2013-03-16, 21:46
Medlem
Ang bur till rallycross, den kostar ju i runda slängan 5500:- + 700:- i frakt så det blir ju 6200:- för buren, jag tänker så här då, köpa en rörbock för ca 1000:- och lämpligt rör som räcker till hela buren borde inte kosta mer än 6200:-

Tror det finns pengar att spara där faktiskt, tänker man sig för noga innan man sätter igång med bockningen så tror jag nog det kan funka.

Nån som vet vilket typ av rör som är lämpligt att använda ? så man kan kolla lite priser och så, det står mig veterligt inte i nåt regelverk att man inte får göra sin egen bur.. ??
Citera
2013-03-16, 21:52
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkla
Ang bur till rallycross, den kostar ju i runda slängan 5500:- + 700:- i frakt så det blir ju 6200:- för buren, jag tänker så här då, köpa en rörbock för ca 1000:- och lämpligt rör som räcker till hela buren borde inte kosta mer än 6200:-

Tror det finns pengar att spara där faktiskt, tänker man sig för noga innan man sätter igång med bockningen så tror jag nog det kan funka.

Nån som vet vilket typ av rör som är lämpligt att använda ? så man kan kolla lite priser och så, det står mig veterligt inte i nåt regelverk att man inte får göra sin egen bur.. ??
Köp buren, det är nog bäst.
Sen, lägg pengarna på bra väghållning, det är oerhört viktigt att få ner effekten i backen.
Citera
2013-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Köp buren, det är nog bäst.
Sen, lägg pengarna på bra väghållning, det är oerhört viktigt att få ner effekten i backen.

Hittade just billig bur från Finess.se, en enkel bur för 2900:- för rallycross alltså, sen kan man komplettera den själv med dom bitar som motsvarar en full bur som kostar 5500:-, så det blir nog att köpa en sån bur från dom och svetsa in och komplettera med lite rörstumpar i samma material.

Jo jag ska lägga en del pengar på fjädrar och dämpare, man vill inte ha en bil som fladdrar upp och ner som en jojjo och kastar och slänger hit och dit.. så sant som du säger, jag ska avvara lite pengar till det åxå ..
Citera
2013-03-16, 22:08
Medlem
INTPs avatar
Citat:
...viktfördelning i all ära men man får väl ta bort så mycket skrot man kan för att få det lite bättre fördelat...
Problemet är att det inte blir riktigt bra. Det går absolut plocka bort många kilo från en standardbil, men tänk efter var dom sitter: i kupén eller bagagen mestadels! Att lätta bak men inte fram gör bilen ännu mer framtung... men det går åtminstone i viss mån kompensera genom att flytta bak (och ner) grejer som batteri, spolarvätskebehållare o.s.v.

Nej, jag förstår att du inte siktar så högt just nu, men det är ändå bra att välja grejer som ger bra utrymme för vidareutveckling om det blir behov av det. Motor etc. får man som sagt byta så det är inte hela världen om den man har inte räcker till eller blir lite väl dyr att gå vidare med, men en tung klumpig kaross är en tung klumpig kaross vad man än gör med den. Idag har du kanske inga planer på motorbyte, men stäng inte dörren dit bara därför - det är enklare och definitivt billigare än att bygga om en helt ny bil efter att ha insett att den gamla karosstypen inte var riktigt lämplig...

Edit: Du får ingen köpvärd rörbock för 1000kr. Du får möjligen en som skadar rören betydligt mer än vad som är acceptabelt i en bur.
Senast redigerad av INTP 2013-03-16 kl. 22:11.
Citera
2013-03-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Problemet är att det inte blir riktigt bra. Det går absolut plocka bort många kilo från en standardbil, men tänk efter var dom sitter: i kupén eller bagagen mestadels! Att lätta bak men inte fram gör bilen ännu mer framtung... men det går åtminstone i viss mån kompensera genom att flytta bak (och ner) grejer som batteri, spolarvätskebehållare o.s.v.

Nej, jag förstår att du inte siktar så högt just nu, men det är ändå bra att välja grejer som ger bra utrymme för vidareutveckling om det blir behov av det. Motor etc. får man som sagt byta så det är inte hela världen om den man har inte räcker till eller blir lite väl dyr att gå vidare med, men en tung klumpig kaross är en tung klumpig kaross vad man än gör med den. Idag har du kanske inga planer på motorbyte, men stäng inte dörren dit bara därför - det är enklare och definitivt billigare än att bygga om en helt ny bil efter att ha insett att den gamla karosstypen inte var riktigt lämplig...

Där köper jag ditt resonemang till 100%, helt sant faktiskt, jag vet ju inte men jag hoppas hinna komma igång med att köra i sommar, gillar jag det så vill jag och kommer jag att satsa lite mer till nästa säsong helt klart, om jag hinner köra nåt i sommar så lär jag känna om jag valde rätt bil åxå, tar jag nu en 320 och inser att det inte blev bra pga vikt osv men att allt annat är bra så får man kanske köpa en 318 motor och släng i, alternativt bygga om lite så motorn kommer längre bak, brukar kunna göra mycket sånt åxå..

