Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Problemet är att det inte blir riktigt bra. Det går absolut plocka bort många kilo från en standardbil, men tänk efter var dom sitter: i kupén eller bagagen mestadels! Att lätta bak men inte fram gör bilen ännu mer framtung... men det går åtminstone i viss mån kompensera genom att flytta bak (och ner) grejer som batteri, spolarvätskebehållare o.s.v.
Nej, jag förstår att du inte siktar så högt just nu, men det är ändå bra att välja grejer som ger bra utrymme för vidareutveckling om det blir behov av det. Motor etc. får man som sagt byta så det är inte hela världen om den man har inte räcker till eller blir lite väl dyr att gå vidare med, men en tung klumpig kaross är en tung klumpig kaross vad man än gör med den. Idag har du kanske inga planer på motorbyte, men stäng inte dörren dit bara därför - det är enklare och definitivt billigare än att bygga om en helt ny bil efter att ha insett att den gamla karosstypen inte var riktigt lämplig...
Där köper jag ditt resonemang till 100%, helt sant faktiskt, jag vet ju inte men jag hoppas hinna komma igång med att köra i sommar, gillar jag det så vill jag och kommer jag att satsa lite mer till nästa säsong helt klart, om jag hinner köra nåt i sommar så lär jag känna om jag valde rätt bil åxå, tar jag nu en 320 och inser att det inte blev bra pga vikt osv men att allt annat är bra så får man kanske köpa en 318 motor och släng i, alternativt bygga om lite så motorn kommer längre bak, brukar kunna göra mycket sånt åxå..
Vad jag menar är att man lär sig känna sig själv,bilen och sporten på ett annat sätt när man kört några race, lära känna bilen gör man nog ganska direkt.
Känns inte som jag vill köra framhjulsdrivet iaf, har aldrig riktigt kommit överens med dom jag heller.
Man lär ju ska träffa mycket folk åxå på tävlingar och sånt som man får tips osv av, man får ta lärdom av sånna som vet mer helt enkelt.. och kombinera det med hur man själv upplever sitt fordon och sin egen körstil osv..