Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-05, 12:13
  #25
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken13
Ja verkligen! Hade varit kul att se hur dem rekade och hur dem bar sig åt då deras tillvägagångssätt var oerhört spektakulära.

Precis! En tv-dokumentär eller spelfilm borde det bli av Militärligan!
Citera
2013-09-26, 22:41
  #26
Medlem
Minns dagen dom rånade banken i Heby som igår. Vägen mellan Sala och Heby spärrades av efter att dom skjutit dels på polisen och dels på en långtradare (som ingen fortförande förstår varför dom sköt på). All trafik dirigerades till en liten väg förbi oss. Var femte bil eller så var en polisbil. När vi körde in till Sala på kvällen blev vi först stoppade i en spärr med polis med automatvapen, 500meter längre fram stod ytterliggare en patrull med automatvapen.
En granne som på den tiden var civilanställd på polisstationen i Sala berättade att de nästan satte kaffet i vrångstrupen när grabbarna från Stockholm klev in. Det var insattsstyrkan som skulle sitta i beredskap på stationen i Sala å vänta på att få jobba. Sen blev det ju dom som grep rånarna i en stuga som inte ligger särskillt lång marsch genom skogen från den plats Mililtärligan körde av vägen. Kvinnan i gänget körde och blev på något sätt kvar vid bilen, hur som helst blev iaf hon gripen då. Farsan såg när polisen körde in henne till stationen. Hon satt i bak, fastlåst med handbojor till en polis som stod på knä vänd bakåt i framsätet. Skulle hon rymma måste hon alltså dra med sig en polis över ryggstödet i framsätet först för att komma ut.
Citera
2013-09-29, 13:13
  #27
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxzibaar
Minns dagen dom rånade banken i Heby som igår. Vägen mellan Sala och Heby spärrades av efter att dom skjutit dels på polisen och dels på en långtradare (som ingen fortförande förstår varför dom sköt på). All trafik dirigerades till en liten väg förbi oss. Var femte bil eller så var en polisbil. När vi körde in till Sala på kvällen blev vi först stoppade i en spärr med polis med automatvapen, 500meter längre fram stod ytterliggare en patrull med automatvapen.
En granne som på den tiden var civilanställd på polisstationen i Sala berättade att de nästan satte kaffet i vrångstrupen när grabbarna från Stockholm klev in. Det var insattsstyrkan som skulle sitta i beredskap på stationen i Sala å vänta på att få jobba. Sen blev det ju dom som grep rånarna i en stuga som inte ligger särskillt lång marsch genom skogen från den plats Mililtärligan körde av vägen. Kvinnan i gänget körde och blev på något sätt kvar vid bilen, hur som helst blev iaf hon gripen då. Farsan såg när polisen körde in henne till stationen. Hon satt i bak, fastlåst med handbojor till en polis som stod på knä vänd bakåt i framsätet. Skulle hon rymma måste hon alltså dra med sig en polis över ryggstödet i framsätet först för att komma ut.

Trevligt med lite historier från gripandet i Heby! Men att dom sköt mot en långtradare har jag aldrig hört, händelsen när dom körde i diket och en person i ligan hoppade upp på vägen och ställe sig i diverse skjutställningar, men aldrig sköt? Låter konstigt att L*na blev kvar vid bilen och således gripen har jag faktiskt inte heller hört.

Jag hoppas verkligen brottskod tar med Militärligan om det blir en säsong 2 av det, väldigt bra och välgjorda dokumentärer precis som p3 dokumentärerna, där militärligan är kanonbra!
Militärligan och U137 incidenten hoppas jag på
Citera
2013-10-07, 22:35
  #28
Medlem
När dom körde av vägen var poliserna väldigt hack i häl på dom, var nog även då dom sköt på lastbilen. Om det var avsiktligt eller inte tror jag aldrig kom fram. Om inte jag minns fel var det våran närpolischef Staffan Dalgjord i sällskap med en eller flera aspiranter som var de första poliserna rånarna träffade på. Det fattades ju en massa pengar som påstods ha eldats upp i huset i skorkebo där dom greps, det spekuleras fortförande i dessa trakter om poliserna på plats kanske tog sig en extra julbonus....
Citera
2013-10-07, 22:56
  #29
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxzibaar
När dom körde av vägen var poliserna väldigt hack i häl på dom, var nog även då dom sköt på lastbilen. Om det var avsiktligt eller inte tror jag aldrig kom fram. Om inte jag minns fel var det våran närpolischef Staffan Dalgjord i sällskap med en eller flera aspiranter som var de första poliserna rånarna träffade på. Det fattades ju en massa pengar som påstods ha eldats upp i huset i skorkebo där dom greps, det spekuleras fortförande i dessa trakter om poliserna på plats kanske tog sig en extra julbonus....

Närpolischefen i Sala som undervisade aspiranter i tingsrätten (inte helt säker om det var så) som p3 dokumentär pratar med, nämner aldrig att dom skjuter på dom vid dikeskörningen? Men kan säkert stämma att dom gör det, då iallafall en av ligamedlemmarna hoppade upp på vägen och ställde sig i olika jägarskottställningar. Att polisen tagit delar av rånbytet tvivlar jag på, däremot är jag rätt övertygad om att rånarna gömde undan stora delar av bytet i skogen och i sommarstugan eldar man upp lite pengar för att få det att se ut som alla pengar eldats upp (det var väl ändå nästan en miljon som "eldades upp"?)
Säga vad man vill, men deras planeringar och flyktsätt är bra imponerande, men att dom skulle åka dit på detta rån var förvånande.
Citera
2014-04-09, 14:13
  #30
Medlem
DenSomSokers avatar
http://www.metro.se/noje/militarliga...LXZyRDoIqdqOQ/

citerar länken; "Historien om Sveriges mest spektakulära rånarliga ska bli Hollywoodfilm. Det är Dreamworks Studios som har köpt rättigheterna till Anders Roslunds och Stefan Thunbergs kommande roman om Militärligan".

Som jag har väntat på att dessa herrar ska bli film!. Hoppas man inte överdriver och förvränger det som verkligen hände och gick till!
Citera
2014-05-28, 15:44
  #31
Medlem
DenSomSokers avatar
http://www.piratforlaget.se/bocker/bjorndansen/ Nu är det dags att ta helgen till att sträckläsa!
Citera
2014-05-31, 23:01
  #32
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
http://www.piratforlaget.se/bocker/bjorndansen/ Nu är det dags att ta helgen till att sträckläsa!

På Nyhetsmorgon TV4 imorse så var det interjuv med författarna, rätt så intressant, borde finnas på play.
Citera
2014-06-01, 00:12
  #33
Medlem
Scumbagsimpas avatar
Vart hittar man P3 dokumentären ?
Citera
2014-06-01, 00:29
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scumbagsimpa
Vart hittar man P3 dokumentären ?

Tips: googla "P3 militärligan" - första träffen är dokumentären!
Citera
2014-06-01, 12:00
  #35
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scumbagsimpa
Vart hittar man P3 dokumentären ?

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519 här får du mer hjälp! Hehe
Citera
2014-06-04, 19:41
  #36
Medlem
Har nu lyssnat på Björndansen och tycker det skulle vara kul att läsa FUP. Någon som vet om den finns att hitta som pdf på www? Hittar inget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback