2013-03-15, 16:18
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Hundägaren är garanterat kvinna eller bög och en idiot som inte ska ha djur

Det var en onödig kommentar. Djurmisshandlare finns över allt, spelar ingen roll vilket kön man är eller vilken sexuell preferens man har.
Citera
2013-03-15, 16:58
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det var en onödig kommentar. Djurmisshandlare finns över allt, spelar ingen roll vilket kön man är eller vilken sexuell preferens man har.
Det var just att skämma bort sin "lilla bäbis" som jag kommenterade.

Djurmisshandel tror jag är absolut MINST vanligt bland kvinnor och bögar, speciellt medveten sådan.
Citera
2013-03-15, 17:01
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forest79
Men det kan rent ut sagt vara giftigt för hunden att äta köttfärsbiffar då dem innehåller lök!!!

Och nä, det är inte alla hundar som äter när de blir hungriga och det kan göra mer skada än nytta på hunden. Jag litade på att andra hade rätt när de sa så, men efter 1v och ett viktras så att hunden såg ut som ett benrangel så bytte jag mat till henne.

Ring länsstyrelsen och anmäl henne.
Givetvis kan man inte gå veckor tills hunden dör innan man ändrar sin taktik,
men det jag skrev är en mycket bra metod. Även om den i vissa fall (som ditt) behöver skräddarsys t ex genom att blanda i skinkan med hundmaten och gradvis minska mängden skinka.

(givetvis inte nödvändigtvis skinka)
Citera
2013-03-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Det var just att skämma bort sin "lilla bäbis" som jag kommenterade.

Djurmisshandel tror jag är absolut MINST vanligt bland kvinnor och bögar, speciellt medveten sådan.

Ja, du har nog rätt. Jag är kvinna, och jag skämmer bort mina hundar så in i helvete!! Dom får bästa hundmaten, bästa leksakerna gjort på ickefarliga plaster och material, dessutom får dom riktigt lååånga promenader flera gånger om dagen! Totalt bortskämda!!

Bra sagt
Citera
2013-03-15, 17:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolor
Precis vad jag har sagt, svaret jag får är "men åååh, då skulle han gå hungrig och må dåligt, han är min bäbis och äter bara skinka."

Du måste få den bekante att fatta att hunder äter enbart skinka för att h*n tillåter det.
Hunden får troligtvis i sig alldeles för mycket salt och fel balans av kolhydrater/protein/fett samtidigt som den får för lite vitaminer och mineraler. Samtidigt så innehåller vanlig mat ofta lökprodukter som är rent giftiga för hundar, samma sak med choklad.

Byt ut kycklingen mot lever som godis för att bättra på vitamin och mineralintaget.

Som sagt innan servera enbart hundmaten (gärna nåt typ av färskfoder tex Klass eller Bravo fryst mat, dessa har oftast en doft som är mer tilltalande för hunden än tex torrfoder) och ta bort den efter 5-10min om hunden inte ätit, efter ett par dagar så kommer hunden käka det som erbjuds när det erbjuds.

http://www.klassfoder.se/startsid/klass-normal/ (för en liten hund så är det nog 4kg paketen med 250g "korvar" bäst)

http://www.bravodjurfoder.se/inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning/fryst-hundmat/bas-med-vom-2460687 (denna säljs i lite större kartoner men mindre "portioner" som är smidigt att ta upp om man har en mindre hund)

http://www.fodax.se/hundfoder.asp?se=farskfruset-foder-musch

finns massor med andra med dessa är dom jag känner till/har haft kontakt med
Senast redigerad av Sereena 2013-03-15 kl. 17:41.
Citera
2013-03-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du måste få den bekante att fatta att hunder äter enbart skinka för att h*n tillåter det.
Hunden får troligtvis i sig alldeles för mycket salt och fel balans av kolhydrater/protein/fett samtidigt som den får för lite vitaminer och mineraler. Samtidigt så innehåller vanlig mat ofta lökprodukter som är rent giftiga för hundar, samma sak med choklad.

Byt ut kycklingen mot lever som godis för att bättra på vitamin och mineralintaget.

