2013-03-11, 04:18
Medlem
hej jag har en rieju mrx -07 där hemma.

jag har trimmat min moped med:

pluggen i avgasröret i delningen är borta
sport embran är på och då embranplugg väck
ostrypt cdiresten orginal
13 drev
boost bottle.
större munstucke

men sen har resten orginal.

jag var glad som toppade 85-90 då men nu när min kompis köpte en ny grej så drar han mig med 2km haha och det stör mig så sjukt mycket.

så nu undrar jag var resten av alla mina pluggar sitter på mopen så den går fortare.
jag kan ej köpa något som ny cylinder eller sånt så endast pluggar som jag kan borra eller ta bort.

jag vet att jag kan borra ett hål i luftburken för att den ska göra några km men finns det en strypning inne i luftburken också?
var är pluggarna?

insugsplatta?
var sitter katalysatorn för har letat men hittar ingen?

behöver akuta svar då jag är så jävla sugen på att dra han igen som för i tiden

P.S det kanske redan finns en sådan här tråd och ni kanske säger till mig att kolla google men jag har gjort det men hittar inte strypningar till rieju MRX -07.

länka gärna sidor, video, och allt bara det är om rieju MRX -07
Citera
2013-03-11, 04:22
Medlem
Finns bättre forum för detta, t.ex. www.twostrokerider.se
Sen ska man vara 18 år för att vara medlem på detta forum.
Citera
2013-03-11, 07:21
Avslutad
Dreva om.
Citera
2013-03-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmpz
Finns bättre forum för detta, t.ex. www.twostrokerider.se
Sen ska man vara 18 år för att vara medlem på detta forum.

jag testar där då och vem säger att jag ej är 18 år??
Citera
2013-03-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Dreva om.

varför ska jag höja drev??? då blir det mindre accs.
Citera
2013-03-11, 10:38
Medlem
Ja men det var ju toppfart du pratade om nu. Dreva om så kan du nog "dra" han med 2km.
Citera
2013-03-11, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av erikpetersen97
varför ska jag höja drev??? då blir det mindre accs.

Skit i att dreva om och banta istället då.
Citera
2013-03-11, 18:00
Medlem
Rektum-Grans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Skit i att dreva om och banta istället då.
hahahahaha.. kul.

Du måste ju inte ha cpsjuk-acceleration.. men visst om du inte vill dreva om kan du ju alltid köpa bättre saker.
Citera
2013-03-11, 18:12
Medlem
Man SKA dreva om rieju om man tar bort strypningarna! Annars varvar den ju mer än nödvändigt och sliter motorn onödigt snabbt. Dom är kända för att rasa när folk avstryper och kör hårt med original drevning.
Fixa ett lite större fram drev, 1 kugg till ger dig nog dom 2km/h du vill ha, 2 kugg ger kanske 5km/h osv.

Varför kör du och dina kompisar mopeder? Fixa MC istället. Men jag antar att ni inte är myndiga.
Citera
2013-03-11, 18:16
Medlem
LightClouds avatar
Effektrör, gå igenom hela mopeden och leta efter strypningar. Rensa hela luftburken bland annat. Det kan även sitta en svetsad strypning i insuget, som du bara slipar bort med slipsmaskin.

Ställ in förgasaren riktigt. Därefter lär du dra honom.

Annars är ny förgasare nästa steg. Exempelvis en 19 mm eller 21 mm dellorto tillsammans med ett Metrakit SP-rör eller liknande.

Åh vad jag saknar mopedtiden. Var några år sedan jag höll på med det nu, men jag minns det som igår!
Citera
2013-03-11, 21:44
Medlem
Rexxys avatar
Finns nog inte så mycket mer att göra än att skaffa effektrör. Då gör den en 90 ärliga km/h.
Citera
2013-03-11, 22:12
Medlem
majordoes avatar
TS: Du är 18år gammal.

