Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Du vet allt, du har sett allt, dådtid, nutid, framtid, alltid...inget är främmande för dig.
Vill helst inte använda ordet Gud men det kanske platsar här...
* Hur skulle du på det mest effektiva sättet sprida all din kunskap om allt och inget?
* Vill du ens sprida din kunskap?
* Om du nu vet allt så kanske du även i högsta grad är medveten om att det inte gagnar alla människor att besitta sådan kunskap? Vem vill ha konkurrens?
* Går det ens att fastställa att du vet allt inom loppet av 24 timmar? isåfall, hur då?
* Hur kan man missbruka detta?
* Hur skulle människor reagera? Youtube-videos där folk skriker sig hesa över trollningar osv?
* Förändras människors tankesätt när de har fått ta del av all din kunskap? ja / nej, varför?
* Ser vi ett kort nyhetsinslag på Rapport följt av vädret?
Ber om ursäkt för något knackig trådstart, det är min förhoppning att folk hjälper till och fyller på med eventuella frågeställningar och svar.
är jag bara en databas i stil med att jag kan söka all information och direkt få det korrekta svaret á la Kim Peek:
http://youtu.be/k2T45r5G3kA eller ingår det även i ditt tankeexperiment att jag under dessa 24 timmar begåvas med motsvarande intellekt, analysförmåga, minne, abstraktionsförmåga, förstånd etc? Om jag är allvetande vet jag ju t ex de exakta rumtidskoordinaterna för alla elementartillstånd i alla möjliga universa och annat sådant. Men med det intellekt jag har nu skulle det ju inte ge så mycket. Det är ju knappt så att jag kommer ihåg vad jag åt till frukost för en vecka sedan, knappt att jag förstår stora ekonomiska system, knappt att jag förstå mig själv och andra människor, så även om jag var allvetande skulle jag antagligen bara bli översvämmad av informationen ungefär som om jag skulle utsättas för alla världens ljud, bilder, samtal, händelser samtidigt. Hade jag dock samtidigt begåvats med ett lika fantastiskt sorterings- och tolkningssystem etc. Ja då hade jag ju enbart vetat vad jag hade gjort först när jag hade den kapaciteten. Det blir annars lite som att fråga någon: Vilket schackdrag hade du gjort om du var världsmästare i schack? Hur ska jag veta det om jag inte är världsmästare? Rolig fråga dock!