• 2
  • 3
2025-09-24, 13:33
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Vilka böcker slänger ni absolut INTE ut?

Om jag av någon anledning skulle bli tvungen att minska hemmets bokbestånd skulle det lättåtkomliga åka ut först. Jag är tror att Strindberg, Lagerlöf, Dagerman, Moberg, Wodehouse, Waugh och Wilde kommer att gå att få tag på ganska enkelt även om tio eller tjugo år.

Vad skulle jag absolut inte slänga ut? Det är svårare att svara på. Förmodligen skulle min samling av konspiratoriska skildringar av hemliga sällskap få stå kvar nästan vad som än skulle hända. Samlingen är inte jättestor utan omfattar bara hundratalet titlar. Där finns både skönlitteratur och fackböcker. Den äldsta är från tidigt 1800-tal och den nyaste från 2010-talet. Flera av böckerna är ganska svåråtkomliga och jag tycker om att bläddra i dem, fast jag har läst dem förut. Blott en handfull av dem finns som e- eller ljudböcker.
Citera
2025-09-25, 12:57
Medlem
KungAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Dags att väcka liv i denna tråd efter drygt tolv år utan aktivitet.

De frågor som dryftades under trådens första liv gäller fortfarande, i än högre grad. Storstadsbor anser sig inte ha råd med bokhyllor i hemmet. Tre Billy från Ikea kostar som en krogkväll, men golvytan att ställa dem på kostar en halv årslön. Läsplattor och mobiltelefoner blir allt vanligare för att visa skriven text. Samtidigt trängs det skrivna ordet undan av så kallade ljudböcker (idiotiskt ord; böcker är materiella, inspelade ljud är inte böcker), poddprogram och tv-serier. En betydande del av ungdomarna kan inte läsa och vill inte lära sig. Dyslexidiagnoser bärs som chica accessoarer: Vem är så mossig att hen läser?
Sveriges nya kulturkanon måste väl ses som en reaktion på detta? Rädda det som räddas kan.

Själv kommer jag nog aldrig att göra mig av med mina bokhyllor. Få saker ger sådan sinnesfrid som att titta upp mot raderna av bokryggar. Där finns böcker som jag läst och sådana som jag kommer att läsa. Där finns minnen av vad som intresserade mig som tonåring, liksom av studietiden. Där finns påminnelser om nutiden, historisk tid och fiktiva verkligheter. Bokhyllan är bästa tillgängliga karta över min tankevärld, mina intressen och mina värderingar. Att göra sig av med den skulle vara som att amputera en del av själen.

Ni som skrev i tråden 2013, vad tycker ni i dag?

Väl skrivet, kul att se vi är fler som tänker såhär
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in