Citat:
Ursprungligen postat av erikpetersen97
var sitter katalysatorn för har letat men hittar ingen?

..Wow... det kom som en chock.

Kolla om du har glömt någonting.

MajorDoe's trimlista ©

1. Dreva om (Moped, Veteran, 2&4t)
När en moped rullar från fabriken så brukar dom oftast vara väldigt slöa. Detta kan bero på många olika anledningar men drevningen kan vara en av dem.
Om du ligger i 40km/h på högsta växeln och vid kanske 7000 varv så kan det vara dags för ett nytt drev
Vad gäller framdrevet: desto mindre drev ju starkare, men långsammare. Desto större drev ju snabbare, men slöare
Du vet aldrig vilket drev som passar bäst till just din moped, man får gissa sig fram, på vilken storlek man behöver.
På en "Ciao" moped så byter man remskiva istället för drev, och på scootrar så drar man variatorringen, eller "v-ringen" och/eller byter slutväxeln.
Tänk på att ju högre varv, desto högre bränsle förbrukning blir det, så byta till ett större framdrev kan vara ekonomiskt.

2. Byta huvudmunstycke (Scooter, Moped, Veteran, 2&4t)
Huvudmunstycket reglerar mängden bensin motorn får i förhållande till luft.
Ju större munstycke desto mer bensin. Dock om man har för litet munstycke, på en tvåtaktare så löper scootern/mopeden större risk att skära eftersom den får för lite bensin! Alltså, detta är inte rekommenderat, bara ifall man vet vad man håller på med.
Är tändstiftet vitt så motorn för lite bensin!
Är tändstiftet svart så får motorn för mycket bensin!
Är tändstiftet chokladbrunt så får motorn perfekt blandning.
Om man har ett för litet munstycke så kommer också motorn att bli varmare, just det gäller både för fyrtakt, och tvåtakt.
Det kan man också segenom att kolla på tändstiftet.
Har tändstiftet tappat små delar av elektroden, och är vit så går motorn varm, har du otur så får mopeden sk. "värmenyp" vilket betyder att kolven fastnar mot cylinderväggen.. inget man vill vara med om när man är ute på långtur.
Att byta huvudmunstycke fungerar endast på fordon med karburator(er). Direktinsprut (El-insprut) motorer har inte munstycken, det styrs elektroniskt istället.

3. Plana topplocket (Scooter, Moped, Veteran, 2&4t)
Genom att slipa med fint sandpapper på topplocket så att det får en jämn yta, det ökar kompressionen.
Högre kompression ger en effektivare förbränning vilket dels är mer miljövänligt och dels ökar vridmomentet (Acceleration)
Dock med en ökad kompression får man mer "pumpförluster", så motorns topp-varvtal minska men det hänger också ihop med avgassystemet.
Det är mycket viktigt att topplocket blir plant, så det bästa för er som inte har tillgång till en svarv eller fräs är att limma fast ett sandpapper på en glasskiva och sen slipa i 8'or.
Slipa inte fram och tillbaka, det blir ojämt.

4. Dra eventuella pluggar (Scooter, Moped, Veteran, 2&4t)
På mopeder/scootrar så sätter man pluggar så att dom inte ska gå fort. Om du tar bort någon plugg så kommer din moped/scooter säkerligen att bli mycket "piggare" och gå snabbare.
Antingen så är pluggen svetsad eller limmad. På de limmade modellerna så är det bara att värma upp limmet vid pluggen och sedan dra ut den. På det svetsade så kan man gänga ut dem, eller slå bort svetsloppan med en skruvmejsel. Tänk på att cylindern/avgasröret kan ta skada om man slår bort en plugg... Våld blandat med motorer är ingen bra kombination! På vissa mopeder bland annat MT5 är cylindern "pluggad".

