2013-03-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quisolemno
Jag skall flytta. Jag har hyllmetervis av böcker, både skön- och studielitteratur. Jag läser nästan aldrig om en bok och min studielitteratur har jag aldrig kollat i efter universitetet. Information söker jag på nätet, skönlitteratur kan man ladda ner i läsplattan.

Jag funderar nu på att slänga böckerna och bokhyllorna för att spara plats. Några få gamla favoriter och skinnband tänker jag spara som prydnad och av nostalgiska skäl. Det känns lite sorgligt eftersom jag älskar känslan, men rent ekonomisk är det vansinne att ta upp en massa plats med bokhyllor.

Är det någon vits med böcker och bokhyllor 2013
?
Fattar inte och är osäker på om att även du gör det. Hur mycket kostar dina hyllor i plats och har du en speciell bokhylleklausul med din hyresvärd???
Citera
2013-03-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Fattar inte och är osäker på om att även du gör det. Hur mycket kostar dina hyllor i plats och har du en speciell bokhylleklausul med din hyresvärd???

Vad är det du inte förstår? ska man ha en större lägenhet för att rymma böcker får man betala högre hyra, inte konstigt. En kvm kostar någonstans runt 1100kr per år och kvm i en stad, har man samlat på sig en del böcker under några år kan det ju utan problem täcka upp ett extrarum på 10kvm. Det ger cirka 11 000kr per år bara för att rymma böckerna.

Sen kanske man ha en minsta yta hur som helst för att inte känna sig instängd osv osv, men det är ju en annan sak.
Citera
2013-03-15, 13:37
Medlem
Spyrrans avatar
Klart att det finns en vits att ha både böcker och bokhyllor. Men om du upplever att du har böcker till ingen nytta, tex kurslitteratur som du inte behöver använda efter studietiden och böcker som du tror att du aldrig kommer att läsa igen, så är det ju bara att ge bort böckerna. Om familj, vänner och bekanta inte vill ha så brukar Myrorna, Röda korset och liknande alltid ta emot böckerna gratis.
Citera
2013-03-15, 15:32
Medlem
Slänga böcker är idiotiskt!! Bokhyllor med böcker är snyggt.

Men vill du inte ha dem så sälj till antikvariat eller ge till Stadsmissionen eller dylikt. Släng dem för fan inte!
Citera
2013-03-15, 18:01
Medlem
farbror Svens avatar
En tre-fyra bokhyllor tar ingen plats. De rymmer ca 1500 böcker. Hinner vi läsa 4000 innan liemannen kommer? Du kan alltid gallra mellan varven. Skänk bort böcker, ställ ut en kasse på gatan. Med läsplattan. Låna på biblioteken. Amen.
Citera
2013-03-16, 15:48
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Precis som andra har sagt så bör du skänka bort eller sälja dem. Böcker är helt enkelt inget man slänger bort, om det inte från början var skräplitteratur. Och jag tror alltid att det kommer att finnas böcker hemma hos folk, själv kommer jag i alla fall aldrig att köpa någon läsplatta! Det finns ingen känsla i att hålla i en sådan och dessutom är de jobbiga att läsa på.
Citera
2013-03-16, 16:12
Medlem
ningudos avatar
Jag instämmer med alla andra, släng inte böckerna, sälj dem för en billig peng. Välskrivna böcker för en billig peng, ja den kommer alltid ha sina köpare. Jag själv blev lite sugen när att köpa/få böcker när jag läste din rubrik.

Läsplatta vs bok?
valet är givet. Dessutom så sitter vi så länge vid våra datorer så att läsa fysiskt borde vi göra för ögonens skull.
Citera
2013-03-16, 16:47
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
En tre-fyra bokhyllor tar ingen plats. De rymmer ca 1500 böcker. Hinner vi läsa 4000 innan liemannen kommer? Du kan alltid gallra mellan varven. Skänk bort böcker, ställ ut en kasse på gatan. Med läsplattan. Låna på biblioteken. Amen.

