Funderar på om man skulle bygga en rallycrossbil för klass 2150, bilen kommer byggas enligt gällande regler för hur en bil får byggas om, inget massa trim eller plastdelar i karossen till att börja med, helt standard motor och så gott som rensad på allt onödigt. En rallycrossbil för 2150 går då att kunna bygga för ganska lite och rimliga pengar, det är trim och annat tillkommer som det drar iväg i pengar.
Tänkte köra en säsong och avgöra om det är nåt för mig eller inte, om jag gillar det så vill jag satsa på trim och sånt och då gäller det att bilen jag valt att bygga av håller måttet för detta endamål.
Tanken är ju att ha en så liten bil som möjligt med så många hästar i som möjligt orginal samtidigt som den är hållbar och lätt att få tag på delar. Tänker då på BMW 318/320 E36, Volvo 850 2.0, Saab 900/9-3 2.0 i första hand.. jag kommer ju lägga en del pengar på både stötdämpare och fjädrar samt däck redan i början då jag anser att det spelar en stor roll i det hela.
Nu frågar jag er om ni har några idéer kring detta, vilket bilval som skulle vara det bästa som även går att bygga vidare på sen till kommande säsonger.
Vill inte höra nåt om hur mycket det kostar osv osv, jag är fullt insatt i att en bra/skaplig rallycrossbil kostar 100k att köpa på tex blocket, jag är även fullt medveten om att när man börjar kosta på med bra trimgrejer och plastdelar till karossen så kan man lätt blåsa iväg 50-100k.
Jag ska ha en standardbil under första säsongen men byta ut dämpare, fjädrar och få tag på däck som är anpassad för underlaget.
Tänker inte börja med rallycross för att tjäna massa pengar och få medalj, min tanke är att jag vill ha roligt och testa sporten..

vill jag sen satsa så är det klart jag ska försöka få till en vinnarbil
Vad är igentligen bäst, framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet, smaksak, jag vet men nåt måste ju vara bättre än det andra ?