Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Hundar ska inte ha människomat punkt slut! Visst kan dom få smaka ibland, men vår mat är i stort inte ägnat åt hundars magar. Ta som exempel alla typer av lök, gul lök, vitlök, rödlök etc etc, detta är mycket giftigt för hundar och dom kan faktiskt dö av stora mängder. Skinka innehåller mycket salt, äter en hund nästan bara skinka så är det inte konstigt att den har problem med magen.
Det finns hur mycket som helst att säga om hur denna hund blir behandlat, enligt mig så är det misshandel!
För övrigt så spelar det så klart ingen som helst roll vart hunden äter sin mat, om det gör husse lyckligare så får den självklart äta på bordet eller i hans knä. Just det är ju ingenting som påverkar hundens hälsa, vilket ju är det viktiga här.
Ta reda på fakta om just den maten hunden blir serverad, gärna genom kontakt med en veterinär. På så vis så får du ett hållbart argument när du tar upp detta med hundens ägare.
Det här var ett mycket bra svar, tack så mycket! Och tack ni andra också som svarat.
Du får gärna klistra in din lista med mat som är dålig för hundar gärna också orsak till varför det är dåligt (så att jag har lite argument).
Hundägaren påstår att hunden i fråga fick "vanlig hundmat" när den var liten men vägrade äta detta eftersom denna hundras (enligt ägaren) har extra många smaklökar och är mycket kräsen.
Så då började den matas med skinka, skinkan är vanlig skinka inköpt på exempelvis Ica, oftast det billigaste alternativet.
Ja och sen så är det mycket tillagad "människomat" på det, ägaren påstår vidare att maten måste vara uppvärmd för annars vill hunden helst ej äta den.
Som exempel på människomat så fick han tillagad kyckling häromdan (asien-stil men chili, kryddor osv..). Jag vet att han gärna vräker i sig kebab också ifall det vankas snabbmat nån dag...
Sen som sagt, mackor... Ofta toast dvs. grillade mackor med vit bröd, mycket smör och ost.
Men som många skrev.. Salt och lök, där har jag två bra argument iallafall. Hur farligt är verkligen saltet då?