Som sagt innan servera enbart hundmaten (gärna nåt typ av råfoder tex Klass eller Bravo fryst mat, dessa har oftast en doft som är mer tilltalande för hunden än tex torrfoder) och ta bort den efter 5-10min om hunden inte ätit, efter ett par dagar så kommer hunden käka det som erbjuds när det erbjuds.

http://www.klassfoder.se/startsid/klass-normal/ (för en liten hund så är det nog 4kg paketen med 250g "korvar" bäst)

http://www.bravodjurfoder.se/inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning/fryst-hundmat/bas-med-vom-2460687 (denna säljs i lite större kartoner men mindre "portioner" som är smidigt att ta upp om man har en mindre hund)

Håller med. Råfoder är mycket bra för hundarna, en av mina äter det. Han är pytteliten och älskar sitt foder! Pälsen skiner och hela hunden strålar, till skillnad för några år sedan när han fick "vanligt" torrfoder och såg trött och glåmig ut.

Dom får också levergodis som jag köper i djuraffären i kilopåsar. Billigt, nyttigt och hundarna älskar det.
Citera
2013-03-15, 18:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Håller med. Råfoder är mycket bra för hundarna, en av mina äter det. Han är pytteliten och älskar sitt foder! Pälsen skiner och hela hunden strålar, till skillnad för några år sedan när han fick "vanligt" torrfoder och såg trött och glåmig ut.

Dom får också levergodis som jag köper i djuraffären i kilopåsar. Billigt, nyttigt och hundarna älskar det.

Det man dock bör tänka på om man ger råfoder är att hålla lite extra koll på tänderna då fodret är väldigt mjukt. Ser man till att ge nått att gnaga på så brukar det ordna sig (tex färska märgben eller lämpligt tuggben)
Senast redigerad av Sereena 2013-03-15 kl. 18:10.
Citera
2013-03-15, 18:11
Medlem
Lök: Dödar hundens röda blodkroppar och förhindrar nyproduktion av dem.
Salt: Förstör hundens njurar.

Din vän försöker ha ihjäl sin hund sakta men säkert, att den inte ens reagerar på blod i avföringen är ju så att man blir helt bestört...

En hund svälter inte ihjäl på några dagar, vilket är den tid det tar för att få hunden att acceptera den mat som bjuds. Färskfoder är den bästa lösningen generellt sett; den innehåller inget som framkallar allergier och det är mat som är smaklig och lättsmällt.

Tipsa din vän om detta innan hunden dör. Hundar kan äta mycket utan att dö med en gång, men det betyder inte att det är bra för dem.

I värsta fall, om din vän inte reagerar på det vi sagt här (vilket du får visa eller återge till hundens ägare) så ta med ägaren och hunden till en veterinär, berätta om det du sagt här och se hur vetrinären tappar hakan. Det kostar runt en 500:ing att göra en rutinkontroll, bjud hundägaren på detta om det gnälls! I värsta fall så tvångsomhändertas hunden så kan din vän grina bäst den vill över att den misshandlat sin bäbis, och kanske tänker en och två gånger innan den skaffar ett annat djur.

Det är svårt att svälta en hund om man inte aktivt gör det med flit; hundar äter det man ger dem, och vet den att tåriga ögon ger mumsig skinka så är det klart att den försöker vänta ut ägaren för att få det, men när den blir hungrig äter den vad som helst. Herrelösar hundar äter till och med STEN för att slippa vara hungrig.
Citera
2013-03-15, 18:37
Medlem
Citat:
Precis vad jag har sagt, svaret jag får är "men åååh, då skulle han gå hungrig och må dåligt, han är min bäbis och äter bara skinka."

Din kompis är dum i huvudet, tur att det är en liten hund som inte kan slita sig ur kopplet iaf, för jag misstänker starkt att den har i princip noll uppfostran på alla andra plan också.

Hunden borde ha en ny ägare, den kommer i framtiden vara överviktig, och ha olika sjukdomar.

Edit: Den ovan mig svarade ännu bättre.
Säg till ägaren att du betalar ett veterinär besök, och när dom bevisar honom fel så får du tillbaka dina pengar och den får börja ge hunden riktig hundmat, annars kommer hunden bli sjuk, och detta är då ÄGARENS fel! Det är rätt så jävla uppenbart att hunden mår dåligt om den skiter blod.
Bara det att den skiter inne är ett dåligt tecken.
Senast redigerad av systemreset 2013-03-15 kl. 18:41.
Citera
2013-03-18, 22:47
Medlem
Citat:
Hundar ska inte ha människomat punkt slut! Visst kan dom få smaka ibland, men vår mat är i stort inte ägnat åt hundars magar. Ta som exempel alla typer av lök, gul lök, vitlök, rödlök etc etc, detta är mycket giftigt för hundar och dom kan faktiskt dö av stora mängder. Skinka innehåller mycket salt, äter en hund nästan bara skinka så är det inte konstigt att den har problem med magen.

