2013-03-12, 19:10
Medlem
Tortilla i Spanien r en omelette medan det i Mexiko och Centralamerika r ett platt brd. Vilket r det kastiljanska order fr det platta brdet? Jag vet att man ibland sger tortilla espaola om omeletten s sger man tortilla mexicana om det platta brdet eller finns det ngot bttre ord?

Vnligen svara bara om ni vet svaret med skerhet (om ni har varit i Spanien eller kollat p spanska matlagningsprogram till exempel).
Citera
2013-03-12, 19:32
Medlem
dePauls avatar
Brd heter helt enkelt "pan". T ex pan de maz. Flata och runda brdsorter, likt vrt tunnbrd heter torta. Mindre dock fluffiga sorter, likt en liten baguette heter bocadillo.

~Paul~
Citera
2017-05-20, 12:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Brd heter helt enkelt "pan". T ex pan de maz. Flata och runda brdsorter, likt vrt tunnbrd heter torta. Mindre dock fluffiga sorter, likt en liten baguette heter bocadillo.

~Paul~
Pan r inte det annat Sydamerikanskt land n Mexiko?

Innan jag skaffat mig en press, vad r den bsta tjockleken p en tortilla.
Alltid tyckt att tortillapress kanske inte r speciellt ndvndigt fr mig som gr det inte s ofta.
Men inser att det r rtt svrt och f till det perfekt frn en tortilla till en annan.
Och eftersom storleken r svr och pricka(funderar p tillflliga hjlpmedel), sen fr man problem i stekpannan nr man ska baka dom och inte r identiska mellan varje.

Men sklart gr jag detta oftare, s fr man vl i ordning p det nd.
Men kommer nog kpa mig en press inom en snar framtid nd.
Citera
2017-05-27, 13:16
Medlem
spida-mans avatar
Du mste nog leva med diskrepansen mellan mexikansk och spansk spanska. Inget r fel men det r skillnad mellan dialekterna och finns mnga ord som betyder olika saker beroende p om det r spansk eller latinamerikansk spanska. Tnk skillnaden mellan amerikansk och engelsk engelska.

Frvrigt, r det ngon som har ett bra recept p tortilla espanhola? Tycker den klassiska varianten med friterad potatis blir lite fr flottigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in