• 1
  • 2
2013-03-15, 11:50
Medlem
videosvars avatar
Saxat från artikeln.

Citat:
MEDIA. Trots att Expressen och Aftonbladet hyllar mångfald är bara en procent av journalisterna som skriver i tidningarna utomeuropeiska invandrare, visar en granskning gjord av Bonnierjournalisten Per Wirtén.

Källa

Vi minns väl alla - vi gillar olika-propagandan som Jan Helin var så stolt över.

Jan Helin själv bor i det välbärgade och etniskt vita överklassområdet Äppelviken i Bromma utanför Stockholm. På frågan om varför han bor där istället för i den mångkulturella förorten, svarade Helin:

Citat:
"Jag bor i ett villaområde som är lika homogent som de enklaver du beskriver. Vi hålls ihop av att vi jobbar mycket, lägger sjuka pengar på bilar och resor, har fina trädgårdar som vi inte hinner sköta och kan varenda avsnitt av Solsidan. Det är vanligt i hela världen att människor som är lika vill bo nära varandra. Och ofta är det saker som jobb och intressen som gör att man gillar varandra. En del gillar bara de som är av samma etnicitet som en själv. Jag är inte så upprörd över det. Jag är upprörd över de som menar att just deras svenskhet måste gälla för alla. Så menar till exempel Sverigedemokraterna. Därför gillar jag olika."

Avpixlat har större blandning av etnicitet än Aftonbladet.

Vad säger folket om medias dubbelmoral?
Är någon förvånad?
Citera
2013-03-15, 12:04
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Finns det någon säker källa på Helins uttalande? Isf är han dummare än jag någonsin kunnat ana.
Citera
2013-03-15, 12:06
Medlem
videosvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaBarnensFar
Finns det någon säker källa på Helins uttalande? Isf är han dummare än jag någonsin kunnat ana.

Källan jag använde
Citera
2013-03-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaBarnensFar
Ja, han sa detta. Ursprungskällan:
http://bloggar.aftonbladet.se/janhel...lika/#comments
Citera
2013-03-15, 17:36
Medlem
Mikojans avatar
Per Wirtén är en riktig vänstertomte, som naturligtvis då också får stor plats i ”borgerliga” medier som Expressen och Sydsvenskan och ”opartiska” public serviceradion (gomorron världen).

Trallgöken är ryggmärgsmässigt förstås pro bitterfittan Maria Sveland och mot de inhumana poliser som gör sitt jobb och skickar ut illegala ur landet. http://www.perwirten.se

Att han sen då gör nåt så nationalistvänligt som att kartlägga stockholmsmediernas faiblesse för vita journalister gör ju att man undrar om han ramlat och slagit sig. Det ska ju liksom inte vara hans jobb. Vänstertomtar ska dölja såna fakta. Vad har hänt?

Hittar inte hans granskning, men ser att Fria Tider skriver om den. Vore intressant att läsa den i sin helhet.
Citera
2013-03-15, 19:46
Medlem
Bullens avatar
Vad i ligger dubbelmoralen? Är det att man måste hata invandrare om man bor i överklassområden. Eller är det att man måste bo i Tensta för att man inte hatar invandrare?
Jag har aldrig fatta det här kortet som ständigt dras. Eller jo, klart som fan att jag fattar att det är en konstruktion man drar till med från rasisthåll. Men allvarligt är det inte dags att komma med något substantiellt snart?

Jan Helins svar är egentligen helt lysande och helt ärligt.
Citera
2013-03-15, 22:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Vad i ligger dubbelmoralen? Är det att man måste hata invandrare om man bor i överklassområden. Eller är det att man måste bo i Tensta för att man inte hatar invandrare?
Jag har aldrig fatta det här kortet som ständigt dras. Eller jo, klart som fan att jag fattar att det är en konstruktion man drar till med från rasisthåll. Men allvarligt är det inte dags att komma med något substantiellt snart?

Dubbelmoralen ligger i, att man inte lever som man lär.
Citera
2013-03-15, 22:20
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:

Vad är din åsikt angående trådens huvudfråga? Är invandrare för inkompetenta för att skriva fantastiska artiklar som:

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle16424854.ab

?

Nä, man förstår ju att de gör bäst i att hålla sig till Aftonbladets lokalvård. Standarden är ju satt långt uppe i skyn så när man själv inte kan hitta kompetenta journalister som kan klistra in bilder på fem kändisars klänningar och skapa en poll för omröstning bland miljonen nysvenskar så får man göra det näst bästa. Skrika sig hesa för multikulti och diskriminering i andra brancher.
Senast redigerad av Gubbskem 2013-03-15 kl. 22:23.
Citera
2013-03-15, 22:47
Medlem
Citat:

Jan Helin bor i ett svenskt, välbärgat område och säger sig "gilla olika". Detta som han (och AB:s andra skribeter) samtidigt säger att svenskar måste beblanda sig med invandrare för att svenskar som bor i svenska omnråden inte får uppleva verkligheten och därför får en felaktig bild av invandrare.

Ser du dubbelmoralen nu?
Senast redigerad av hasseochtage 2013-03-15 kl. 22:50.
Citera
2013-03-15, 23:13
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Inga problem: folket på Aftonpravdan anser sig tillhöra "de goda och toleranta" - oavsett hur rasrent dom arbetar/bor...
Citera
2013-03-16, 02:51
Medlem
Fjodorovs avatar
Man får väl fråga sig varför i helvete Avpixlat har så många andra etniciteter? Är det ett självändåmål för en "nationalistisk" blogg?
Citera
2013-03-16, 08:30
Medlem
fostroms avatar
Citat:

Problemet är ju att Helin och hans gelikar som bor i välbeställda villaområden med bara "svenskar" aldrig ser avigsidorna med invandringen. I brist på egna erfarenheter är det lätt att "gilla olika".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in