2013-03-15, 11:13
Medlem
Hallå där!

Filmar alltså med en Nikon D5100. Klipper och renderar i sony vegas pro 11. Laddar sedan upp på youtube.

1. Vilken inställning ska jag ha på Nikonen? Den bästa? Eller blir filerna för stora för youtube i slutändan?

2. Vilka codecs och inställningar ska jag rendera med i vegas? Finns någon guide? Riktliner?

3. När man laddar upp på youtube försämras kvaliten ytterliggare? Vad kan man tänka på?

Alltså, hur får jag det bästa slutgiltliga resultatet på min videokvalite? Två GB och 15 min i längd är förövrigt gränsen på youtube. Däri ligger begränsningar.

http://www.youtube.com/watch?v=LkAJcMI-AMc . Sådär blev det senast. Men då filmade vi inte på högsta kvalite och jag renderade inte heller på högsta kvalite. Men filen blev ändå 500 Mb stor.

Tack på förhand / Benki
Citera
2013-03-16, 13:11
Medlem
up2yous avatar
1. Kör på dom bästa inställningarna.

2. Quicktime med h.264 codec tycker jag fungerar klockrent fär webben. Har du inte quicktime så installera quicktime mediaspelaren på din datos så kommer codecen installeras automatiskt, det går säkert att bara ladda hem codecen men jag vet i fan.

3. Youtube komprimerar videon när du laddar upp den så kvaliten blir försämrad, inte mycket du kan göra åt det förutom att se till att ditt material har hög kvalite innan uppladdning. Tror att max bitrate är 10-15bit/s på Youtube och Vimeo. Kör på kombon ovanför så funkar det nog.

Edit.
Citera
2013-03-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
1. Kör på dom bästa inställningarna.

2. Quicktime med h.264 codec tycker jag fungerar klockrent fär webben. Har du inte quicktime så installera quicktime mediaspelaren på din datos så kommer codecen installeras automatiskt, det går säkert att bara ladda hem codecen men jag vet i fan.

3. Youtube komprimerar videon när du laddar upp den så kvaliten blir försämrad, inte mycket du kan göra åt det förutom att se till att ditt material har hög kvalite innan uppladdning. Tror att max bitrate är 10-15bit/s på Youtube och Vimeo. Kör på kombon ovanför så funkar det nog.

Edit.

Tackar för det svaret! Kom fram till ett liknande tänk med WMV som codecs. Ska testa ditt alternativ och jämföra. DANKE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in