2013-03-15, 15:34
Medlem
Hej,
denna fråga gäller en väns hund som har jobbiga magproblem och bland annat skitit på golvet hemma hos mig.

Det är en långhårig hund aningen större än en chihuahua ungefär. Den har magproblem nästan varje dag, svårt att skita, lös i magen och skiter ibland på sig hemma. Enstaka gånger så har han även blod i avföringen. Utöver det så mökar han något fördjävulskt hemskt hela tiden och det är tom en jävla trafikfara när jag kör bil, för då är jag tvungen att hålla andan eller hålla huvudet utanför fönstret under bilfärden...

Jag har ställt frågan till ägaren om hunden inte får fel mat, men ägaren påstår att denna mat är den enda som hunden vill äta.
Hans basföda består att skivad skinka köpt i matbutiken, vilket delas i småbitar av ägaren som sedan matar den bortskämda hunden direkt ur handen... Varje dag.
Den andra delen av hans föda består dels i hundgodis, nästan enbart halvtorkat kycklingkött. Utöver det så äter han väldigt mycket av den mat som ägaren själv äter.
Dvs. när ägaren äter frukost så slänger denne ner ostmackar och liknande till vovven. Är det pizza så får han smaka av det, kebab, köttfärsbiffar, ja allt som ägaren äter får hunden äta...

Min tanke har som sagt varit att hunden inte får i sig bra mat. Jag har alltid haft inställningen att en hund ska äta hundmat som serveras ur en skål på golvet. Inte pizza eller skinka ur handen samtidigt som han sitter uppe på bordet och mökar, men detta håller inte ägaren med om.

Så vad tror ni? Är mina misstankar befogade och vad för argument/förklaring kan jag ge ägaren angående maten?
Senast redigerad av Dolor 2013-03-15 kl. 15:38.
Citera
2013-03-15, 15:38
Medlem
JBGoodes avatar
Den hunden missköts.

Hunden ska ha hundmat som den mår bra av, den äter bara skinka för att den är bortskämd.
Säg till ägaren, om du får in det i skallen på idioten att sätta ner en skål med hundmat i 5 minuter vid samma klockslag, varje dag och sen ta bort skålen om hunden inte äter.
Ge INGEN annan mat.

Hunden kommer att inse att den måste äta maten som erbjuds, när den erbjuds. Annars går den hungrig.
Citera
2013-03-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Den hunden missköts.

Hunden ska ha hundmat som den mår bra av, den äter bara skinka för att den är bortskämd.
Säg till ägaren, om du får in det i skallen på idioten att sätta ner en skål med hundmat i 5 minuter vid samma klockslag, varje dag och sen ta bort skålen om hunden inte äter.
Ge INGEN annan mat.

Hunden kommer att inse att den måste äta maten som erbjuds, när den erbjuds. Annars går den hungrig.

Precis vad jag har sagt, svaret jag får är "men åååh, då skulle han gå hungrig och må dåligt, han är min bäbis och äter bara skinka."
Citera
2013-03-15, 15:45
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolor
Precis vad jag har sagt, svaret jag får är "men åååh, då skulle han gå hungrig och må dåligt, han är min bäbis och äter bara skinka."
Hundägaren är garanterat kvinna eller bög och en idiot som inte ska ha djur.

Det är jättegulligt att sitta och mata den med skinka för hand varje dag,
men man måste inse att det handlar om ett djur, inte en leksak.
Blir irriterad på såna idioter.

Hon inser väl inte att hunden säkert har konstant ont i magen (BLOD i avföring?!!!)
Citera
2013-03-15, 15:49
Medlem
JBGoodes avatar
Jag förstår att du inte vill anmäla din vän för djurmisshandel, men du skulle kunna prova att kontakta någon kennel eller hundtränare som kan tala vett i henne.
Citera
2013-03-15, 15:50
Medlem
Sorry, det finns inget du kan göra.

Den ägaren VILL att hunden ska dö.
Det finns folk som vill att ett djur ska lida så mycket som möjligt, och dö långsamt.
Det är vad din polare håller på med.

Ibland önskar man att såna här hundstackare ska vara en sån som kidnappas och får komma till bättre förhållanden.
INGEN jycke gillar diarré eller hård mage. Sånt gör ont.
Men dom har inte förnuftet att själva välja det optimala käket - det ska VI göra åt dem.
Inte döda dem långsamt under (deras) smärtor.
Citera
2013-03-15, 16:00
Medlem
Saolas avatar
Ja ni har RÄTT! och säga så här , ni vanvårdar hunden så om den DÖR! så polisanmäler jag er!
Citera
2013-03-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Hundägaren är garanterat kvinna eller bög och en idiot som inte ska ha djur.

Det är jättegulligt att sitta och mata den med skinka för hand varje dag,
men man måste inse att det handlar om ett djur, inte en leksak.
Blir irriterad på såna idioter.

Hon inser väl inte att hunden säkert har konstant ont i magen (BLOD i avföring?!!!)

