2013-03-14, 23:41
Medlem
Hej!

Jag ska eventuellt åka på språkresa till Tyskland i sommar under 11 veckor och behöver göra upp en ungefärlig budget för en vecka eller månad kommer se ut. Jag har redan börjat lägga upp de mest självklara sakerna. Jag hade tänkt hyra ett rum i ett kollektiv (Wohngemeinschaft) och jag tror det mesta ingår där (vatten, el, hyra)

Så här långt har jag kommit:

Hyra: ca. 3000 - 3500 kr/mån
Mat: 1000 - 1200 kr/mån
Nöje: 1000 - 1200kr/mån
Oförutseddautgifter: ?

Vad ska jag mer tänka på?
Hur kan jag göra det billigare/Vad kan jag spara in på?
Några generella tips om att flytta ner till Tyskland (Düsseldorf)

Hoppas ni kan hjälp mig!
Citera
2013-03-14, 23:58
Medlem
Seth-Rydells avatar
Tycker 1000-1200 för mat i månaden låter väldigt lite faktiskt.
Citera
2013-03-15, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seth-Rydell
Tycker 1000-1200 för mat i månaden låter väldigt lite faktiskt.

Är du riktigt seriös med studierna? Din budget för mat och nöjen låter ju rätt så snål så om du tänker göra mycket annat än att bara studera så vore nog ett bankrån passande någon gång före avresa.
Citera
2013-03-15, 00:56
Bannlyst
Nu vet jag inte riktigt om du är man respektive kvinna, eller vikt/längd. 1200 räcker nog om du är en liten flicka och käkar, ja. Det går nog. Annars får du i värsta fall lägga på 500 iaf.

Sen blir det ett antar tusenlappar om du ska träffa prostituerade.
Citera
2013-03-15, 10:59
Medlem
Seth-Rydells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malevolenceincarn8
Nu vet jag inte riktigt om du är man respektive kvinna, eller vikt/längd. 1200 räcker nog om du är en liten flicka och käkar, ja. Det går nog. Annars får du i värsta fall lägga på 500 iaf.

Sen blir det ett antar tusenlappar om du ska träffa prostituerade.
Även om hon skulle vara en liten flicka har jag väldigt svår att tro på att hon skulle klara sig med det. Eller det beror ju självklart på vad hon har tänkt att käka. Bara nudlar och annan billig mat så kanske (ytterst tveksam dock) det går. Hon lär ju tröttna på det i längden i alla fall.
Citera
2013-03-15, 11:27
Medlem
Jag har kollat upp matkostnaderna och det ska gå! Jag tänker inte direkt leva på ryggbiff och bernaise varje dag! Lite konstruktiv kritik tack! I Tyskland är dessutom maten billigare.

Nöje, nä inga prostituerade. Nöje = bio, mat ute, kanske kläder, fika, film etc. Vad behöver jag tänka på! Kom igen FB:are ni kan!
Citera
2013-03-15, 11:33
Medlem
qptrms avatar
Jag brukar alltid räkna högt när jag budgeterar, överskott är roligare än underskott. Balansen infinner sig till slut. Ska du studera något och behöver köpa studiematerial och liknande? Ha en bra buffert för oförutsedda händelser också.
Citera
2013-03-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePangelicous
Jag har kollat upp matkostnaderna och det ska gå! Jag tänker inte direkt leva på ryggbiff och bernaise varje dag! Lite konstruktiv kritik tack! I Tyskland är dessutom maten billigare.

Nöje, nä inga prostituerade. Nöje = bio, mat ute, kanske kläder, fika, film etc. Vad behöver jag tänka på! Kom igen FB:are ni kan!
Transporter. Du måste ta dig fram och tillbaka.

Telefonkostnader?

Jag skulle också räkna lite till på mat kanske. Det kommer säkert bli en del äta ute.
Citera
2013-03-15, 15:04
Medlem
Så här då:

Mat 1100 - 1400kr/mån (vi äter för 1800 kr här hemma och jag planerar leva billigare)
Hyra 3000- 3500kr/mån
Nöje 1100 - 1400 kr/mån

Oförutsedda utgifter 5000kr totalt för 11 veckor?
Loakltrafik? Hade tänkt skaffa cykel om det går
Flygbiljett: ca. 1000 kr t/r, ev. ska jag flyga hem någon gång över sommaren
Kurslitteratur har jag ingen aning om vad det kostar
Citera
2013-03-22, 15:01
Medlem
Hade du tänkte laga maten själv går det kanske på 1400-1800 om du äter väldigt ensidigt... annars får du nog punga ut det dubbla om du tänkt äta ute osv...
Citera
2013-03-22, 15:23
Medlem
godboys avatar
Beror vart du ska, men du behöver öka matkontot med minst det dubbla (som många redan säger) Hur ska du ta dig fram dit du ska. Pengar till kollektivtrafikkort, det kostar väldigt olika i olika städer. Kolla upp vad månadskort kostar. Glöm inte hem till Sverige resorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in