2013-03-17, 12:39
Medlem
Volvo 360 kanske skulle kunna vara nåt, bakhjulsdriven och troligen med B200A eller B200K motor, i vilket fall så kan man slita bort orginalförgasare och montera tex Weber eller Mikuni och om möjligt sätta i en annan kam, tex R kam eller vad man nu vill ha för stil på motorn, B200 är ju exakt samma konstruktion som B230 och B23 och alla dom där..

360 tror jag har M47 låda åxå, iaf dom lite nyare årsmodellerna..

Kanske kan vara ett bra alternativ ?

Extraktorgrenrör får man montera åxå då det troligen är samma som andra modeller i samma motorserie.

Några förslag idéer där ?
Citera
2013-03-17, 13:12
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Skulle inte byggt av BMWn! Pga, ja, det har redan nämnts i tidigare post!

Varför inte en 855a? Man får ned hks och tyngd på däcken mer än en bakhjulsdriven bil.

Brorsan är kunnig och har byggt en 2150 va en sådan pga av att det tydligen var "bäst" enligt honom och hans Rallypolare.
Jag är den enda i familjen som inte sysslar med rally :P
Senast redigerad av VissenBuske1987 2013-03-17 kl. 13:21.
Citera
2013-03-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Skulle inte byggt av BMWn! Pga, ja, det har redan nämnts i tidigare post!

Varför inte en 855a? Man får ned hks och tyngd på däcken mer än en bakhjulsdriven bil.

Brorsan är kunnig och har byggt en 2150 va en sådan pga av att det tydligen var "bäst" enligt honom och hans Rallypolare.
Jag är den enda i familjen som inte sysslar med rally :P

Vad jag sett så är det ganska svårt att hitta en Volvo 850 med endast 2 ventiler per cylinder, det är väl bara 2.0 modellen som har det !?
Citera
2013-03-17, 15:53
Medlem
BMW 316/318 compakt kan ju faktiskt vara av intresse, liten bil, bakhjulsdrift, endast två ventiler per cyl på B16 modellen vad jag vet och inte över 2150cc.. allt talar ju för att det skulle funka. Återstår ju att undersöka vad det finns för delar att få tag på när det kommer till tex väghållning och extraktrogrenrör osv osv.. insprutningen får jag ju inte röra i vilket fall som helst..

Man får visst byta chip om man vill.. men det kostar 20 poäng så man får väl se vad man vill använda sina 20 poäng till som man har tillgängligt för moddning utöver vad man normalt sett får göra..
Citera
2013-03-17, 18:21
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkla
...insprutningen får jag ju inte röra i vilket fall som helst..

Man får visst byta chip om man vill.. men det kostar 20 poäng så man får väl se vad man vill använda sina 20 poäng till som man har tillgängligt för moddning utöver vad man normalt sett får göra..

Citat:
...
Om insprutning monteras får endast originalinsprutning till motorn användas.
...

Citat:
Varje förare har rätt att utrusta bilen med max 20 poäng enligt nedanstående
poängsystem.
...
Eftermarknads tändningssystem som inte är original till motorn 20 Poäng
...

Jag ser innget hinder mot justering/chipning av grejerna, det är att byta ut tändsystemet som kostar 20 poäng. Du får inte byta till annan insprutning, men det står inget om chip/modifikation, och byte till förgasare verkar vara okej - om man nu vill göra det.
Citera
2013-03-17, 19:52
Medlem
Jag förstår.. jag har printat ut reglementet som är på 42 sidor, har läst en hel del, tänker på det här med bur, att köpa en för 6200:- känns onödigt när jag vet att man kan tillverka en mycket billigare än så om man får tag på en rörbockare som är hydralisk. Reglementet säger att rör ska vara kalldragna och sömfria 45x2.5mm...

Ang säkerhetstank så ska den vara FIA godkänd, antar att det finns ett antal fabrikat som dom har godkänt..

MEN Homologering.. bilar som är Homologerade får användas.. jag har googlat med blir inte klok, vad fan betyder det.. ?
Citera
2013-03-17, 22:44
Medlem
toyota starlet 84a eller äldre . dem är jo skit tuffa jo
Citera
2013-03-18, 13:18
Medlem
Har undersökt lite och kommit fram till att det inte är så många bilar som passar till 2150 klassen faktiskt.. några förslag som verkar funka med standardmotor och bakjulsdrift som jag helst vill ha är dock...

