2013-03-15, 17:46
Medlem
På jobbet använder jag egen bil och får 31kr/mil, men eftersom det är skatt på del av det beloppet så blir det inte mer än drygt 27kr/mil kvar. Det tycker jag är lite lågt av flera anledningar.

Jag inte ute efter att tjäna pengar på att köra egen bil, bara anser att min privatekonomi inte på nåt sätt ska sponsra företaget där jag jobbar. Jag ska få ersättning för den kostnad jag har för bilen. Den kostnaden kan sedan företaget lägga över på kunder eller vad dom vill, det ska iaf inte kosta mig nåt att jobba där.

Men sedan är det ju alltid svårt att uppskatta värdet av en bil. Slitage, försäkring, värdeminskning osv. För t.ex. bilen minskar ju mycket mer i värde nu när jag kör kanske 2500mil i tjänsten mot om jag bara kört 8-900 egna mil, den dagen bilen ska säljas.

Men en sak som är väldigt tydlig när det gäller kostnader är ju kostnaden för bensin/diesel. Som det är nu, ökar priset på drivmedel förlorar jag ännu mer pengar per mil.

Men kör man bil i tjänsten så får man ju betalt för utlägg som parkeringsavgifter, trängselskatt osv. om det är i tjänsten. Utan att det beskattas på nåt sätt, det är en utgift jag får ersättning för.

Min fråga/fundering är, vore det möjligt att få 18,50kr/mil som ersättning för att man har egen bil, plus ersättning för drivmedel?
Ersättningen för drivmedel skulle ju bli som vilken kostnadsersättning som helst, parkering eller trängselskatt, och borde ju då inte räknas som lön? Alltså inte betala skatt eller företaget betalar arbetsgivaravgifter på den kostnaden.
Alltså, skulle skatteverket ha synpunkter på ett sånt upplägg? Jag får ju inga "fria" pengar i fickan, utan det är ju rena kostnader för bränslet som skulle betalas.

Jag skulle självklart betala för den bensin som jag kör privat. Redovisa total mätarställning samt körda mil i tjänsten, det som inte redovisas som tjänstemil betalar jag naturligtvis för. Så det skulle heller inte vara frågan om att företaget skulle betala bensin för privata mil, endast för tjänstemil. Så det borde ju inte bli frågan om nån förmånsbeskattning.

Eller finns det nåt problem med mitt resonemang?
Citera
2013-03-15, 17:51
Medlem
Avadors avatar
Eller så ser du bara till att ha en bränslesnålare bil?

Tips, Audi A1 1.6 TDI.. högt andrahandsvärde
Citera
2013-03-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avador
Eller så ser du bara till att ha en bränslesnålare bil?

Tips, Audi A1 1.6 TDI.. högt andrahandsvärde

Ska man åka drygt 3000 mil om året i tjänsten så vill iaf jag åka säkert och bekvämt, det gör man inte i en småbil. Och eftersom det också är min privata bil så ska den ju gå att använda tillsammans med resten av familjen. Jag kan ju inte gärna köpa en till bil bara för att kunna ha på jobbet. Då blir det garanterat en förlustaffär för mig.

18,50kr/mil är kanske inte helt rättvist, men tror det skulle kunna gå om jag utöver det får bensinen betald. Då skulle jag heller inte påverkas av att bensinpriset ökar. Nåt som idag kostar mig.

I absolut bästa fall så skulle företaget ha en bil stående som jag kunde använda varje dag, då skulle jag inte behöva betala en krona. Är som sagt inte ute efter att tjäna pengar, bara att allt så gå jämt upp så gott det går. Iaf inte att jag ska förlora pengar på att ha ett jobb.

Men det är alltså det skattetekniska i detta upplägg jag är intresserad av. Om man kan göra på det sättet?
Citera
2013-03-15, 18:14
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptorjr
Min fråga/fundering är, vore det möjligt att få 18,50kr/mil som ersättning för att man har egen bil, plus ersättning för drivmedel?
Ersättningen för drivmedel skulle ju bli som vilken kostnadsersättning som helst, parkering eller trängselskatt, och borde ju då inte räknas som lön?

Lagstiftningen ser tyvärr ut så att ersättningen 18,50/mil som man får ut skattefritt omfattar samtliga kostnader man har för sin bil (utom parkeringskostnader) när man använder den i tjänsten.
Citera
2013-03-15, 18:19
Medlem
Avadors avatar
Som logita skriver kan du inte riktigt undvika att lida av detta. Vad har du för bil idag och vad drar den per mil? Det är ju det som är avgörande som jag menade med mitt tidigare inlägg
Citera
2013-03-15, 18:35
Bannlyst
På ett företag jag jobbade hade vi det upplägget, att vi fick ett bränslekort på Shell och därutöver en ersättning för körda mil, vi fick även en fast månadsersättning för att den privata bilen var disponibel för företaget.
Då det är åtskilliga år sedan så kommer jag inte ihåg några summor, men jag minns att ingen av oss beskattades på eventuell vinst genom att erbjuda den egna bilen.
Det gick bra i många år, men sedan ville företaget ge varje montör en leasingbil som företaget tog alla kostnader för, den fick inte användas privat.
Citera
2013-03-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avador
Som logita skriver kan du inte riktigt undvika att lida av detta. Vad har du för bil idag och vad drar den per mil? Det är ju det som är avgörande som jag menade med mitt tidigare inlägg

Har en Audi A6, den ligger på runt 0,7. Men det är ju inte direkt bränsleförbrukningen som är det stora problemet. Det är klart att ju mindre den drar desto bättre, men som sagt, småbil är inget alternativ när du spenderar stora delar av dagarna i bilen, både säkerhetsmässigt och att ha en bekväm arbetsplats. Samt att du ska ju kunna använda den privat med familjen.

Det som kostar mest, bortsett från nån deciliter här eller där, är ju värdeminskningen och slitaget på bilen. Med den ersättning som är nu så måste man ju nästan köra på 0,2dl/mil för att inte gå back på andra kostnader för bilen. Inte riktigt kanske, men tror att jag förlorar runt 10000 om året som det ser ut nu. Skriver upp alla utgifter jag har och håller koll på begagnatmarknaden så när jag väl hållit på ett år får jag väl lite mer koll på de egentliga utgifterna och värdeminskningen.
Citera
2013-03-15, 19:11
Bannlyst
Det är ingen god affär att hålla arbetsgivaren med servicebil, och det kan man göra klart för arbetsgivaren att mitt fordon ej längre är disponibelt.
Varför jag höll arbetsgivare med bil, berodde på att jag hade en äldre bil som jag servade och lagade själv, samt att jag med lite trix, fick det att bli en god förtjänst att ställa upp med bil.
Citera
2013-03-15, 19:27
Medlem
Avadors avatar
skaffa en Audi A3 kombi TDI då istället, drar hälften så mycket som din, god komfort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in