Vad är det för enorma bokhyllor du har? Snarare någonstans mellan 600-800 böcker.
Citera
2013-03-18, 20:17
Medlem
Egendomligs avatar
Självfallet finns det plats för böcker och bokhyllor i hemmet. Böcker är tidlösa och kommer leva kvar länge som en del av våra hem och liv; böcker som inte berör dig kan du skänka bort, sälja eller om du är så jävlig bränn upp dem!
Att bokhyllor tar upp mycket plats är ett dåligt argument så länge du inte bor i en garderob till lya. I framtiden kan jag se två olika typer av människor, de som har alla sina böcker på en läsplatta och de som fortfarande föredrar de gamla hederliga fysiska kopiorna.
Hur roligt är det att endast ha sin läsplatta att tillgå? Många böcker har ett speciellt band med läsaren, något en läsplatta aldrig kan ersätta; allt från marginalanteckningar till olika utgåvor eller böcker som följt med dig i svåra perioder i livet.
Citera
2025-09-20, 14:16
Medlem
Attackcykelns avatar
Dags att väcka liv i denna tråd efter drygt tolv år utan aktivitet.

De frågor som dryftades under trådens första liv gäller fortfarande, i än högre grad. Storstadsbor anser sig inte ha råd med bokhyllor i hemmet. Tre Billy från Ikea kostar som en krogkväll, men golvytan att ställa dem på kostar en halv årslön. Läsplattor och mobiltelefoner blir allt vanligare för att visa skriven text. Samtidigt trängs det skrivna ordet undan av så kallade ljudböcker (idiotiskt ord; böcker är materiella, inspelade ljud är inte böcker), poddprogram och tv-serier. En betydande del av ungdomarna kan inte läsa och vill inte lära sig. Dyslexidiagnoser bärs som chica accessoarer: Vem är så mossig att hen läser?
Sveriges nya kulturkanon måste väl ses som en reaktion på detta? Rädda det som räddas kan.

Själv kommer jag nog aldrig att göra mig av med mina bokhyllor. Få saker ger sådan sinnesfrid som att titta upp mot raderna av bokryggar. Där finns böcker som jag läst och sådana som jag kommer att läsa. Där finns minnen av vad som intresserade mig som tonåring, liksom av studietiden. Där finns påminnelser om nutiden, historisk tid och fiktiva verkligheter. Bokhyllan är bästa tillgängliga karta över min tankevärld, mina intressen och mina värderingar. Att göra sig av med den skulle vara som att amputera en del av själen.

Ni som skrev i tråden 2013, vad tycker ni i dag?
Citera
2025-09-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Dags att väcka liv i denna tråd efter drygt tolv år utan aktivitet.

De frågor som dryftades under trådens första liv gäller fortfarande, i än högre grad. Storstadsbor anser sig inte ha råd med bokhyllor i hemmet. Tre Billy från Ikea kostar som en krogkväll, men golvytan att ställa dem på kostar en halv årslön. Läsplattor och mobiltelefoner blir allt vanligare för att visa skriven text. Samtidigt trängs det skrivna ordet undan av så kallade ljudböcker (idiotiskt ord; böcker är materiella, inspelade ljud är inte böcker), poddprogram och tv-serier. En betydande del av ungdomarna kan inte läsa och vill inte lära sig. Dyslexidiagnoser bärs som chica accessoarer: Vem är så mossig att hen läser?
Sveriges nya kulturkanon måste väl ses som en reaktion på detta? Rädda det som räddas kan.

Själv kommer jag nog aldrig att göra mig av med mina bokhyllor. Få saker ger sådan sinnesfrid som att titta upp mot raderna av bokryggar. Där finns böcker som jag läst och sådana som jag kommer att läsa. Där finns minnen av vad som intresserade mig som tonåring, liksom av studietiden. Där finns påminnelser om nutiden, historisk tid och fiktiva verkligheter. Bokhyllan är bästa tillgängliga karta över min tankevärld, mina intressen och mina värderingar. Att göra sig av med den skulle vara som att amputera en del av själen.

Ni som skrev i tråden 2013, vad tycker ni i dag?

Jag kommer alltid vilja ha fysiska böcker. Det är en så bra uppfinning. Vi köper nya böcker och rensar ut en del vi inte längre vill ha kvar.

E-böcker och ljudböcker är komplement, ersätter inte vanliga böcker. Och tänk om nån skulle ”dra ut sladden” så hela nätet försvann?

Jag gillar att stryka under och anteckna i en del böcker också!
Citera
2025-09-20, 15:23
Medlem
Vilka böcker slänger ni absolut INTE ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in