Volvo 140/240/340/360 (Ej större motor än B21)
BMW E30 318/320
BMW E36 316
Mercedes 190 (med 8 ventilsmotorn)

Intressantas rent karossmässigt är dock BMW E36 men den tillåtna motorn som är 1.6 liter är ju hur trist som helst och går inte att skrämma upp speciellt mycket, känns ju lite trist Men ang väghållning och sånt till E36 karossen finns hur mycket som helst att få tag på billigt dessutom.

Sen tycker jag Volvo 360 kommer på tal, rätt så liten kaross och troligen en B200K eller B200F motor som är på en bit över 100 respektive 110 hästar och där finns även gott om trim åxå om man vill i och med att konstruktionen är exakt den samma som B21,B23,B230 osv osv, reservdelar finns ju kanske inte direkt nån uppsjö av, och heller inte nån direkt uppsjö av tex väghållningskit osv osv, det är negativt.

Volvo 240, ja stark kaross, väger kanske inte så överdrivet mycket sen man plockat ur inredningen osv, men ack så trist och vanlig bil, grejer finns det hur mycket som helst att få tag på, både motor och låda och trim, MEN då måste man få tag på en med motor som inte är större än B21 och då är man begränsad till 1975-1980..efter det så finns det ju en del modeller enda upp till 88 som har B200 och lite sånt.

Mercedes 190, njaa trött motor med sina 89 hästar om vi snackar 8 ventilsmodellen, svår att skrämma upp och rätt så klumpig känsla fast det är en mellanklassbil, tror kanske inte den väger så mycket sen man rensat ut allt invändigt men motorn är inget att hänga i julgranen precis.

Denna sammanställning är i all enkelhet och fokuserad på bakhjulsdrift då det är det jag helst vill ha, E36 lockar mest men kan då endast köra 316 och den motorn är inte så kraftig alls, går ju såklart kanske att hänga på extraktorgrenrör osv men gör inte så stor skillnad.

Kom gärna mer tankar och förslag ni åxå så jag får veta hur ni tycker och tänker.. svårt som fan med just 2150 till vettiga pengar och låg budget.
Citera
2013-03-23, 12:11
Medlem
Avva66s avatar
Jojo, en Volvo 360 med bladfjädring, det är grejer det.
Citera
2013-04-21, 21:57
Medlem
Bygget är påbörjat nu och det blev en BMW 316i E36 -97, besiktad och skattad.. ja fast jag har ställt av den nu..

Har slitit ut precis allt invändigt, sitter bara en ratt och en stol och pedaler där nu, motorn var en M43-B16 på 100 hästar, den är urtagen och nu sitter där en Volvo B21 med M45 låda, motorn ska renoveras och trimmas senare men ska svetsa kardan och provköra bilen så jag vet att mitt bygge funkar som det ska innan jag tar ur motorn och renoverar...

Byggde som sagt nya motorfästen och växellådsfäste för att få grejerna på plats, ska koppla lite el framöver så jag kan provstarta bilen, sen när kardan sitter där så blir det att provköra.

Har för övrigt inhandlat en 531 topp och en VX3 kam, toppen ska planas och renoveras, i övrigt på motorn så blir det en helrenovering, byta alla lager, hona cylinderloppen, skeletsvänghjul, extraktorgrenrör, Dubbla weber eller Dellorto, nån rolig kam åxå.. troligen helbalansering och viktning av alla rörliga delar i motorn åxå.

Kommer ta bort reservhjulsbaljan och sätta kylaren där med fläkten neråt och dra rör från motor till bak i skuffen.. tank och batteri kommer även sitta där. Orginal tanken måste demonteras.

Börjar se bra ut nu tycker jag.. har jobbat 10-12 timmar per dygn senaste två veckorna.
Citera
2013-04-22, 12:34
Medlem
INTPs avatar
Trevligt! Lycka till med bygget!
Citera
2013-04-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Trevligt! Lycka till med bygget!

Tackar..