2013-03-15, 18:51
Awaiting Email Confirmation
Tråd nummer två för dagen, ber återigen om ursäkt om det finns tråd om det här men hittar ingen.

Min Asus KV55D fryser då och då vid väl valda tillfällen utan synlig orsak. Detta började redan när jag köpte datorn, och håller nu på att driva mig galen.
Förra gången uppdaterade jag allt i datorn med hjälp av något program, och fick någorlunda koll på problemet. Men det löste det ej, och nu när jag har ny hårddisk i burken började det igen värre än någonsin.

Oftast fryser den när den inte arbetar konstant, så om jag startar ett spel och låter det stå på i bakgrunden fryser den aldrig.. Men om jag bara låter skrivbordet eller webbläsaren stå på med få flikar uppe är det nog mer eller mindre 95% chans att den är fryst när jag kommer tillbaka till datorn.
Jag kunde inte ens installera hela windows då den i perioder arbetar mindre då och frös därmed ett par gånger varje gång jag försökte, och då är jag tvungen att starta om för att få igång den igen.

Har funderat, sökt och pillrat på en lösning länge men gått bet, så vänder mig nu till er mer teknologikunniga och hoppas det finns en smidig lösning
2013-03-15, 18:54
Medlem
Avadors avatar
Hur länge var det sedan du formaterade den? Har du windows xp/windows 7 är det troligen virus
2013-03-15, 18:58
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Avador
Hur länge var det sedan du formaterade den? Har du windows xp/windows 7 är det troligen virus

Jag formaterade senast idag. Har ingen internetuppkoppling ännu heller.
Började direkt när jag köpte datorn från fabrik hos Asus

Edit: Borde inte ha kunnat dra på mig något virus med tanke på att hårddisken är helt ny, inte har surfat något än och var så från fabrik, d.v.s. Men som sagt, jag är långt ifrån expert
Senast redigerad av MrJE 2013-03-15 kl. 19:07.
2013-03-15, 19:24
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJE
Tråd nummer två för dagen, ber återigen om ursäkt om det finns tråd om det här men hittar ingen.

Min Asus KV55D fryser då och då vid väl valda tillfällen utan synlig orsak. Detta började redan när jag köpte datorn, och håller nu på att driva mig galen.
Förra gången uppdaterade jag allt i datorn med hjälp av något program, och fick någorlunda koll på problemet. Men det löste det ej, och nu när jag har ny hårddisk i burken började det igen värre än någonsin.

Oftast fryser den när den inte arbetar konstant, så om jag startar ett spel och låter det stå på i bakgrunden fryser den aldrig.. Men om jag bara låter skrivbordet eller webbläsaren stå på med få flikar uppe är det nog mer eller mindre 95% chans att den är fryst när jag kommer tillbaka till datorn.
Jag kunde inte ens installera hela windows då den i perioder arbetar mindre då och frös därmed ett par gånger varje gång jag försökte, och då är jag tvungen att starta om för att få igång den igen.

Har funderat, sökt och pillrat på en lösning länge men gått bet, så vänder mig nu till er mer teknologikunniga och hoppas det finns en smidig lösning

Tänkte direkt att du måste nog värma datorn om den fryser...

Men här har du min gissning...

Troligtvis din (nya?) hårddisk som är något strul med...
Jag köpte en ny hårddisk till min PS3'a... helt plötsligt började spel helt låsa sig en sekund eller 2... letade som en galning på nätet om varför... visade sig att (då det egentligen är en laptop disk) att den hade en ny teknik som gjorde att den helt enkelt stängde av sig (i princip totalt) när den inte hade något att göra... fungerar säkert jätte bra på en laptop... på min PS3 gick det så där... för den stödjer inte den grejen helt enkelt...

Hur som helst, kolla på nätet ang din nya disk. Det kan vara fel på den (troligt), den ha någon ultra super duper powersave mode som kanske inte riktigt lirar med ditt moderkort/controller.

I övrigt när det är större blockfel och liknande på hårddisken brukar man få dessa effekter också som du beskriver... datorn känns tvär låst ibland...

Men men bara en vild gissning...

------------------------

Edit skulle läst mera ingående :-) sorry... du menar du har fått datorn+hårddisken helt ny? den kom alltså med den hårddisken? då passar dom säkert ihop... men men... kan fortfarande vara något fel på disken...
2013-03-15, 19:24
Medlem
Skulle kunna vara någon form av hårdvarufel. Kanske håller hårddisken på att gå sönder. Om den är gammal och så.
2013-03-15, 19:30
Medlem
VonGlides avatar
Conclusion:

1. Du har omformaterat datorn, och det fixar inte problemet. Detta pekar på ett problem med hårdvaran.
2. Har du testat att starta om BIOS? Genom att pilla ut det lilla batteriet som sitter på modekortet.
3. Kolla om du kan byta S-ATA kabel till HHD. Sen testar du byta S-ATA kabeln till grafikkortet.
4. Ring för fasen till ASUS och fråga om råd.

Mvh.
2013-03-15, 22:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJE
Tråd nummer två för dagen

Snubblade nära en varning för regel 0.04.

Använd då istället din föregående diskussionstråd.

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in