2013-03-14, 21:03
Medlem
Torskrygg brukar jag lättrimma i en 7% saltlag i ca 10 minuter för att sen ångkoka den. Kör den inte för länge bara..
NGn var inne på en ljummen potatissallad eller en grovkrossad potatis med lite salladslök och kanske lite gräslök.
Lite ugnstorkade flarn av en god lufttorkad skinka är alltid gott med dess sälta.
Citera
2013-03-14, 23:05
Medlem
Masterkrabbans avatar
Torsk med senapsås!

Annars kan du rimma den lätt så den blir lite fastare och gör en grön curry med massor av lime och koriander! Jasminris till.
Citera
2013-03-15, 02:10
Medlem
30 minuter? hur stora torskryggar är det..
jag har inte så mkt erfarenhet men när jag kör torskfileer i stekpannan så är det snarare 30 sekunder det handlar om från rumstemp. jag menar det är tunna saker som ska upp till 45-50 nånstans från 20 grader..det tar inte lång tid alls.
Citera
2013-03-15, 18:49
Medlem
seadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
30 minuter? hur stora torskryggar är det..
jag har inte så mkt erfarenhet men när jag kör torskfileer i stekpannan så är det snarare 30 sekunder det handlar om från rumstemp. jag menar det är tunna saker som ska upp till 45-50 nånstans från 20 grader..det tar inte lång tid alls.

ahh...då tänker du nog på torskfileer, ryggbiten är mycket tjockare...olika styckdetaljer

mvh
seadog
Citera
2013-03-15, 19:51
Medlem
oregistrerads avatar
Helt av en slump så åt vi torsk med rösti till. Rösti innehöll, förutom potatis och lök, rotselleri och palsternacka. Oväntat gott!
Citera
2013-03-15, 21:34
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog
ahh...då tänker du nog på torskfileer, ryggbiten är mycket tjockare...olika styckdetaljer

mvh
seadog

Fast nu är torskryggen en del av hela filén, på en mindre torsk så tar inte ryggbiten så lång tid att tillaga. Buken på större torskar är fantastisk, fast och smakrik.

Torskrygg med pistagenötsmör är trevligt. Rimmad torskrygg med dillconfiterad gulbeta och skummad vitvinssås smaksatt med pepparrot går alltid hem.
Citera
2013-03-15, 21:49
Medlem
seadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis
Fast nu är torskryggen en del av hela filén, på en mindre torsk så tar inte ryggbiten så lång tid att tillaga. Buken på större torskar är fantastisk, fast och smakrik.

Torskrygg med pistagenötsmör är trevligt. Rimmad torskrygg med dillconfiterad gulbeta och skummad vitvinssås smaksatt med pepparrot går alltid hem.

...naturligtvis är ryggen en bit av filén...jag kanske uttryckte mig klumpigt...

pistagenötsmör låter kul, hur går du tillväga när du tillreder det?

mvh
seadog
Citera
2013-03-15, 21:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis

Använder du vanliga saltade pistagenötter? Om inte, var får man tag på osaltade? Jag har aldrig hittat sådana. Fan, ska man ha osaltade jordnötter blir det till att skala själv.
Citera
2013-03-15, 22:10
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
...naturligtvis är ryggen en bit av filén...jag kanske uttryckte mig klumpigt...

pistagenötsmör låter kul, hur går du tillväga när du tillreder det?

mvh
seadog

Hacka upp pistagenötterna i mindre bitar, sånna rostade och saltade går bra även om jag föredrar osaltade. Blanda rikligt med nötter med rumstempererat osaltat smör och smaka av med salt socker och citron.

Vid tillagning så klickar du på smöret ovanpå torsken och bakar av den i ugnen. Jag brukar addera lite olivolja och en extra klick smör i botten av formen. Tanken är att smöret ska smälta ner och nötterna bilda ett täcke på torsken. Skyn används sedan som sås. Servera som ni vill, men en rotsakspuré fungerar utmärkt.
Senast redigerad av hunddagis 2013-03-15 kl. 22:12.
Citera
2013-03-16, 20:12
Medlem
seadogs avatar
Så här gick det....

Torskrygg tilsammans med jordärtskockspure, skirat smör smaksatt med timjan och bacon, liten "pytt" på mini plommontomater, suger snaps, timjan och haricovet samt rivenpepparrot.

http://img7.imageshack.us/img7/4272/20130316128.jpg

Formidabel succé!

Tack för alla tips och ideér

mvh
seadog
Citera
2013-03-17, 11:21
Medlem
Citat:
Så här gick det....

Torskrygg tilsammans med jordärtskockspure, skirat smör smaksatt med timjan och bacon, liten "pytt" på mini plommontomater, suger snaps, timjan och haricovet samt rivenpepparrot.

http://img7.imageshack.us/img7/4272/20130316128.jpg

Formidabel succé!

Tack för alla tips och ideér

mvh
seadog
Restaurangklass! Wow vad fin fisken såg ut!
Citera
2013-03-17, 12:45
Medlem
Torskrygg är en underbar råvara du kan kombinera med väldigt mycket.
Favorit sättet:
Stek skinsidan hårt med ett täcke av örter och ströbröd. Gör du det rätt får du en fin grön och knaprig yta.

Ett annat sätt är att innan du tillagar torsken kan du även lägga den i lite saltat vatten och du får då
en väldigt fast och aningen "glasig" filé.

Lite trevliga tillbehör är bacon/kapris smör, sandefjordsås eller en fiskanpassade rödvinssås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in