Vad jag menar är att man lär sig känna sig själv,bilen och sporten på ett annat sätt när man kört några race, lära känna bilen gör man nog ganska direkt.

Känns inte som jag vill köra framhjulsdrivet iaf, har aldrig riktigt kommit överens med dom jag heller.

Man lär ju ska träffa mycket folk åxå på tävlingar och sånt som man får tips osv av, man får ta lärdom av sånna som vet mer helt enkelt.. och kombinera det med hur man själv upplever sitt fordon och sin egen körstil osv..
Citera
2013-03-16, 22:34
Medlem
För den delen så har jag tänkt på att mercedes 190 med 2 liters motor kan vara nåt åxå, dom är rätt så billiga att köpa in åxå..

Har sett några som kör med 190 och verkar ju som dom går ganska bra..
Citera
2013-03-16, 23:05
Medlem
Avva66s avatar
Inga tunga bilar, hellre en liten lätt bil med en
bra motor i. Såvitt jag förstått så kan du klämma ner en Volvomotor
i en lätt Saab V4 om du vill.
Citera
2013-03-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Inga tunga bilar, hellre en liten lätt bil med en
bra motor i. Såvitt jag förstått så kan du klämma ner en Volvomotor
i en lätt Saab V4 om du vill.

Det finns många idéer, men snackar man lätta bilar så lär man ska välja typ en Ford Ka eller nåt, såg nån sån vid ett tillfälle i Rallycross sammanhang, lite som fan, sladdar inte så mycket och gick relativt bra..

Men dock framhjulsdriven.
Citera
2013-03-17, 01:06
Medlem
rawsezxs avatar
Max 2 ventiler per cylinder räknar väl bort m50 motorn och ti varianten av e36:an. Kvar finns då sur-M40 på 115hk...
Citera
2013-03-17, 01:20
Medlem
Ja det tänkte jag inte på.. men då har vi ju äldre M20 motorn som satt i bla E30, vet ej några uppgifter på denna ännu men jag jag vet att det är två ventiler per cyl iaf.

Ja det är lite svårt det är..

Kanske blir Mercedes 190 med 108 pigga hästar då.. hahaha

Nja jag vette fan.. blir inte klok på detta..
Citera
2013-03-17, 02:34
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Kanske blir Mercedes 190 med 108 pigga hästar då.. hahaha
I så fall är ju t.o.m. Volvos B21E (2,1l motorn med Bosch K-jet mekanisk insprutning) mer spännande med sina 123hk. En 242 är dessutom relativt lätt, det finns gott om delar till dom, och mängder av dom har använts till folkrace/rallycross redan så det bör inte vara svårt att hitta folk som vet vad som behöver göras för att få väghållningen bra. (Att behöva prova sig fram helt själv med en oprövad modell är tidskrävande och dyrt!)

Och så är trimningen inte avancerad om man nöjer sig med måttlig effekt, en billig omslipad folkracekam, justera ner styrtrycket så den får mer soppa och kanske byta grenröret till ett extraktorrör (lika mycket för att slippa den tunga gjutjärnsklumpen som för effektökningens skull). Det blir absolut inget monster men det är billigt och lätt att göra.

Det är mycket möjligt att det finns gott om kunskap om Mercedesen också, och trimdelar kanske växer på träd nånstans - men då får du nog vända dig till tyskland till att börja med, ens för att få veta hur det ligger till med sånt.
Citera
2013-03-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
I så fall är ju t.o.m. Volvos B21E (2,1l motorn med Bosch K-jet mekanisk insprutning) mer spännande med sina 123hk. En 242 är dessutom relativt lätt, det finns gott om delar till dom, och mängder av dom har använts till folkrace/rallycross redan så det bör inte vara svårt att hitta folk som vet vad som behöver göras för att få väghållningen bra. (Att behöva prova sig fram helt själv med en oprövad modell är tidskrävande och dyrt!)

Och så är trimningen inte avancerad om man nöjer sig med måttlig effekt, en billig omslipad folkracekam, justera ner styrtrycket så den får mer soppa och kanske byta grenröret till ett extraktorrör (lika mycket för att slippa den tunga gjutjärnsklumpen som för effektökningens skull). Det blir absolut inget monster men det är billigt och lätt att göra.

Det är mycket möjligt att det finns gott om kunskap om Mercedesen också, och trimdelar kanske växer på träd nånstans - men då får du nog vända dig till tyskland till att börja med, ens för att få veta hur det ligger till med sånt.
Motorn behöver inte härstamma från tillverkaren
Många kör med volvo snurror i dvs karosser just pga dom anser att det är en billigare lösninge helt enkelt.
Jag skulle helt klart titta närmare på att köra med en e36 compact med m20 snurra i förlängningen...alt med en lagom trimmad m10 Delar och erfarenhet av dessa bilar finns det hur mkt som av! Men visst en moddad volvo b21 är kanske en bra lösning för att komma igång billigt och snabbt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in