2013-03-16, 12:25
Medlem
Tänkte köpa "MORALS and DOGMA by ALBERT PIKE" för att läsa lite om hur frimureriet fungerar. hur aktuellt är den boken i dag och hur mycket anser ni att den representerar frimurarna i dagens läge?

Då har jag i åtanke citat som säger följande.

http://www.youtube.com/watch?v=ZwhsKjBagD8
Citera
2013-03-16, 15:59
Medlem
Der beror på vad du vill studera. Jämförande religion och bakgrunden till en del av de amerikanska höggraderna inom frimureriet? Då kan det nog vara intressant.
Frimureri i allmänhet, och något som har med Europa/Sverige att göra? I så fall knappast.
Citera
2013-03-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
Tänkte köpa "MORALS and DOGMA by ALBERT PIKE" för att läsa lite om hur frimureriet fungerar. hur aktuellt är den boken i dag och hur mycket anser ni att den representerar frimurarna i dagens läge?

Då har jag i åtanke citat som säger följande.

http://www.youtube.com/watch?v=ZwhsKjBagD8

För amerikanskt frimureri så är den tydligen rätt så bra men den saknar relevans för det svenska frimureriet där systemet var färdigt innan Pike ens var född.
Citera
2013-03-16, 23:58
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
För amerikanskt frimureri så är den tydligen rätt så bra men den saknar relevans för det svenska frimureriet där systemet var färdigt innan Pike ens var född.
Fast det som klippet citerade förklarade Pike bara hur frimurarsystemet fungerar. Därav spelar det ingen roll om han var född eller ej.
Citera
2013-03-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Fast det som klippet citerade förklarade Pike bara hur frimurarsystemet fungerar. Därav spelar det ingen roll om han var född eller ej.

Hur frimurarsystemet fungerar inom just den riten ja.
Det fanns ju redan då en massa olika frimurarystem och svenskarna valde att inte använda något redan fungerande system utan skapade en egen rit.
Citera
2013-03-17, 12:29
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Hur frimurarsystemet fungerar inom just den riten ja.
Det fanns ju redan då en massa olika frimurarystem och svenskarna valde att inte använda något redan fungerande system utan skapade en egen rit.
Fast alla frimurarsystem måste ju ha någon slags gemensam grunduppbyggnad? Sen att dom utvecklats med olika gradsystem m.m. gör väl ingen skillnad. Swedish rite är väl knappast något undantag.
Citera
2013-03-18, 11:23
Medlem
För att kunna placera Pike och Morals and Dogma i rätt sammanhang, se http://www.masonicinfo.com/pike.htm

I texten är utgångspunkten att det frimureriet består av de tre första graderna och att grader över tredje graden är vidhängande grader som långt ifrån alla erhåller. Om man inte har det klart för sig är det lite svårt att förstå länktexten. Den som får första graden får småningom tredje graden. Att erhålla högre grader är ett aktivt val - som många inte gör, utan nöjer sig med tredje graden.

Vilket alltså skiljer sig från det svenska systemet som integrerar de tre första graderna med övriga grader till ett sammanhållet elvagradigt system.
Senast redigerad av jonar242 2013-03-18 kl. 11:47.
Citera
2013-07-05, 23:42
Medlem
InSpirituss avatar
Juri Linnas bild av frimureriets påverkan på världen:

http://www.conspirazzi.com/wp-content/uploads/2011/03/lina-architects-deception.pdf

Om Pikes påstådda profetia om de 3 världskrigen:
http://www.threeworldwars.com/albert-pike2.htm
Senast redigerad av InSpiritus 2013-07-05 kl. 23:46.
Citera
2013-07-06, 17:28
Medlem
i.b.ms avatar
Du kan ladda ner Morals och Dogma på nätet gratis, ingen orsak att köpa den. Själv har jag ett exemplar jag fick från en amerikansk frimurare då jag 1997 gjorde en frimurarresa till DC, Virginia och Maryland.

Som flera har sagt så är den intressant om man skall förstå de amerikanska höggraderna, att Pike föddes efter att det svenska systemet redan skapats och utifrån sin förståelse av olika religiösa och filosofiska system skapade ritualer för AASR på 1850-talet gör dem tämligen ointressanta för mig som Svensk Frimurare. Istället för att som Hertig Carl skapa ett integrerat system där graderna byggde på varandra och hängde ihop så valde Pike att plocka ut "russin" från många olika religioner för att skapa ett gradsystem där graderna inte hänger ihop men där det finns en "kunskap" i varje grad som han vill förmedla.
Citera
2013-09-02, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Du kan ladda ner Morals och Dogma på nätet gratis, ingen orsak att köpa den. Själv har jag ett exemplar jag fick från en amerikansk frimurare då jag 1997 gjorde en frimurarresa till DC, Virginia och Maryland.

Som flera har sagt så är den intressant om man skall förstå de amerikanska höggraderna, att Pike föddes efter att det svenska systemet redan skapats och utifrån sin förståelse av olika religiösa och filosofiska system skapade ritualer för AASR på 1850-talet gör dem tämligen ointressanta för mig som Svensk Frimurare. Istället för att som Hertig Carl skapa ett integrerat system där graderna byggde på varandra och hängde ihop så valde Pike att plocka ut "russin" från många olika religioner för att skapa ett gradsystem där graderna inte hänger ihop men där det finns en "kunskap" i varje grad som han vill förmedla.

Hur fungerar skapandet av en frimurarloge? Skulle jag exempelvis kunna skapa en i dag där vi tillber Thor?
Citera
2013-09-02, 07:10
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
Hur fungerar skapandet av en frimurarloge? Skulle jag exempelvis kunna skapa en i dag där vi tillber Thor?

För att skapa en "frimurarloge" så behöver du bara ritualer (egenpåhittade, eller från annan källa), en lämplig lokal och nog med medhjälpare för att besätta de ämbeten din loge skall ha. För att skapa en riktig loge måste du få "licens" från en storloge samt följa den storlogens bestämmelser.
Citera
2013-09-02, 20:44
Medlem
I vilket kapitel och på vilken sida står det där ökända citatet om Lucifer?

Har letat men hittar inte. Är det påhittat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in