2026-09-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skulle nog säga att det är män som våldtar, eller överhuvudtaget utövar våld (för det är ju i öronbedövande majoritet män som gör det) inte verkar förstå kopplingen mellan handling och konsekvens.

Varför upprepar du och andra feminister det där hela tiden? Det är män som våldtar. Öh, jaha? Har det statistisk relevans per automatik? Nej. Det är en felaktig lins att analysera ifrån.

Du kan ha en situation där en grupp står för 99 % av alla våldtäkter och trots det så är gruppen underrepresenterad medans gruppen som står för 1 % av våldtäkterna är överrepresenterad. Detta slår hål på idén om att bara stirra sig blind på ''den bredaste gemensamma nämnaren''.

En variabel blir inte per automatik mer relevant i statistiken bara för att den är en bredare nämnare.

Låt oss ta ett till hypotetiskt scenario:
Ponera att 100 % av en befolkning är vaccinerade. Då kommer alla som begår brott vara vaccinerade och alla som dör vara vaccinerade.

Säger det något om orsak eller samband? Nej.

Take away:
Så fort någon börjar haka upp sig på den bredaste gemensamma nämnaren enbart så visar det på att personen faktiskt inte förstår den relevanta statistiska infallsvinkeln.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-22 kl. 10:08.
Citera
2026-09-22, 10:16
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivgalning
En kvinna ska kunna gå helt naken utan att bli våldtagen.

Är du en sådan som säger "i min värld"?
Det existerar ingen "min värld"

Det enda som existerar är verkligheten och i den går inte kvinnor nakna och tror att de får vara i fred, åtminstone inte om de är normalbegåvade.
Citera
2026-09-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Du tänkte på mig😍

Vet du, jag fick en varning i en annan tråd för att jag skrev ett inlägg där jag kommenterade hur roligt ett off topic inlägg var. Ville bara dela något personligt med dig, nu tillbaks på banan.

Män som begår dessa brott i nära relationer löper en stor risk åka dit så där brister det såklart i konsekvenstänk eller att dom helt enkelt inte kan hålla emot längre.
En sak som sällan kommer upp i dessa sammanhang är att kvinnors sätt att vara utåtagerande utan våld dvs genom tjat, mannen kan aldrig göra rätt, hon uttrycker ogillande dagligen osv är snarare ett bevis på mannens överlag fredliga natur för om männen skulle svara på varje verbalt övergrepp med en knytnäve skulle många kvinnor ständigt gå omkring med blåklockor.
Att mala ner någon mentalt är inte olagligt men antagligen betydligt mer destruktivt en ett slag.

Kvinnor har i regel inte någon möjlighet att bruka våld mot mannen med något betydande resultat så dom använder andra metoder för att "slåss" om kvinnors psykologiska krigföring skulle vara straffbart skulle betydligt fler kvinnor än män sitta inlåst vad det gäller våld mellan män och kvinnor.
Men rättsväsendet tar inte någon sådan hänsyn, lite som när Assad får 2 år för en våldtäkt men för flickan innebär det ett livstidsttaff med ångest och andra socialt handikappande problem.
Brottet och straffet är helt oproportionerliga.

Våra tillresta som knullar utan samtycke och slår på måfå som jag skrev innan har mycket mindre risk att åka dit och gör dom det så ses dom som hjältar bland sina likar.
För en öken vandrare är några år i fängelse ingenting mer än fri mat och logi för dom har, som dom ser det, inte gjort något fel och därmed är dom ännu mer benägna att slå till igen såfort dom kommer ut.
Dom här människorna har ingen uppfattning om moral, etik och allmänt hyfs, dom vet inte ens vad det är, allt dom behöver står i deras sagobok och i den finns flera passager om deras skyldighet gentemot Allah att besudlad de otrogna på en massa olika sätt.

Jag tänker dagligen på konsekvenser av mina handlingar hade jag inte gjort det hade jag nog suttit inburad. Jag har inte mycket av empati och moraliskt tänk och det enda som ibland stoppar mig är just konsekvenserna, jag är inte villig sitta inlåst, det är en för stor kostnad helt enkelt, så just konsekvenserna är det som håller mig på rätt sida om staketet.
Jag är dock fullt medveten om detta och lever därefter, något väldigt många aldrig inser om mig, dom tror jag är som dom.