5. Uppgradera ditt luftfilter (Scooter, Moped, Veteran, 2&4t)
Scootrar och nyare mopeder brukar ha en luftburk istället för ett löst luftfilter. Luftburken dämpar ljudet från karburatorn, dock så tar den mycket plats, och den ger oftast utrymme för en plugg.
Antingen så får du ta bort luftburken och ersätta den med ett löst-luftfilter, eller om du har tur så får ett nytt luftfilter plats i luftburken, om du nu har en sådan. Ibland så räcker det och dra pluggen, och låta det gammla luftfiltret sitta kvar.

6. Jacka/slipa kolven (Veteran, 2t)
Kan göras på flera olika sätt. Men detta är riskabelt då det kan bli motsatt effekt, på grund av kompressionen. Antingen så slipar man på avgas sidan. Då släpps avgaserna ut snabbare. Eller så slipar man på spol sidan/sidorna så att det kommer in mer bensin, eller så slipar man på både avgas, och spol-sidorna!

7. Jacka/slipa trotteln (Scooter, Moped, Veteran, 2&4t)
Om mopeden/scootern "4-taktar" (Tänder på vartannat varv) så har den antingen ett stort munstycke, eller en liten trottel (eller ett täppt luftfilter). Genom att slipa försiktigt på trotteln så kommer mer luft att släppas in i cylindern. Återigen så får man passa sig eftersom bensin-blandningen i förhållande till luft måste vara korrekt! Blir det för mycket luft så kommer mopeden/scootern att skära!
Så att slipa måste göras med extrem försiktighet eftersom det kan påverka tomgången, och i värsta fall så kommer det inte hjälpa att skruva på tomgångsskruven, detta är alltså inte rekommenderat.
Denna metod kan vara bra om man har köpt en extrem trim-karburator men inte tomgången fungerar som den ska. Om det inte hjälper och skruva på skruven så kan man med försiktighet slipa på trotteln.

8. Vevhustätning (Veteran, 2t)
I en tvåtaktsmotor är bensinblandningen oftast insuget' direkt in i vevhuset. En trimteknik kan vara och fylla igen några av dom små hålen med "Epoxy" vilket leder till högre kompression, och förhoppningsvis så kan man få in mer blandning in i cylindern och därmed få mer hästkrafter.
Detta ska helst göras på äldre mopeder. Nyare mopeder och scootrar är inte byggda för sådant trim, i värsta så kan bl.a packboxen runt vevaxeln tryckas ut.
Detta kommer inte funka på mopeder som har reed ventiler.

9. Porta cylindern. (Veteran, 2t)
När man portar en moped så filar.. eller ett finare ord så "Polerar" man upp kanalerna i cylindern. En moped har minst två stycken portar. En avgasport, och en insugsport. Det brukar också finnas så kallat "boost/spol" portar. Man måste fila upp portarna på höjden, eller bredden. Att fila nedåt hjälper inte.
Att fila upp en port med 1mm kan ge stor skillnad.
Men portning är mycket svårt, och ett enda misstag räcker för att förstöra hela cylindern.

10. Ostrypt CDI. (Scooter, Moped, 2&4t)
På en ny moped, eller scooter så använder man sig av en så kallad CDI-box, eller "Capacative Discharge Unit". En CDI ansvarar för tändningen i din scooter/moped.
På ett visst varvtal så brukar man strypa CDI'n så att man inte ska kunna komma upp i högre hastigheter. Det brukar inte vara några svårigheter att trimma den, för det!
Antingen så får du klippa en kabel som går till CDI'n, i vissa fall är den rosa, i vissa fall grön, leta upp ett bra elschema till din moped, då hittar du nog rätt sladd.
Om du inte kan/förstår hur du ska göra så kan man alltid köpa en O-strypt CDI, alltså, dom är avstrypta när man köper dom.

Givetvis så finns det mycket mer saker som du kan göra med mopeden/scootern för att få den att gå snabbare, men detta är bara några alternativ och tänka över

Citera inte hela listan det blir förjävla rörigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in