2013-03-14, 23:56
Medlem
Hallå, tänkte ge mig på att göra falafel imorgon, undrar ifall just redningen som heter "Maizena Redning, ljus" Funkar lika bra att ha som idealmjöl eller måste jag köpa vanligt idealmjöl. Tycker att de båda borde ha samma effekt.

Sen tänkte jag höra om någon har några generella tips annars på hur man ska tillaga falafel.. Tex när man ska steka den i oljan osv.

Är som sagt helt grön på just falafel, och egentligen helt grön på matlagning i det stora hela så alla tips är välkomna.
Citera
2013-03-15, 00:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpalong
Hallå, tänkte ge mig på att göra falafel imorgon, undrar ifall just redningen som heter "Maizena Redning, ljus" Funkar lika bra att ha som idealmjöl eller måste jag köpa vanligt idealmjöl. Tycker att de båda borde ha samma effekt.

Sen tänkte jag höra om någon har några generella tips annars på hur man ska tillaga falafel.. Tex när man ska steka den i oljan osv.

Är som sagt helt grön på just falafel, och egentligen helt grön på matlagning i det stora hela så alla tips är välkomna.
Nej, nej, nej. Det är inte samma sak.
Majsena redning är potatismjöl dvs ren stärkelse, medan idealmjöl är ett behandlat vetemjöl som bla gör det mer lättlösligt. Du kan ersätta idealmjöl med vanligt vetemjöl istället.
Citera
2013-03-15, 01:19
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag har i och för sig gjort falafel endast ett fåtal gånger, men aldrig tillsatt någon typ av stärkelse. Det verkar dock baserat på en snabb googling vara just stärkelse som man vill åt i diverse recept, varierar från idealmjöl till majsstärkelse, så varför inte potatisstärkelse?

När det gäller tillagning tycker jag fritering är att föredra.
Citera
2013-03-15, 02:42
Medlem
christerys avatar
Verkar som om det skulle fungera, http://www.arla.se/recept/falafel/

Citat:
Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Skala och hacka löken. Mixa kikärter, lök, vitlök, spiskummin, salt, persilja, harissa, majsstärkelse och 1 msk smör-&rapsolja. Forma smeten till små ovala, platta bullar. Stek dem på medelvärme i smör-&rapsolja i en stekpanna ca 2 min på varje sida.

Men
Citat:
Falafel är ljuvligt goda bollar av kikärtor kryddade med spiskummin och vitlök. Falafel brukar friteras, men det går lika bra att steka dem. Servera dem med sallad i pitabröd.

Brukar vara en sanning med modifikation.

Maizena verkar vara en majsstärkelse.

Men jag gillar inte sånt, kikärtor alltså - så lita inte på mig.
Citera
2013-03-15, 09:00
Moderator
evilhoneys avatar
Jag brukar helt enkelt köra ströbröd för att de ska hålla ihop. Tror du kan göra vilket som .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in