Det finns hur mycket som helst att säga om hur denna hund blir behandlat, enligt mig så är det misshandel!

För övrigt så spelar det så klart ingen som helst roll vart hunden äter sin mat, om det gör husse lyckligare så får den självklart äta på bordet eller i hans knä. Just det är ju ingenting som påverkar hundens hälsa, vilket ju är det viktiga här.

Ta reda på fakta om just den maten hunden blir serverad, gärna genom kontakt med en veterinär. På så vis så får du ett hållbart argument när du tar upp detta med hundens ägare.

Det här var ett mycket bra svar, tack så mycket! Och tack ni andra också som svarat.

Du får gärna klistra in din lista med mat som är dålig för hundar gärna också orsak till varför det är dåligt (så att jag har lite argument).

Hundägaren påstår att hunden i fråga fick "vanlig hundmat" när den var liten men vägrade äta detta eftersom denna hundras (enligt ägaren) har extra många smaklökar och är mycket kräsen.
Så då började den matas med skinka, skinkan är vanlig skinka inköpt på exempelvis Ica, oftast det billigaste alternativet.
Ja och sen så är det mycket tillagad "människomat" på det, ägaren påstår vidare att maten måste vara uppvärmd för annars vill hunden helst ej äta den.

Som exempel på människomat så fick han tillagad kyckling häromdan (asien-stil men chili, kryddor osv..). Jag vet att han gärna vräker i sig kebab också ifall det vankas snabbmat nån dag...
Sen som sagt, mackor... Ofta toast dvs. grillade mackor med vit bröd, mycket smör och ost.

Men som många skrev.. Salt och lök, där har jag två bra argument iallafall. Hur farligt är verkligen saltet då?
Senast redigerad av Dolor 2013-03-18 kl. 22:51.
Citera
2013-03-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemreset
Din kompis är dum i huvudet, tur att det är en liten hund som inte kan slita sig ur kopplet iaf, för jag misstänker starkt att den har i princip noll uppfostran på alla andra plan också.
.

Nja, den är faktiskt rätt bra uppfostrad i övrigt. Lyder ganska strikt bland annat. Tråkigt är dock att den skäller mycket när den ej får uppmärksamhet och detta förstärks när många personer i hundens närhet börjar gulla och gosa med den så fort den skäller.
Citera
2013-03-19, 21:47
Medlem
Citat:
Det här var ett mycket bra svar, tack så mycket! Och tack ni andra också som svarat.

Du får gärna klistra in din lista med mat som är dålig för hundar gärna också orsak till varför det är dåligt (så att jag har lite argument).

Hundägaren påstår att hunden i fråga fick "vanlig hundmat" när den var liten men vägrade äta detta eftersom denna hundras (enligt ägaren) har extra många smaklökar och är mycket kräsen.
Så då började den matas med skinka, skinkan är vanlig skinka inköpt på exempelvis Ica, oftast det billigaste alternativet.
Ja och sen så är det mycket tillagad "människomat" på det, ägaren påstår vidare att maten måste vara uppvärmd för annars vill hunden helst ej äta den.

Som exempel på människomat så fick han tillagad kyckling häromdan (asien-stil men chili, kryddor osv..). Jag vet att han gärna vräker i sig kebab också ifall det vankas snabbmat nån dag...
Sen som sagt, mackor... Ofta toast dvs. grillade mackor med vit bröd, mycket smör och ost.

Men som många skrev.. Salt och lök, där har jag två bra argument iallafall. Hur farligt är verkligen saltet då?

För att ta det sista först: Salt är dåligt för hundar på samma sätt som det är dåligt för människor. Fast hundar kan även bli saltförgiftade om dom får i sig större mängder.

Anledningen till att hunden tycker bäst om uppvärmd mat är nog för att varm mat smakar mer än kall mat. Sen så spelar det ingen roll för hälsan om den är varm eller kall.

Kryddor, typ chili är ett stort no no för alla hundar!!
Kebabkött innehåller nog också en del salt och andra kryddor, men det värsta där är nog dressingen (vitlök är giftigt för hund och kan vara dödligt).

Bröd är gjord på vete som i sin tur har ett ämne som omvandlas till etanol i hundmagar...
Ost innehåller fett och salt och kan ge lös mage.
Smör är ju fett, vilket man ju ska begränsa i hundars foder.

Lägger vid en länk här, så kan du titta lite på vad som är farligt/giftigt för hundar. Nedanför finns listan som jag själv har sparat. http://www.welshforum.se/index.php?topic=386.0
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-03-19 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in