2013-03-14, 17:15
Medlem
Tjenare! Precis hemkommen från apoteket i tron om att läkaren hade skrivit ut mer zolpidem åt mig, men det hade han inte. Dock var det ett recept sen en månad tillbaks på samma preparat, som jag redan hämtat ut. Så hur ligger det till? Är det något recept som automatiskt förnyar sig?

För läkaren sa att jag skulle kunna hämta nya direkt, men jag tvivlar på att det ska gå att göra på det sättet. Error hos apoteket?

Funderar på att dra ner till ett 3dje apotek och testa
Citera
2013-03-14, 17:20
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Tjenare! Precis hemkommen från apoteket i tron om att läkaren hade skrivit ut mer zolpidem åt mig, men det hade han inte. Dock var det ett recept sen en månad tillbaks på samma preparat, som jag redan hämtat ut. Så hur ligger det till? Är det något recept som automatiskt förnyar sig?

För läkaren sa att jag skulle kunna hämta nya direkt, men jag tvivlar på att det ska gå att göra på det sättet. Error hos apoteket?

Funderar på att dra ner till ett 3dje apotek och testa
Det där ska inte funka, din läkare kanske har förnyat det via e-recept. Skulle ta det väldigt lugnt med att försöka få ut mer, risken är att du blir av med allt framtida kommande utskrivet.
Citera
2013-03-14, 17:20
Medlem
Theberzerkers avatar
Du har förmodligen en tidsintervall på 25-45 dagar? Kolla på din receptblankett? Det är vanligt när det kommer till vanebildande preparat.

*Edit* Eller så är jag för rökt för att fatta just nu...
Senast redigerad av Theberzerker 2013-03-14 kl. 17:27.
Citera
2013-03-14, 17:22
Medlem
Detta har hänt för min sambo också!!
Hon hade 10st 10mg stilnoct att hämta ut. Ett recept, inga fler uttag.

Hon fick med sig två stycken förpackningar hem! 20 stycken alltså

Så det verkar så att även apotekare kan göra misstag =) Till vår glädje
Citera
2013-03-14, 17:29
Medlem
Stormorfars avatar
Förmodligen så att det var 2 uttag på det gamla receptet och att det var intervall på xx antal dagar.

Ska mycket till för att det ska bli fel på apoteket då dom måste skriva ut klisterlappar till varje ask/burk osv. Så isåfall är det läkaren som gjort något fel. Receptet går ju in på typ 5 minuter när läkaren knappar in det också..
Citera
2013-03-14, 17:40
Apotekspersonal är oftast väldigt tråkiga o korkade (dock inte min pappa som är apotekare, som alltid ska skoja till det med kunderna). Jag har fått rätta apotekspersonalen 2 ggr, o detta ska man absolut inte behöva. Gemene man har ganska dålig koll på mediciner, särskilt de på recept. Men jag har alltid stenkoll på vad min doktor skriver ut, medicin, styrka, antal förpackningar o antal uttag. Egentligen ska man göra en Lex Maria-anmälan, men jag bryr mig inte så länge jag får rätt.
Citera
2013-03-14, 18:34
Medlem
ramsays avatar
Man kan ha två eller fler "olika recept" på samma substans, det har jag på flera. Är grymt irriterad på det men så blir det när det är flera läkare på samma patient, sjuksköterskan på vuxpsyk skickar förnyelser när man ber om det och med deras system så slår det slint. Så istället för en ask får man 3 eller ingen alls, så ligger det till tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in