• 1
  • 2
2013-03-14, 17:58
Bannlyst
Medvetandet som vi mnniskor har, r det uppbyggt av alla otaliga funktioner i hjrnan eller r det sjlen? jag har kommit till slutsasten att r det sjlen s har vi fri vilja(sjlen r du).

r det alla kttsliga funktioner i hjrnan som ger upphov till ett medvetande s r allting bara en illusion? vi har allts ingen fri vilja..

Vad anser ni d ?
Citera
2013-03-14, 18:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Medvetandet r inte 'uppbyggt' av otaliga funktioner, utan r just de den medvetna delen av nervsystemets aktivitet. Denna befinner sig i en stndig rundgng, terkoppling och homeostasis, med stor knslighet fr frndringar. Denna "Self-organized criticality" r troligen nra vad du kallar fr sjlen. Och vi har fri vilja p s stt att du inte kan reducera detta komplexa system till ngot enklare. Det enklaste som finns som gr dina beslut r just detta oerhrt komplexa system!

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-organized_criticality
Citera
2013-03-14, 19:33
Medlem
Sigeas avatar
Man kan inte med skerhet veta att kroppen man upplever sig "vara" r p riktigt.
Man kan inte heller veta om vrlden r precis sdan som vi uppfattar den.

Men eftersom jag tnker finns jag. Cogito ergo sum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Descartes
Citera
2013-03-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Men eftersom jag tnker finns jag. Cogito ergo sum.

"Jag tnker, drfr finns jag" var bara nnu en tanke och ett jag som frsvann. I vilket fall existerar du alltid, som en tanke, en knsla, ett sinnesintryck eller som ngot annat.
Citera
2013-03-15, 15:42
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Medvetandet som vi mnniskor har, r det uppbyggt av alla otaliga funktioner i hjrnan eller r det sjlen? jag har kommit till slutsasten att r det sjlen s har vi fri vilja(sjlen r du).

r det alla kttsliga funktioner i hjrnan som ger upphov till ett medvetande s r allting bara en illusion? vi har allts ingen fri vilja..

Vad anser ni d ?
tnk om det bara r just du som rkar ha ett medvetande (och upplevande) av ett tillflligheternas nyck, och att resten av vrldens varelser inklusive vriga mnniskor (s som t ex jag, dina vnner, dina slktingar, kndisar och alla andra som du ser p stan eller i TV etc) bara r filosofiska zobies: http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_zombie

du verkar frutstta att alla andra har det dr medvetandet som du frgar efter. kan du ngonsin ta reda p det?
Citera
2013-03-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsSon
tnk om det bara r just du som rkar ha ett medvetande (och upplevande) av ett tillflligheternas nyck, och att resten av vrldens varelser inklusive vriga mnniskor (s som t ex jag, dina vnner, dina slktingar, kndisar och alla andra som du ser p stan eller i TV etc) bara r filosofiska zobies: http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_zombie

du verkar frutstta att alla andra har det dr medvetandet som du frgar efter. kan du ngonsin ta reda p det?

Svaret p detta r att det r mycket osannolikt att det r bara du som har ett medvetande . Men vi har nog alla haft denna tanke
Citera
2013-03-15, 17:21
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Svaret p detta r att det r mycket osannolikt att det r bara du som har ett medvetande . Men vi har nog alla haft denna tanke
Solipsism kallas det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism
Citera
2013-03-15, 17:30
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
visst, men andra sidan r vl sannolikheten att f/ha Fields sjukdom ocks extremt liten, dock drabbades de Walesiska tvillingarna Catherine och Kirstie Fields av den trots att ingen varken efter eller innan dem drabbats av den.
Citera
2013-03-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsSon
visst, men andra sidan r vl sannolikheten att f/ha Fields sjukdom ocks extremt liten, dock drabbades de Walesiska tvillingarna Catherine och Kirstie Fields av den trots att ingen varken efter eller innan dem drabbats av den.

Men du mste frga dig sjlv om det r sannolikt att jag (du) r den enda som har ett medvetande. Om svaret r ja s mste du bevisa detta statistiskt. Om svaret r nej s mste du bevisa detta genom att frga andra i din omgivning om de r medvetna. Om svaret r ja s har du en modell att utg ifrn. Om du nd envisas med att du r den enda som r medveten och statistiskt material saknas mste du extrapolera frn befintlig data. Den data tyder med all sannolikhet p att du inte r den enda som r medveten
Citera
2013-03-15, 18:06
Medlem
DigitalGuys avatar
S om jag r den ktt klump kallad min hjrna vad hnder nr jag dr och den ruttnar? Absolut inget? Inga knslor eller ngot?

Som blinda, de ser inget.. inte ens svart?
Citera
2013-03-15, 18:16
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
S om jag r den ktt klump kallad min hjrna vad hnder nr jag dr och den ruttnar? Absolut inget? Inga knslor eller ngot?

Som blinda, de ser inget.. inte ens svart?

Som sagt vet du inte skert att du r avhngig din hjrna.
Citera
2013-03-15, 18:17
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Men du mste frga dig sjlv om det r sannolikt att jag (du) r den enda som har ett medvetande. Om svaret r ja s mste du bevisa detta statistiskt. Om svaret r nej s mste du bevisa detta genom att frga andra i din omgivning om de r medvetna. Om svaret r ja s har du en modell att utg ifrn. Om du nd envisas med att du r den enda som r medveten och statistiskt material saknas mste du extrapolera frn befintlig data. Den data tyder med all sannolikhet p att du inte r den enda som r medveten
sannolikhetslran samt det matematiska/statistiska verktyget att extrapolera data r skert anvndbara i mnga sammanhang, och visst gr det att anvnde det till att bygga upp modeller. inte tu tal om det, andra sidan r kanske inte 1 prov (en datapunkt) mycket att utg ifrn i den statistiska analysen, och mig veterligen kan man bara utg frn sin egen erfarenhet i detta sammanhang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in