2013-03-14, 22:16
Medlem
Loveaffairs avatar
Hej!

Skrev tidigare en tråd då jag efter att ha bettet mig oerhört klumpigt och naivt i desperat försök att få tag på en särskild film "installerade" en fil trots att jag såg att det inte var en torrent som förväntat.

Det som hände var först att filen gjorde så att datorn började lagga och tugga intensivt samt att den var jättesvår att ta bort då den hoppade tillbaks från papperskorgen(var då rädd att det kunde vara en trojan). Nu är den dock helt borttagen men jag har ända sedan dess fått en massa skitreklam på sidan av min webbläsare. Ofta är det låtsas konversationer med asiatbrudar och sådant som vanligtvis brukar synas på torrentsidor. Under står det "ads by coupon drop down". Hur får jag bort denna skit och hur kan jag garantera mig om att min mac sedan är säker?

Tacksam för hjälp!!
Senast redigerad av Loveaffair 2013-03-14 kl. 22:21.
Citera
2013-03-14, 22:20
Medlem
mahalaxs avatar
Använd AdBlock på din webbläsare. Om "porr-reklamen" är kvar skulle det kunna vara ett spam virus, eller en trojan.
Citera
2013-03-14, 22:25
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahalax
Använd AdBlock på din webbläsare. Om "porr-reklamen" är kvar skulle det kunna vara ett spam virus, eller en trojan.

Alltså, någonstans måste det ju komma ifrån? Är ju inte facebooks ordinarie reklamspalt jag pratar om utan är rutor som trängt in sig bland sidans innehåll. Dock är det inte alltid "porr-reklam" utan ibland reklam för ""tävlingar där man är utvald"" eller spel med samma syfte. Är det sannolikt att en trojan skulle kunna medföra massa reklam?

Är inte särskilt kunnig inom området men vad jag har förstått det som är en trojan ett sätt för hackers att ta sig in och kontrollera/ta innehåll från din dator eller ställa till med annat jävulskap. Virus ska man väl inte kunna få på en mac? Så jag förstår ärligt talat inte vad exakt detta är och ännu mindre hur jag ska få bort det och om det utgör någon fara för mitt innehåll.
Citera
2013-03-15, 03:18
Medlem
Jo du kan få virus på en mac dock så är det inte lika vanligt som på windows.
Citera
2013-03-15, 13:58
Medlem
StyleWarss avatar
Firefox: Inställningar ->"Säkerhet" och "add-ons"
Safari: Inställningar -> Tillägg
Där finns det en add-on eller "tillägg" antar jag det heter på svenska som heter "TorrentHelper".

Avinstallera den. Eller alla add-ons, också installerar du "Ad-block" som tidigare nämnts.

Det är enligt uppgift en "webbläsar-kapare" tydligen. Det blir inte värre än påtvingade annonser.
Senast redigerad av StyleWars 2013-03-15 kl. 14:04.
Citera
2013-03-16, 03:00
Medlem
mahalaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Alltså, någonstans måste det ju komma ifrån? Är ju inte facebooks ordinarie reklamspalt jag pratar om utan är rutor som trängt in sig bland sidans innehåll. Dock är det inte alltid "porr-reklam" utan ibland reklam för ""tävlingar där man är utvald"" eller spel med samma syfte. Är det sannolikt att en trojan skulle kunna medföra massa reklam?

Är inte särskilt kunnig inom området men vad jag har förstått det som är en trojan ett sätt för hackers att ta sig in och kontrollera/ta innehåll från din dator eller ställa till med annat jävulskap. Virus ska man väl inte kunna få på en mac? Så jag förstår ärligt talat inte vad exakt detta är och ännu mindre hur jag ska få bort det och om det utgör någon fara för mitt innehåll.

Förlåt för sent svar. Du kanske har fixat ditt problem nu men jag tänkte ändå svara så här på fyllan. Jag TROR att i detta fall rör det inte sig om en trojan, låter mer som ett annonsprogram eller Adware som det även kallas. Det är lättare att bli av med, och JA du kan absolut få virus på din Mac även om risken inte är lika stor som på en vanlig PC med windows.
Citera
2013-03-18, 19:24
Medlem
Bjoonkos avatar
Du kan även pröva ett program som heter Sophos, väldigt fint program som hjälper dig med virus, förhindringar, seg dator och liknande.

Sedan kan du även kolla så du inte har varit inne på någon annans nätverk som påverkar din dator, detta kan du lätt göra genom att du kräver att datorn frågar dig om du ska ansluta till öppna nätverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in