2013-03-18, 15:05
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Lt oss sga att det gr i framtiden. Varfr rknas inte klonerna som ''du''? om alla gener egenskaper och allt r samma. Minnen & tankar (som r gjorda av proteiner i hjrnan tror jag som borde gr att klona) r det samma. Borde inte bda klonen och originalet knna samma ''jag'' knsla?

Du och klonen kan ju omjligt knna samma jagknsla eftersom ni ser olika saker, om ni befinner er p olika platser. Du och klonen blir mer och mer olika olika fr varje dag ni r separerade. Eller hur tnkte du: att medvetandet r statiskt?
Citera
2013-03-18, 15:45
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Du och klonen kan ju omjligt knna samma jagknsla eftersom ni ser olika saker, om ni befinner er p olika platser. Du och klonen blir mer och mer olika olika fr varje dag ni r separerade. Eller hur tnkte du: att medvetandet r statiskt?

Sekunden klonen ''fds'' allt som fanns i originalets hjrna r p pricken likt klonens. Minnen, erfarenheter, tankar osv.. Bda borde ha samma jag knsla.. Eller s finns det sjlar.
Eller vad r jag knslan egentligen? tankar skulle jag sga.

Citat:
Ursprungligen postat av Voodoo-Child
Testa sluta tnka helt fr ngon sekund

Men det gr ju inte alls fr mig. Kan du gra det?
Citera
2013-03-18, 16:05
Medlem
fel

felfelfel
Senast redigerad av Voodoo-Child 2013-03-18 kl. 16:06. Anledning: skrev fel
Citera
2013-03-18, 16:06
Medlem
Citat:
Sekunden klonen ''fds'' allt som fanns i originalets hjrna r p pricken likt klonens. Minnen, erfarenheter, tankar osv.. Bda borde ha samma jag knsla.. Eller s finns det sjlar.
Eller vad r jag knslan egentligen? tankar skulle jag sga.

Att folk som inte tror p ngot ickefysiskt(sjl) kan ha denna diskussionen utan att komma fram till det r hpnadsvckande, men du verkar vara p god vg

Citat:
Men det gr ju inte alls fr mig. Kan du gra det?

Haha visst r det svrt? Kan knnas riktigt strigt att inte kunna sluta tnka nr man knner fr det. Jag kan gra det ibland. Testa att stta dig i ett mrkt rum med tystnad, eller ngon lugn musik och iaktta dina tankar.

Googla meditation
Citera
2013-03-18, 16:32
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoo-Child
Att folk som inte tror p ngot ickefysiskt(sjl) kan ha denna diskussionen utan att komma fram till det r hpnadsvckande, men du verkar vara p god vg

Jag tror inte p sjlar, men det finns inga alternativ. Om vi lyckas skapa en dator med medvetande skulle vi dda datorn om vi drog ut elen? Eller r det ngot som sitter kvar i datorn? (sjlen) om vi inte pratar om sjlar r medvetandet bara egentligen inte samarbetet mellan alla delar?

Rknas det som att inte tnka nr man fastnar med blicken p ngot (som nr man bara sitter och stirrar) ? Det brukar vara en ganska skn knsla.
Citera
2013-03-18, 17:08
Bannlyst
Kroppen ( hjrnan ) r det varfrutan man inte kan tnka ( Platon, Sokrates ). Eftersom allt har en form gller det att ven kroppen har en ideal form, om det finns den minsta skevhet av vilket slag det n ma vara paverkas helheten, d v s sjlen och kroppen. Men det hr r svara saker vars implikationer r sa pass "samhllsfientliga" at man inte ens kan brja reda ut det, man maste nog uppleva det sjlv tror jag.

Lite svvande inlgg, maste ta en paus nu.
Senast redigerad av Tinman 2013-03-18 kl. 17:10.
Citera
2013-03-18, 22:44
Medlem
Medvetandet r bara en synergi av celler, sluta tro att mnniskan r ngonting strre n vad det r. Allt vi r r miljarder r gammalt kol och vi kommer frbli det nr vi dr. Det finns ingen "mening med livet" ven om vi s grna vill. Ingen sjl, ingen mening med livet.
Citera
2013-03-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsson
Medvetandet r bara en synergi av celler, sluta tro att mnniskan r ngonting strre n vad det r. Allt vi r r miljarder r gammalt kol och vi kommer frbli det nr vi dr. Det finns ingen "mening med livet" ven om vi s grna vill. Ingen sjl, ingen mening med livet.

Konstigt nog r du nd hr just nu. Se dig omkring; du existerar, du r medveten. Hr sitter du - en temporr sammansttning syre, kol och vte - och frsker frst hur det kunde bli s. En liten del av universum som pltsligt blivit medveten och drefter kommit fram till att den r meningsls.
Citera
2013-03-19, 16:03
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:

Det r som att sga att frihets gudinnan inte r ngot mer n miljarder r gammalt koppar. Varfr fredrar folk att g och se p frihets gudinnan nr de lika grna kan g och se p en soptipp? Visst r vi kol men vi r en samlad klump kol som bildar ngot, likadant som frihets gudinnan r en samlad bit av koppar. Dr vi eller gudinnan s blir vi utspridda och vrdelsa ''miljarder r gammalt koppar/kol'' igen.

Varfr r mnniskan inte stor? Visst vi hller p att frstra vran planet men vi har gjort det jvligt bttre n andra djur.
Citera
2013-03-19, 16:05
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Konstigt nog r du nd hr just nu. Se dig omkring; du existerar, du r medveten. Hr sitter du - en temporr sammansttning syre, kol och vte - och frsker frst hur det kunde bli s. En liten del av universum som pltsligt blivit medveten och drefter kommit fram till att den r meningsls.

Fint
Citera
2013-03-19, 16:29
Bannlyst
Citat:
Du tar fel eftersom du r bunden till kroppen: den frvillar dig, du blir ett offer fr majas slja. De facto r det tvrtom. Det dr kolet du pladdrar om existerar enbart i din inbillning, begreppet r tomt och saknar referens. Fr bara nagra hundra ar sedan skulle man ansett - och med riktighet - att du var galen. Dremot har man alltid vetat att sjlen finns, ja att allt r besjlat.

Sluta med droger ( kaffe, te, TV, dator, bil, lgenhet, jobb, etc etc i all ondlighet ) och bli till pa riktigt och du blir mnniska - da frstar du. Innan dess r det hopplst...men vad fan...det r din sjl...sjlv hoppas man bara att man inte blir aterfdd till ett utav dina frsksdjur fr det nya kosmetikamrket.

Hahaha...fast det r nog iiingggen risk lngre
Senast redigerad av Tinman 2013-03-19 kl. 16:31.
Citera
2013-03-19, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Medvetandet som vi mnniskor har, r det uppbyggt av alla otaliga funktioner i hjrnan eller r det sjlen? jag har kommit till slutsasten att r det sjlen s har vi fri vilja(sjlen r du).

r det alla kttsliga funktioner i hjrnan som ger upphov till ett medvetande s r allting bara en illusion? vi har allts ingen fri vilja..

Vad anser ni d ?

ja annars hade inte minnet funnits... det som gr att du minns saker tex
till ett prov gr att du finns!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in