2013-03-14, 18:52
Medlem
Får jag sälja mina saker och tjäna "hur" mycket som helst?
Eller måste jag betala skatt?
Får jag tjäna upp till ett visst belopp och sen börja betala skatt på resten?
Hur går man i så fall till väga?

Och låt oss säga att jag samlat på något i många många år som är värt mycket pengar. Vi leker med tanken att det är värt en miljon totalt. Och så säljer jag av dessa samlarobjekt till olika människor och får ihop miljonen. Måste jag då skatta på det?

Har skatteverket någon koll? Bryr de sig ens?

Vore väldigt tacksam om någon som verkligen har koll på bitarna kunde svara.

Mvh / Majvor
Citera
2013-03-14, 19:05
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majvor666
Får jag sälja mina saker och tjäna "hur" mycket som helst?
Eller måste jag betala skatt?
Får jag tjäna upp till ett visst belopp och sen börja betala skatt på resten?
Hur går man i så fall till väga?

Och låt oss säga att jag samlat på något i många många år som är värt mycket pengar. Vi leker med tanken att det är värt en miljon totalt. Och så säljer jag av dessa samlarobjekt till olika människor och får ihop miljonen. Måste jag då skatta på det?

Vore väldigt tacksam om någon som verkligen har koll på bitarna kunde svara.

Mvh / Majvor

Jag tror inte du får det. Är dock inte säker.

Vet att jag läste en artikel i min lokala tidning för många år sen, där det var ett äldre par som åkte land och rike runt och köpte dyra antikviteter billigt på auktioner/second hand affärer, som de sedan sålde hyfsat saftigt.
De fick betala en rejäl summa i skatt för det.

Hur de kom på paret kommer jag däremot inte ihåg.
Citera
2013-03-14, 19:59
Medlem
Ifall det är som jag misstänker att du ska sälja dina begagnade prylar på blocket så behöver du inte bry dig eftersom du med största sannolikhet inte kommer att få över anskaffningspriset, alltså säljer du med förlust. En vara ska aldrig heller momsas till staten mer än en gång så är det prylar du köpt som privatperson så är momsen redan betald så du behöver inte bry dig om den heller.

Köper du däremot begagnade prylar och säljer med vinst så bör vinsten skattas så länge du inte lyckas klassificera det som hobbyverksamhet för du är vinster på enstaka försäljningar upp till 50 000 skattefria.

http://www.skatteverket.se/download/...5663/34409.pdf
Citera
2013-03-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majvor666

Mvh / Majvor

Det beror helt på om du kan styrka inköpspriset på denna miljon med kvitton eller annat, annars får du dra av ett schablonbelopp (25% av försäljningspriset) och ska betala reavinstskatt 30% på vinsten.

SKV kollar emellanåt Tradera, Blocket, kända auktionshus mm.
Citera
2013-03-15, 19:59
Medlem
en annan vinkling på problemet som jag ser:
eftersom arvskattaen är avskaffad sen länge så undrar jag om man ärver prylar,konst,möbler osv med betydande värde dvs att jag säljer arvegodset för tex 100 000:- och föräldrarnas anskafnningsvärde varit 10 000:- skall jag då skatta på "vinsten" 90 000:- ?
Citera
2013-03-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
en annan vinkling på problemet som jag ser:
eftersom arvskattaen är avskaffad sen länge så undrar jag om man ärver prylar,konst,möbler osv med betydande värde dvs att jag säljer arvegodset för tex 100 000:- och föräldrarnas anskafnningsvärde varit 10 000:- skall jag då skatta på "vinsten" 90 000:- ?

I det fallet är det ju bättre att utnyttja schablonavdraget på 25%, sen får du ju göra en vinst på 50k skattefritt. Så i praktiken skattar du bara 30% på 25k. (Om man nu nödvändigtvis ska följa reglerna till punkt och pricka...) Man kan ju också t ex dela upp försäljningen på två år om man vill ha ryggen fri och slippa skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in