Sen en liten fundering på ditt sätt att resonera här och i andra trådar.
Hur kommer det sig att om kvinnans sätt att vara som tex med konsekvenstänk i denna tråd men även i andra ämne så är alltid ett av dina första argument att påvisa, eller åtminstone försöka, genom att jämföra med män och påvisa en brist hos dem?
Det är sällan så att två minus blir plus i verkligheten. Män och kvinnor är egentligen väldigt lika vi tar bara olika vägar för att komma fram på

Du tror väl inte att tex kvinnliga partiledare skulle föra en bättre politik, som många gånger kommit dit dom är för det ligger i tiden att det ska vara en kvinna=fler röster, tror dom.
Politik är verkligen en arena där kvinnor kommer till sin rätt genom sitt sätt att använda list, hugg i ryggen och trycka ner andra utan att använda fysiskt våld och möten dagarna i ända där dom får prata och tycka hela dagarna utan att det tvunget uppnås några resultat.
Män och kvinnor slåss på olika sätt och använder olika vapen men målet är det samma. Jag, mig och mitt.
Om du har konsekvenstänk medan andra män uppenbarligen inte har det känns det väl rimligt att samma skulle gälla kvinnor.

Jag tror aldrig jag har inlett en diskussion från ingenstans med att påtala att jag tycker att män i minst lika utsträckning agerar känslostyrd och utan konsekvenstänk som kvinnor, utan jag brukar nog mest bemöta skribenter ( och dessa finns det många av) som tvärsäkert hävdar att kvinnor är mer känslostyrda och saknar konsekvenstänk då jag anser att den beskrivningen saknar djup och dimensioner.
Citera
2026-09-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Varför upprepar du och andra feminister det där hela tiden? Det är män som våldtar. Öh, jaha? Har det statistisk relevans per automatik? Nej. Det är en felaktig lins att analysera ifrån.

Du kan ha en situation där en grupp står för 99 % av alla våldtäkter och trots det så är gruppen underrepresenterad medans gruppen som står för 1 % av våldtäkterna är överrepresenterad. Detta slår hål på idén om att bara stirra sig blind på ''den bredaste gemensamma nämnaren''.

En variabel blir inte per automatik mer relevant i statistiken bara för att den är en bredare nämnare.

Låt oss ta ett till hypotetiskt scenario:
Ponera att 100 % av en befolkning är vaccinerade. Då kommer alla som begår brott vara vaccinerade och alla som dör vara vaccinerade.

Säger det något om orsak eller samband? Nej.

Take away:
Så fort någon börjar haka upp sig på den bredaste gemensamma nämnaren enbart så visar det på att personen faktiskt inte förstår den relevanta statistiska infallsvinkeln.
Grejen är väl att män gärna uttalar sig svepande och i negativa termer om kvinnor, men när jag gör det om män är ni snabba med att kontra att män minsann är olika och att de flesta män inte är som den statistik generaliseringen.
Citera
2026-09-22, 10:58
Medlem
Citat:
Grejen är väl att män gärna uttalar sig svepande och i negativa termer om kvinnor, men när jag gör det om män är ni snabba med att kontra att män minsann är olika och att de flesta män inte är som den statistik generaliseringen.

1) Jag har presenterat en statistisk kritik där jag kritiserar det enögda fokuset på den bredaste gemensamma nämnaren. Vissa tror att bara för att en variabel är vanligare så är den per automatik mer intressant i statistisk mening. Jag har förklarat att så inte är fallet.

2) Jag kan inte stå för vad andra män säger. Jag har ansvar för det jag säger. Det finns kvinnor, exempelvis Gudrun Schyman, som har sagt väldigt osmakliga saker om män. Men jag skulle väl inte för guds skull försöka ge sken om att du är som henne utan belägg?

3) När det gäller våldtäkter så är det ett så pass känsligt ämne och därför bör man uttrycka sig med precision. Det är inte bara män som våldtar. Det är viktigt att få fram.

Manshatet ser vi redan på sociala medier idag. Det finns där.
Citera
2026-09-30, 08:39
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Om du har konsekvenstänk medan andra män uppenbarligen inte har det känns det väl rimligt att samma skulle gälla kvinnor.

Jag tror aldrig jag har inlett en diskussion från ingenstans med att påtala att jag tycker att män i minst lika utsträckning agerar känslostyrd och utan konsekvenstänk som kvinnor, utan jag brukar nog mest bemöta skribenter ( och dessa finns det många av) som tvärsäkert hävdar att kvinnor är mer känslostyrda och saknar konsekvenstänk då jag anser att den beskrivningen saknar djup och dimensioner.
Ursäkta sent svar.
Man skulle nästan kunna tro att jag skulle hitta på en historia om hur jag fick en moderator på halsen och en vecka på vatten och bröd pga av att jag ställde en fråga om beslut som saknade logik, japp du gissade rätt det är alltid en kvinnlig moderator i mina fantasier.
Men det är såklart bara att jag fabulerar för man får inte skriva dumma saker om mods så jag hittar på en ursäkt för att slippa ta ansvar för min oförmåga att logga in på detta fantastiska forum?