Jadu, så jävla gulligt är det inte med en fisande och hund i ansiktet när man sitter vid matbordet, tycker iallafall jag. Men ägaren älskar verkligen sitt djur, det är sant. Det tråkiga är dock att denne inte inser att hunden skulle må så mycket bättre om den fick ordenlig mat. Personen vet att hunden har ont i magen, det får jag ofta höra.

Känns som att jag måste gå in hårdare nu och verkligen säga att hon/han gör illa hunden när den inte får riktig mat och att hunden är i mycket smärta när det gäller magen.
Citera
2013-03-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowStorm
Sorry, det finns inget du kan göra.

Den ägaren VILL att hunden ska dö.
Det finns folk som vill att ett djur ska lida så mycket som möjligt, och dö långsamt.
Det är vad din polare håller på med.

Ibland önskar man att såna här hundstackare ska vara en sån som kidnappas och får komma till bättre förhållanden.
INGEN jycke gillar diarré eller hård mage. Sånt gör ont.
Men dom har inte förnuftet att själva välja det optimala käket - det ska VI göra åt dem.
Inte döda dem långsamt under (deras) smärtor.

Men är det helt säkert att det är käket som är problemet, exakt vad i maten i så fall? Som tillägg kan ju sägas att hunden lever i ett hem där man röker inomhus hela dagarna, ja, det är väldigt rökigt i det hemmet.
Citera
2013-03-15, 16:05
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Hej,
denna fråga gäller en väns hund som har jobbiga magproblem och bland annat skitit på golvet hemma hos mig.

Det är en långhårig hund aningen större än en chihuahua ungefär. Den har magproblem nästan varje dag, svårt att skita, lös i magen och skiter ibland på sig hemma. Enstaka gånger så har han även blod i avföringen. Utöver det så mökar han något fördjävulskt hemskt hela tiden och det är tom en jävla trafikfara när jag kör bil, för då är jag tvungen att hålla andan eller hålla huvudet utanför fönstret under bilfärden...

Jag har ställt frågan till ägaren om hunden inte får fel mat, men ägaren påstår att denna mat är den enda som hunden vill äta.
Hans basföda består att skivad skinka köpt i matbutiken, vilket delas i småbitar av ägaren som sedan matar den bortskämda hunden direkt ur handen... Varje dag.
Den andra delen av hans föda består dels i hundgodis, nästan enbart halvtorkat kycklingkött. Utöver det så äter han väldigt mycket av den mat som ägaren själv äter.
Dvs. när ägaren äter frukost så slänger denne ner ostmackar och liknande till vovven. Är det pizza så får han smaka av det, kebab, köttfärsbiffar, ja allt som ägaren äter får hunden äta...

Min tanke har som sagt varit att hunden inte får i sig bra mat. Jag har alltid haft inställningen att en hund ska äta hundmat som serveras ur en skål på golvet. Inte pizza eller skinka ur handen samtidigt som han sitter uppe på bordet och mökar, men detta håller inte ägaren med om.

Så vad tror ni? Är mina misstankar befogade och vad för argument/förklaring kan jag ge ägaren angående maten?

Hundar ska inte ha människomat punkt slut! Visst kan dom få smaka ibland, men vår mat är i stort inte ägnat åt hundars magar. Ta som exempel alla typer av lök, gul lök, vitlök, rödlök etc etc, detta är mycket giftigt för hundar och dom kan faktiskt dö av stora mängder. Skinka innehåller mycket salt, äter en hund nästan bara skinka så är det inte konstigt att den har problem med magen.

Det finns hur mycket som helst att säga om hur denna hund blir behandlat, enligt mig så är det misshandel!

För övrigt så spelar det så klart ingen som helst roll vart hunden äter sin mat, om det gör husse lyckligare så får den självklart äta på bordet eller i hans knä. Just det är ju ingenting som påverkar hundens hälsa, vilket ju är det viktiga här.

Ta reda på fakta om just den maten hunden blir serverad, gärna genom kontakt med en veterinär. På så vis så får du ett hållbart argument när du tar upp detta med hundens ägare.
Citera
2013-03-15, 16:08
Medlem
forest79s avatar
Men det kan rent ut sagt vara giftigt för hunden att äta köttfärsbiffar då dem innehåller lök!!!

Och nä, det är inte alla hundar som äter när de blir hungriga och det kan göra mer skada än nytta på hunden. Jag litade på att andra hade rätt när de sa så, men efter 1v och ett viktras så att hunden såg ut som ett benrangel så bytte jag mat till henne.

Ring länsstyrelsen och anmäl henne.
Senast redigerad av forest79 2013-03-15 kl. 16:14.
Citera
2013-03-15, 16:15
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Men är det helt säkert att det är käket som är problemet, exakt vad i maten i så fall? Som tillägg kan ju sägas att hunden lever i ett hem där man röker inomhus hela dagarna, ja, det är väldigt rökigt i det hemmet.

Jag har en lång lista över mat som är farliga för hundar, men vet inte om det är okej att klistra in hela listan här..

Det du också kan göra, är att köpa en stor säck med BRA hundmat som passar till just den hunden, och ge den till hundens ägare. Bra hundmat är inte billig, och det kanske är en av orsakerna till att han inte köper det? Om du gör det, så blir han nästan tvungen att ge hunden riktig hundmat, åtminstone för ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in