2013-03-16, 16:08
Medlem
Jag undrar bara om någon vet vad som händer om man dricker rött bag-in-box vin som har varit öppnad sedan länge?
Med länge menar jag sedan i mitten av December ungefär (tror jag, kan till och med vara ännu längre sen). Jag tog en liten sipp precis och det smakade inte som de ska direkt, men tyckte inte att det var äckligt. Men jag undrar mest om det bara smakar sämre eller om man verkligen börjar må dåligt om man dricker det? Någon måste ju ha testat någon gång eller hört om någon som gjort det

Enligt denna hemsida håller det i 2 månader och 14 dagar.

http://bag-in-box.se/hallbarhet/

Men jag får ju inte reda på någonstans vad som händer om man dricker vin som varit öppnat "för länge" .
Har gjort en del olika Google-sökningar men det enda jag hittar är om oöppnade flaskor eller vitt vin.

Och ja, jag är lite desperat. Har ingen annan alkohol hemma, noll kronor på kontot, kompisar ska ut och dricka öl, jag tänkte hänga med för sällskapet och dricka vatten. Men vill ändå ha lite i mig innan.
Senast redigerad av jagvillinte 2013-03-16 kl. 16:21.
Citera
2013-03-16, 16:13
Medlem
usb3s avatar
Är inte farligt att dricka då alkoholen gör att det inte bildas bakterier eller sånt. Det enda problemet är ju att det inte kommer smaka så bra. Men kan du stå ut med det så är det bara att klunka på.
Citera
2013-03-16, 16:19
Medlem
Det är inget vanligt problem hemma hos mig

Har för mig att jag hört eller läst att det kan bildas nån syra eller nåt, men det är jag ytterst osäker på. Luktar eller smakar det inte illa så går det nog fint att stjälpa i sig, är mitt tips. Du blir nog inte sjukare än vad vinfyllor brukar orsaka.
Citera
2013-03-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Det är inget vanligt problem hemma hos mig

Har för mig att jag hört eller läst att det kan bildas nån syra eller nåt, men det är jag ytterst osäker på. Luktar eller smakar det inte illa så går det nog fint att stjälpa i sig, är mitt tips. Du blir nog inte sjukare än vad vinfyllor brukar orsaka.

Haha, sant. Ja, det var just det där om någon syra som jag tänkte på också, för jag läste ett inlägg på något annat forum jag kom in på där någon skrev något om att det skapas ett ämne i vin som varit öppet länge. Därför ska man inte dricka det. Men har inte hittat något mer om det. Testade att ta lite mer än en sipp nyss, smakade ju inte så roligt. Men det är väl bara att dricka antar jag, börjar jag må dåligt och spy så blir det väl inte mer än att jag får stanna hemma ikväll
Citera
2013-03-16, 17:32
Medlem
Heroinepupilss avatar
drick bara, alkohol som alkohol ingen fara
Citera
2013-03-16, 17:38
Medlem
Det bör inte vara några problem att dricka, även om smaken som du märker har ändrat sig något.

Själv hade jag en öppnad box rosévin stående bortglömd i ett skåp i cirka 6 månader. Den var faktiskt drickbar efter den lilla "lagringen"
Citera
2016-05-24, 03:34
Medlem
graffdatshits avatar
Dricker ett rött bag in Box vin just nu som gick ut för två år sedan och jag var tvungen att sila det genom kaffefilter! Är fullständigt vidrigt men klassar det inte på samma skala som ättika direkt. Märker inte av någon stark smak utav vinäger heller men funderar på om det finns en sådan i bakgrunden dock! När jag hostat så har jag hostat blodsmak flera gånger.. Kan vara mina söndertjackade bihålor iofs. Blev för paranoid för att dricka mer och kan tillägga att det är typ en vecka sedan jag öppnade biben eller något sådant! Blir nog saker som inte är utgångna ännu hädanefter!

Är det farligt och vad är riskerna?
Citera
2016-05-24, 03:38
Bannlyst
Vin oxideras som allt annat och alkoholen förångas med tiden om flaskan/boxen är öppnad. Mitt gamla vin hade en hel del gegga i botten och lukten var inget vidare. Slängde skiten.
Citera
2016-05-24, 03:49
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonPerkele
Vin oxideras som allt annat och alkoholen förångas med tiden om flaskan/boxen är öppnad. Mitt gamla vin hade en hel del gegga i botten och lukten var inget vidare. Slängde skiten.

Rätt vin oxiderar till vin+äger vilket blir vinäger ju med andra ord kan vinet bli svagare och surt
Citera
2016-05-24, 09:25
Medlem
Sqeptisks avatar
Egen erfarenhet att lådvin bör drickas upp inom 14 dagar efter öppningen. Sedan blir den redan dåliga smaken sakta ännu sämre.
Har efter en kort sejour i lådvinets värld återgått till flaskvin. Något dyrare, men betydligt bättre viner, bättre storlek, bättre det mesta faktiskt
Citera
2018-07-03, 15:44
Medlem
Scinners avatar
Tänkte bara dela med mig av att jag sitter och laddar upp inför Sverigematchen med två boxar Some Zin som inte varit öppnade innan idag, den ena har Upphällningsdatumet 2012-08-22(nästan 6år gammalt) och den andra boxen är färsk. Har sippat lite fram och tillbaka och kan i ärlighetens namn inte hitta någon skillnad.

OBS. Off Topic då det inte handlar om öppnat vin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in