• 1
  • 2
2013-03-14, 17:58
Bannlyst
Medvetandet som vi människor har, är det uppbyggt av alla otaliga funktioner i hjärnan eller är det själen? jag har kommit till slutsasten att är det själen så har vi fri vilja(själen är du).

Är det alla köttsliga funktioner i hjärnan som ger upphov till ett medvetande så är allting bara en illusion? vi har alltså ingen fri vilja..

Vad anser ni då ?
Citera
2013-03-14, 18:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Medvetandet är inte 'uppbyggt' av otaliga funktioner, utan är just de den medvetna delen av nervsystemets aktivitet. Denna befinner sig i en ständig rundgång, återkoppling och homeostasis, med stor känslighet för förändringar. Denna "Self-organized criticality" är troligen nära vad du kallar för själen. Och vi har fri vilja på så sätt att du inte kan reducera detta komplexa system till något enklare. Det enklaste som finns som gör dina beslut är just detta oerhört komplexa system!

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-organized_criticality
Citera
2013-03-14, 19:33
Medlem
Sigeas avatar
Man kan inte med säkerhet veta att kroppen man upplever sig "vara" är på riktigt.
Man kan inte heller veta om världen är precis sådan som vi uppfattar den.

Men eftersom jag tänker finns jag. Cogito ergo sum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Descartes
Citera
2013-03-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Men eftersom jag tänker finns jag. Cogito ergo sum.

"Jag tänker, därför finns jag" var bara ännu en tanke och ett jag som försvann. I vilket fall existerar du alltid, som en tanke, en känsla, ett sinnesintryck eller som något annat.
Citera
2013-03-15, 15:42
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Medvetandet som vi människor har, är det uppbyggt av alla otaliga funktioner i hjärnan eller är det själen? jag har kommit till slutsasten att är det själen så har vi fri vilja(själen är du).

Är det alla köttsliga funktioner i hjärnan som ger upphov till ett medvetande så är allting bara en illusion? vi har alltså ingen fri vilja..

Vad anser ni då ?
tänk om det bara är just du som råkar ha ett medvetande (och upplevande) av ett tillfälligheternas nyck, och att resten av världens varelser inklusive övriga människor (så som t ex jag, dina vänner, dina släktingar, kändisar och alla andra som du ser på stan eller i TV etc) bara är filosofiska zobies: http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_zombie

du verkar förutsätta att alla andra har det där medvetandet som du frågar efter. kan du någonsin ta reda på det?
Citera
2013-03-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsSon
tänk om det bara är just du som råkar ha ett medvetande (och upplevande) av ett tillfälligheternas nyck, och att resten av världens varelser inklusive övriga människor (så som t ex jag, dina vänner, dina släktingar, kändisar och alla andra som du ser på stan eller i TV etc) bara är filosofiska zobies: http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_zombie

du verkar förutsätta att alla andra har det där medvetandet som du frågar efter. kan du någonsin ta reda på det?

Svaret på detta är att det är mycket osannolikt att det är bara du som har ett medvetande . Men vi har nog alla haft denna tanke
Citera
2013-03-15, 17:21
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Svaret på detta är att det är mycket osannolikt att det är bara du som har ett medvetande . Men vi har nog alla haft denna tanke
Solipsism kallas det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism
Citera
2013-03-15, 17:30
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
visst, men å andra sidan är väl sannolikheten att få/ha Fields sjukdom också extremt liten, dock drabbades de Walesiska tvillingarna Catherine och Kirstie Fields av den trots att ingen varken efter eller innan dem drabbats av den.
Citera
2013-03-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsSon
visst, men å andra sidan är väl sannolikheten att få/ha Fields sjukdom också extremt liten, dock drabbades de Walesiska tvillingarna Catherine och Kirstie Fields av den trots att ingen varken efter eller innan dem drabbats av den.

Men du måste fråga dig själv om det är sannolikt att jag (du) är den enda som har ett medvetande. Om svaret är ja så måste du bevisa detta statistiskt. Om svaret är nej så måste du bevisa detta genom att fråga andra i din omgivning om de är medvetna. Om svaret är ja så har du en modell att utgå ifrån. Om du ändå envisas med att du är den enda som är medveten och statistiskt material saknas måste du extrapolera från befintlig data. Den data tyder med all sannolikhet på att du inte är den enda som är medveten
Citera
2013-03-15, 18:06
Medlem
DigitalGuys avatar
Så om jag är den kött klump kallad min hjärna vad händer när jag dör och den ruttnar? Absolut inget? Inga känslor eller något?

Som blinda, de ser inget.. inte ens svart?
Citera
2013-03-15, 18:16
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Så om jag är den kött klump kallad min hjärna vad händer när jag dör och den ruttnar? Absolut inget? Inga känslor eller något?

Som blinda, de ser inget.. inte ens svart?

Som sagt vet du inte säkert att du är avhängig din hjärna.
Citera
2013-03-15, 18:17
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Men du måste fråga dig själv om det är sannolikt att jag (du) är den enda som har ett medvetande. Om svaret är ja så måste du bevisa detta statistiskt. Om svaret är nej så måste du bevisa detta genom att fråga andra i din omgivning om de är medvetna. Om svaret är ja så har du en modell att utgå ifrån. Om du ändå envisas med att du är den enda som är medveten och statistiskt material saknas måste du extrapolera från befintlig data. Den data tyder med all sannolikhet på att du inte är den enda som är medveten
sannolikhetsläran samt det matematiska/statistiska verktyget att extrapolera data är säkert användbara i många sammanhang, och visst går det att använde det till att bygga upp modeller. inte tu tal om det, å andra sidan är kanske inte 1 prov (en datapunkt) mycket att utgå ifrån i den statistiska analysen, och mig veterligen kan man bara utgå från sin egen erfarenhet i detta sammanhang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in