2013-03-16, 12:34
Medlem
Funderar på om man skulle bygga en rallycrossbil för klass 2150, bilen kommer byggas enligt gällande regler för hur en bil får byggas om, inget massa trim eller plastdelar i karossen till att börja med, helt standard motor och så gott som rensad på allt onödigt. En rallycrossbil för 2150 går då att kunna bygga för ganska lite och rimliga pengar, det är trim och annat tillkommer som det drar iväg i pengar.

Tänkte köra en säsong och avgöra om det är nåt för mig eller inte, om jag gillar det så vill jag satsa på trim och sånt och då gäller det att bilen jag valt att bygga av håller måttet för detta endamål.

Tanken är ju att ha en så liten bil som möjligt med så många hästar i som möjligt orginal samtidigt som den är hållbar och lätt att få tag på delar. Tänker då på BMW 318/320 E36, Volvo 850 2.0, Saab 900/9-3 2.0 i första hand.. jag kommer ju lägga en del pengar på både stötdämpare och fjädrar samt däck redan i början då jag anser att det spelar en stor roll i det hela.

Nu frågar jag er om ni har några idéer kring detta, vilket bilval som skulle vara det bästa som även går att bygga vidare på sen till kommande säsonger.

Vill inte höra nåt om hur mycket det kostar osv osv, jag är fullt insatt i att en bra/skaplig rallycrossbil kostar 100k att köpa på tex blocket, jag är även fullt medveten om att när man börjar kosta på med bra trimgrejer och plastdelar till karossen så kan man lätt blåsa iväg 50-100k.

Jag ska ha en standardbil under första säsongen men byta ut dämpare, fjädrar och få tag på däck som är anpassad för underlaget.

Tänker inte börja med rallycross för att tjäna massa pengar och få medalj, min tanke är att jag vill ha roligt och testa sporten.. vill jag sen satsa så är det klart jag ska försöka få till en vinnarbil

Vad är igentligen bäst, framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet, smaksak, jag vet men nåt måste ju vara bättre än det andra ?
Senast redigerad av Perkla 2013-03-16 kl. 12:40.
Citera
2013-03-16, 14:07
Medlem
INTPs avatar
Håll även ett öga på bilens vikt. Tyngre bil kräver mer effekt för att accelerera lika bra, och den får dessutom vissa handikapp för kurvtagning och inbromsning.

Framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet är olika bra på olika banor, på olika delar av banorna, och olika väder. Titta på folkrace kommer du se några grunder för hur grejerna fungerar (och folkrace har ju faktiskt betydligt friare regler än rallycross). I mycket grova drag:
Bakhjulsdrivet kommer iväg bättre i starten.
Framhjulsdrivet går snabbare i svängarna, ju tajtare, desto mer skillnad.
Framhjulsdrivet har fördel på halt underlag.

Kan du inte hantera en bakhjulsdriven bil bra kommer du många gånger bli omkörd och frånkörd av en framhjulsdriven när det svänger även om du var först iväg i starten (som du har rätt hyfsad chans att vara). Kör du framhjulsdrivet får du leva med att ofta komma iväg "dåligt" från starten och behöva köra ifatt och om bilar för att få en bra position in i mål - och det är inte heller så lätt om man inte är bra på att hantera bilen och/eller har en standardmotor med betydligt mindre effekt än motståndarna.
Senast redigerad av INTP 2013-03-16 kl. 14:10.
Citera
2013-03-16, 14:50
Medlem
Ja det var ganska bra beskrivet tycker jag, bakhjulsdrift kommer jag bäst överrens med när det handlar om att sladda och sånt, känns som jag har bättre kontroll på fordonet när jag med bakhjulsdrivet kontrollerar bilen genom hela kurvan med gasen..

Inte många av dom nyare årgångarna på bilar som har bakjulsdrift längre, BMW E36 är ju inte så värst stora direkt och 320 har ju en potent motor att bygga vidare på sen åxå samt att det är ju ganska stark åxå. Kanske kan till och med 318 vara nåt, inte så svaga motorer det heller.

Volvo 240.. njaa, känns lite gammalmodigt men är ju säkert ett hållbart koncept men allt för klen motor i orginalutförande, behöver nog läggas en hel del pengar och tid på trim på en tex B21 för att komma upp i mer hästar.

Mercedes 190.. ja varför inte, kanske lite klen motor då 2.0 är det enda användbara alternativet för 2150 klassen, liten kaross och inte så värst tung iaf..

BMW E36 318/320 lockar mest just nu faktiskt, dels för att den är bakhjulsdriven och för att som jag sa tidigare tror jag att just 320 är en bra motor att bygga vidare på sen, även växellådorna på BMW är ju riktigt bra åxå och starka.