Det är väl klart du inte håller med om något som någon skriver som kritiserar en kvinna eller gruppen kvinnor oaktat fakta eller objektivitet.
Det är en av poängerna med att diskutera med kvinnor för inga argument som någonsin läggs fram kan få en kvinna att ta ett steg tillbaks och titta på hur saker och ting faktiskt förhåller sig, kvinnors debatter är alltid evighets diskussioner då inte lösning utan samtalet är poängen, männen är precis tvärtom i de flesta fall, många män som är mer som kvinnor blir ofta politiker..
Där har män en försprång i skapande förmåga och att föra saker framåt, det är en del i det där med att en man kan vara nöjd med en lördag i soffan medans kvinnan bara måste få shoppa eller åtminstone springa runt och prova kläder etc. När vi sitter där i soffan och stänger av hittar vi ofta vägar att reflektera över saker medans kvinnor håller farten genom hela helgen och kommer till arbetsplatsen på måndag i precis samma skick som hon lämnade den på fredagen.

Nu har jag kommit lite ur diskussionen men som direkt svar på detta inlägg så det där med känslor och känslostyrd lite svårt för mig att riktigt få ett grepp om personligen.

Kvinnor har generellt närmare till sina känslor och därmed är det antagligen också mer sannolikt att dom skulle agera och reagera utifrån dessa känslor och jag vill hävda att jag sett detta manifestera sig i verkliga livet då kvinnor skiljer sig från män i att det verkar som att det för kvinnor är viktigare att få uttrycka sin uppfattning än att verkligen tillföra något medans män oftare är mer fokuserade på att föra fram saker för att påverka skeendet.
Tex som med vårt aktuella regerings bildande, ena sidan är bara kvinnliga ledare och den enda insyn vi har är vad medierna ger oss och där är det tydligt att fruntimmerna bara tjafsar fram och tillbaks.
Jadå män kan också hålla på och tjafsa och speciellt inom politiken för dom är kärringar hela högen men män kan trots allt gnäll och debatterande köra ett parallellt spår där saker faktiskt går framåt i sak, tanterna fastnar i detaljer istället för att fokusera på en lösning.

Men sedan o andra sidan så tror jag faktiskt att det många gånger är så att männen är betydligt känsligare än kvinnor på djupet inför sig själv, sitt eget liv och sina egna tillkorta kommande.
Kvinnan är mjukare och kan absorbera mer eller rent av röra sig smidigare så att inte allt träffar på en gång när det kommer en massa jobbigt farande men mannens hårda och härdade rustning har lättare för att spricka och när den väl gör det då kan man bli väldigt nedbrutna av sorg, olycka eller vad det nu är.
Sen har kvinnan en ventil som inte männen kommer åt förrän dom är utslagna vilket jag tror kan rädda er på vägen från de djupa ravinerna som män tycks falla ner i oftare när dom väl faller, gråten. Gråt dämpar, tröstar och lättare det är ett verktyg för att lugna ner och återhämta, släppa stress m.m. Kvinnor har detta verktyg betydligt tillgänglig are än män och kan nog många gånger hjälpa till att ta sig igenom skit. Sen finns det såklart dom som mjölkar det men dom kan vi lämna därhän idag.

Jag tror man får göra skillnad på det där med känslighet och känslor då det är skillnad på känslor som bubblar upp i stunden pga av debatt, ilska etc medans det som skadar personen ofta är svårare att hantera för män.
Men det är ju bara vad jag tror och kanske inte ens kan uttrycka på ett bra sätt då jag inte riktigt kan sätta ord på det jag vill uttrycka.
Trots allt, kvinnor och män är inte fiender, vi står inte mot varandra, vi hör ihop, den ena kan inte finnas utan den andra.
Det är det moderna samhällets överflöd som dragit saker till sin spets då vi inte under några generationer gjort något annat än levt i överflöd och därmed har börjat fundera på annat än vår överlevnad och som bekant så är inte människan särskilt klyftig då det gäller att ta rätt beslut vad det gäller vår överlevnad och att försöka leva i harmoni, för vår planet blir vad vi gör den till. Himmel eller helvetet.
Citera
2026-10-01, 16:58
Medlem
Wyrdkins avatar
I vissa fall är det hennes fel indirekt.
Citera
2026-10-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
I vissa fall är det hennes fel indirekt.
Utveckla.
Citera
2026-10-01, 17:34
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Utveckla.

När de frångår egenansvar
Citera
2026-10-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
När de frångår egenansvar
Genom att?
Citera
2026-10-01, 17:41
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Genom att?

Utsätta sig för situationer som är farliga.

Ex så ska man inte stämma träff med en dömd mördare för då kanske man blir mördad. Det kallas egenansvar.
Citera
2026-10-01, 17:48
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Håller med. Det är männens perversa läggning som hindrar oss från att välja tunna kläder. Detsamma gäller på badstranden.
Om alla tjejer du någonsin sett har varit helt täckta, dom måste prata med låg röst eftersom det egentligen inte är tillåtet för kvinnor att prata utomhus. Sen kommer dom till Sverige och ser dig i tunna kläder. Det är klart som fan att han tror du är en hora eller sexuellt tillgänglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in