2013-03-12, 19:10
Medlem
Tortilla i Spanien är en omelette medan det i Mexiko och Centralamerika är ett platt bröd. Vilket är det kastiljanska order för det platta brödet? Jag vet att man ibland säger tortilla española om omeletten så säger man tortilla mexicana om det platta brödet eller finns det något bättre ord?

Vänligen svara bara om ni vet svaret med säkerhet (om ni har varit i Spanien eller kollat på spanska matlagningsprogram till exempel).
Citera
2013-03-12, 19:32
Medlem
dePauls avatar
Bröd heter helt enkelt "pan". T ex pan de maíz. Flata och runda brödsorter, likt vårt tunnbröd heter torta. Mindre dock fluffiga sorter, likt en liten baguette heter bocadillo.

~Paul~
Citera
2017-05-20, 12:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bröd heter helt enkelt "pan". T ex pan de maíz. Flata och runda brödsorter, likt vårt tunnbröd heter torta. Mindre dock fluffiga sorter, likt en liten baguette heter bocadillo.

~Paul~
Pan är inte det annat Sydamerikanskt land än Mexiko?

Innan jag skaffat mig en press, vad är den bästa tjockleken på en tortilla.
Alltid tyckt att tortillapress kanske inte är speciellt nödvändigt för mig som gör det inte så ofta.
Men inser att det är rätt svårt och få till det perfekt från en tortilla till en annan.
Och eftersom storleken är svår och pricka(funderar på tillfälliga hjälpmedel), sen får man problem i stekpannan när man ska baka dom och inte är identiska mellan varje.

Men såklart gör jag detta oftare, så får man väl i ordning på det ändå.
Men kommer nog köpa mig en press inom en snar framtid ändå.
Citera
2017-05-27, 13:16
Medlem
spida-mans avatar
Du måste nog leva med diskrepansen mellan mexikansk och spansk spanska. Inget är fel men det är skillnad mellan dialekterna och finns många ord som betyder olika saker beroende på om det är spansk eller latinamerikansk spanska. Tänk skillnaden mellan amerikansk och engelsk engelska.

Förövrigt, är det någon som har ett bra recept på tortilla espanhola? Tycker den klassiska varianten med friterad potatis blir lite för flottigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in