Blir ju ett riktigt lågbudget projekt detta i sånna fall, stock car skulle man kanske kalla det, fast med bur och alla andra nödvändiga ombyggnationer såklart.
Citera
2013-03-16, 17:44
Medlem
rawsezxs avatar
Kan inte så mycket om rallycross men om du funderar på 320/318 E36 så borde ju en 318TI compact vara en ypperlig kaross, 140hk och 1270 kg, även kortare hjulbas (har jag för mig, vet inte om det är en nackdel eller fördel dock).
Citera
2013-03-16, 17:48
Medlem
Kan nog vara så att det är en bra kaross att bygga på, den är ju lite kortare än vanliga E36 modellen och även lite lättare, 320 har dock lite starkare motor och vrid är 318 i och med att 320 är 6cyl, dessutom är väl rent generellt 320 kanske lite bättre att bygga på i framtiden när man vill trimma och sånt.. sannolikt plockar man ut mer hästar ur en 6cyl BMW motor än en 318 4 cyl. Så tror jag iaf, många har ju så klart olika åsikter om detta men det är vad jag tror iaf..
Citera
2013-03-16, 17:51
Medlem
Som tidigare talare sa så är 318ti alt 318is e30 en bil jag skulle satsa på.
320 känns som att den kan bli tung med sin sexa!
Lycka till!
Citera
2013-03-16, 18:10
Medlem
Jo men jag tror att det extra som 320 väger känns som det endå går jämt ut med tanke på det extra vridet och styrkan som en 6 cyl motor ger, hugget som stucket kanske, tror endå 320 är lättare att bygga vidare på sen för att plocka ut mer hästar när man vill trimma..
Citera
2013-03-16, 18:46
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
320 känns som att den kan bli tung med sin sexa!
Och möjligen ännu värre, framtung. Betydligt mer vikt fram än bak betyder att bilen får dålig väghållning.
För att använda folkrace som referens igen är det i stort sett standard med 75-150kg ballast i bagagen på alla gamla Volvo, ofta plus ytterligare ~20kg tack vare att batteriet flyttats bak dit. Det förbättrar förvisso viktfördelningen, men det är trots allt också extravikt man helst inte vill släpa omkring på i onödan. 150kg är bara ett par kilo under vad hela motorn väger i en 240/740...

Från tekniska reglementet för 2150:
Citat:
Motor max 2150cc.
Max 2 ventiler per cylinder.
Cylinderantal fritt.
Toppen får fritt bearbetas, inget material får tillföras.
Byte till större ventiler är tillåtet.
Motorblock skall härstamma från bil som är eller varit homologerad, men behöver inte vara av samma varumärke som bilens kaross.
Förbud mot tilläggshomologerade produkter.
Om insprutning monteras får endast originalinsprutning till motorn användas.
Ingen överladdning tillåten.

Jag vet inte om bilarna som diskuteras här är homologerade, men det är ju uppenbarligen fritt fram för motorbyte till ett sannolikt ganska stort antal godkända motorer. Jag skulle sikta på att köpa en bil med lämplig kaross och hyfsad originalmotor inledningsvis, köra den så först för att det ska vara billigt och enkelt, om och när det är dags för uppdateringar under motorhuven kan man kasta originalmotorn bakom garaget och sätta in någon annan som ger mer effekt för mindre pengar, helst dessutom väger mindre och gärna är ganska kort så den går montera långt bak (för viktfördelningens skull - en sexa som sticker fram näsan långt är inte optimal på den punkten). En kort motor låter även kylaren sitta längre bakåt (om den inte redan flyttats till bagagen), både bättre för viktfördelningen och mindre skaderisk om man kör in i något.
Citera
2013-03-16, 19:13
Medlem
Jo det är klart att en BMW 6:a väger en del, fast den är ju helt i aluminium, viktfördelning spelar nog roll såklart, för mig just i detta läget handlar det inte om att bli världsmästare eller ens igentligen prestera nåt som är bra överhuvudtaget, jag vill bara testa en säsong för att se om jag gillar det, hålla på med motorbyten och sånt är faktiskt inte så intressant, nöjer mig med att trimma och greja med motorn som sitter i bilen som standard.

Så klen är ju inte BMW 320 att den inte orkar hänga med, viktfördelning i all ära men man får väl ta bort så mycket skrot man kan för att få det lite bättre fördelat, jämför en 318 med en 320 så är det stor skillnad, har haft både modellerna så jag vet, 320:in jag hade gick som fan i jämförelse med den förhållandevis trötta 318..

Vi får se vad jag väljer när och om det skulle kunna bli dags, BMW 320 låter endå intressant då jag sett andra som kör just rallycross med denna, ja jag har sett några 318 åxå.. kanske blir nåt helt annat, Volvo 240 med B21 eller Volvo 360 med B200... hahaha.. Volvo 340 med D16 kanske..
Citera
2013-03-16, 21:04
Medlem
Volvo 240 med B21
Citera
2013-03-16, 21:13
Medlem
Avva66s avatar
En moderat trimmad Saab 99, framhjulsdrivet är melodin.
Men det kräver att du behärskar framhjulsdrivet också.
Citera
2013-03-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En moderat trimmad Saab 99, framhjulsdrivet är melodin.
Men det kräver att du behärskar framhjulsdrivet också.

Jag behärskar inte framhjulsdrivet, gäller det att sladda och sånt så är det bakhjulsdrivet som gäller för mig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in