2013-03-15, 16:44
Medlem
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle16426032.ab

Fast kanske har kallats så länge hos Aftonbladet? Helt sjukt fånigt, man vet ju att det är en kille som heter Martin som är åtalad eller vad har jag missat?
Citera
2013-03-15, 16:47
Medlem
Phillemans avatar
Är detta alltså den "lysande journalistiken" som det pratas om?
Citera
2013-03-15, 16:48
Medlem
Det är ju polisen som benämns hen? Vad är problemet?
Citera
2013-03-15, 16:55
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Fast kanske har kallats så länge hos Aftonbladet? Helt sjukt fånigt, man vet ju att det är en kille som heter Martin som är åtalad eller vad har jag missat?
Hen syftar ju i detta fall på polisen.
Citera
2013-03-15, 17:05
Medlem
Bullens avatar
Bra nyhet och vilken cliffhanger.
– Som sagt, jag har inga kommentarer. Kom du ända ut hit bara för det här?, frågar Mutumba innan han hoppar in sin svarta Audi.

Får du köra bilen nu?
– Jag tror det, svarar Mutumba innan han stänger dörren och lämnar träningen.
Citera
2014-08-04, 06:55
Medlem
Vad tycker ni om språket i tidningarna(aftonbladet och expressen) förändrats?

Jag brukar själv inte läsa tidningar men när jag då och då jobbar i butik så sätter jag mig och läser tidningar under pauserna. En sak jag märkte senaste gången var de lama skämten de tryckt in i sina artiklar. Aftonbladet sätter in skuggade bokstäver i rubrikerna för att ändra orden till något som anknyter till artikeln ifråga eller något lamt skämt. T ex så ändrade de ordet "kolla" till "koalla" för att påpeka till koalan som visades på bilden. Expressen var heller inte mycket bättre; de behandlade jävligt trista ämnen, t ex hade de en artikel om en av Sveriges farligaste djur: getingen. Vettefan vad publicisterna och kolumnisterna håller på med men inledningsvis förväntade jag mig att läsa något om konflikterna i mellanöstern och inte kändisar, djur som kramas av människor och Sveriges farligaste djur som typ dödat en person av 10miljoner under sommaren.

Men nog med mitt klagande. Det är inte intressant utan vad som är intressant är hur tidningarna, speciellt aftonbladet och expressen, ändrats sedan kanske 10-30år tillbaka? Det kan gälla allt: språket, ämnena, atmosfären etc. Jag tippar själv på att det blivit ytligt i både ämnen och språk vilket kanske speglar samhället i övrigt.
Senast redigerad av transkript 2014-08-04 kl. 06:57.
Citera
2014-08-04, 08:24
Medlem
kEzis avatar
Jag anser att både ahoran och expresshoran har blivit betydligt sämre dom senaste åren. Då pratar vi om ungefär en period på 10 år.

Väldigt oseriös journalistik där man inte verkar korrekturläsa nyheterna och man letar bara efter klick. Än idag sitter jag faktiskt och läser äldre nyheter från Aftonbladet, ja dom finns kvar, där man ser en väldigt stor skillnad hur texterna har gått från att vara informativa till en smörja av att jaga klick och stavfel. Min slutsats är helt enkelt: Det var bättre förr, då var inte det inte heller lika PK(vi ska rösta på sossarna köret) i tidningen hela tiden.
Citera
2014-08-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kEzi
Jag anser att både ahoran och expresshoran har blivit betydligt sämre dom senaste åren. Då pratar vi om ungefär en period på 10 år.

Väldigt oseriös journalistik där man inte verkar korrekturläsa nyheterna och man letar bara efter klick. Än idag sitter jag faktiskt och läser äldre nyheter från Aftonbladet, ja dom finns kvar, där man ser en väldigt stor skillnad hur texterna har gått från att vara informativa till en smörja av att jaga klick och stavfel. Min slutsats är helt enkelt: Det var bättre förr, då var inte det inte heller lika PK(vi ska rösta på sossarna köret) i tidningen hela tiden.

Ja artiklarna kändes väldigt ytliga och skämten kändes väldigt forcerade när jag läste från båda tidningarna. Det känns som de gör prognoser på vad som säljs bäst och sedan kör dem på det om och om igen vilket eftersätter nyheterna som verkligen är intressanta.

Men vad menar du egentligen med att jaga stavfel?
Senast redigerad av transkript 2014-08-04 kl. 09:26.
Citera
2014-08-04, 20:45
Moderator
Hamilkars avatar
Såväl trådstarten som den efterföljande diskussionen har en betydligt bredare ansats än vad som är rimligt i Språk, som är mer lämpad för ett journalistikforum.

Språk --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
2014-08-05, 02:11
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
... Men vad menar du egentligen med att jaga stavfel?
Om vi diskuterar den detaljen så riskerar tråden återremiss till Språkforum ...

Nu tror jag inte att kvällstidningarna systematiskt agnar med språkfel för att de språkkunniga läsarna ska »dela« tips om läckra stavfel, särskrivningar, genusfel och syftningsfel. Slarv och okunnighet är sällan taktisk.

Rubriker och bildtexter är särskilt hafsigt hopkomna. Ett icke-kommersiellt medium hade idag ungefär följande bildtext:
Utsikt över ett spegelblankt Vättern
Ska man ha artikel så ska det vara »en spegelblank Vättern«. Vättern är formellt utrum, tillika en sjö. Eller det lätt pleonastiska »ett spegelblankt Vätternvatten«.
Citera
2014-08-05, 11:14
Medlem
De få gånger jag går in och läser, eller försöker läsa, något på Aftonbladet slås jag av hur blaskig och intelligensbefriad tidningen och sajten är. Rubrikerna har ett enda syfte, att generera klick. Innehållet verkar vara skrivet av personer som knappt klarat svenskaundervisningen i mellanstadiet. Korrläsning verkar inte vara något man har tid för. Ledarskribenterna är inkonsekventa, ologiska och beklämmande banala i sina resonemang. Och alla dessa icke-nyheter - snyfthistorier och sensationella rubriker. Känslan jag får är att Aftonbladet underskattar människors intelligens. Håller mig därför till utländska nyhetssajter eller möjligtvis SvD, i enstaka fall DN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in