2013-03-16, 16:17
Medlem
reptilekings avatar
Jag mönstrade i början av 90-talet. På mönstringen fick alla skriva ett inskrivningsprov, i test. Provet bestod av lite olika delar som t ex orderförståelse, spatialt seende m.m.. När jag mönstrade sas det att det inte var ett IQ test och jag har även läst i andra forum att det inte är det. Nu har jag däremot de senaste åren flera gånger sett forskare hänvisa till testerna som IQ tester. Senast var det en forskare som kommit fram till att låg intelligens och depressioner hängde ihop. Vad gäller?

http://www.dagensmedicin.se/vetenska...ega-sjalvmord/
Senast redigerad av reptileking 2013-03-16 kl. 17:06.
Citera
2013-03-17, 00:14
Medlem
reptilekings avatar
Hittade själv så om någon mod vill ta bort går det bra. Testet är inte exakt ett iq test men tillräckligt likt.
Citera
2013-03-18, 00:29
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Hittade själv så om någon mod vill ta bort går det bra. Testet är inte exakt ett iq test men tillräckligt likt.

Jaså!? Vad är den avgörande skillnaden mellan inskrivningsprovet och ett IQ-test? (*)

(*) Förutom skalan...
Citera
2013-03-18, 01:46
Medlem
MeanMEs avatar
Det är en typ av IQ-test, man mäter några egenskaper och gör det inte för skoj skull.
Hört ett antal militärer säga att det är så med.
Citera
2013-03-18, 07:02
Medlem
Formidees avatar
Har inte gjort det själv men funderade ett tag på att göra GMU. Om någon vill in i militära gör denne nog bäst i att öva på IQ-test före antagningen.

Citat:
Inskrivningsprovet
Inskrivningsprovet (I-provet) är ett datorbaserat begåvningstest som genomförs
vid Totalförsvarets Rekryteringsmyndighet och ingår också i
lämplighetsbedömningen. Resultatet på I-provet är giltigt under 1 år och får inte
göras om inom 1 år. Godkänt värde på I-provet är en 6:a på en 9-gradig skala.

Medianen av en 9-gradig skala blir ju 5 och inte 6 "1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9" så du bör vara lite mer begåvad (enligt militärens sett att se på begåvning då) än genomsnittet, för att få göra GMU. Så bäst att öva om du vill in m.a.o..
Citera
2013-03-18, 09:50
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Jaså!? Vad är den avgörande skillnaden mellan inskrivningsprovet och ett IQ-test? (*)

(*) Förutom skalan...

Vet faktiskt inte. Såg bara att det var en av kommentarerna som skrivits om studien om självmordsförsök och antog att det stämde. Men det kanske det inte gör. Hittade ingen källa som styrkte det nu när jag dubbelkollade.
Citera
2013-03-20, 22:51
Medlem
reptilekings avatar
archpsyc.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=481989

Här fanns skalan 1 - 9 översatt till vanliga poäng.

INTELLECTUAL TESTS
There were 4 main subtests to the assessment of intelligence, each yieldinga 9-point summary score. These subtests assessed verbal IQ, visuospatial ability,general knowledge and intelligence, and mechanical knowledge. Further detailsof these subtests are given in a previous study using this cohort.4 These 4 subtests were aggregated to give an overallstandardized intelligence score, ranging from 1 to 9 and corresponding toapproximate IQ bands of less than 74, 74 through 81, 82 through 89, 90 through95, 96 through 104, 105 through 110, 111 through 118, 119 through 126, andmore than 126.
Senast redigerad av reptileking 2013-03-20 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in