2013-03-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Finns nog inte så mycket mer att göra än att skaffa effektrör. Då gör den en 90 ärliga km/h.

finns det inga andra pluggar då någonstans som jag missat. och jag vill helst inte kolla igenom hela mopeden så skulle varit en fördel om någon vet redan var alla pluggar redan sitter på min moped
Citera
2013-03-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikpetersen97
finns det inga andra pluggar då någonstans som jag missat. och jag vill helst inte kolla igenom hela mopeden så skulle varit en fördel om någon vet redan var alla pluggar redan sitter på min moped

Hur svårt kan det vara att söka på google: "Rieju MRX 2007 strypningar"?
Det borde ju ge dig svar annars är det jävligt konstigt.
Men vad du än gör, skippa alla "Bond trim" varianter. Ska du trimma mopeden tar du bort strypningen och om det inte går så köper du riktigt trim istället för att ha sönder original delar.

Men som folk redan sagt så borde du skaffa ett riktigt effekt rör, det duger åt dom flesta i din ålder.
Citera
2013-03-12, 17:05
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slingepinge
Haha! Ditt nick är ganska avslöjande..

Men för i helvete, Flashback.
När ska vi sluta bete oss som idioter?

I vartenda tråd som någon vill ha hjälp med sin moped så ska minipolisen vara framme. Man kan vara över 18år och köra moped. Jag har moped MC och bil, så jag vet.
Sen om TS är över 18, eller ej ska inte diskuteras för då får man en varning.

OnT: TS, testa lätta mopeden, eller dig själv. Eller, om du inte vill syssla med bondtrim, köp effektröret.
Senast redigerad av majordoe 2013-03-12 kl. 17:10.
Citera
2013-03-12, 18:10
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Men för i helvete, Flashback.
När ska vi sluta bete oss som idioter?

I vartenda tråd som någon vill ha hjälp med sin moped så ska minipolisen vara framme. Man kan vara över 18år och köra moped. Jag har moped MC och bil, så jag vet.
Sen om TS är över 18, eller ej ska inte diskuteras för då får man en varning.

OnT: TS, testa lätta mopeden, eller dig själv. Eller, om du inte vill syssla med bondtrim, köp effektröret.

Men att minska vikten ökar inte topphastigheten!
Citera
2013-03-12, 18:54
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Men att minska vikten ökar inte topphastigheten!

Det beror på.
Citera
2013-03-12, 20:51
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Det beror på.

På....vad?
Citera
2013-03-12, 20:56
Medlem
majordoes avatar
Citat:
På....vad?

Om max varvtal är uppnått.
Om TS har en dålig taskig utväxling så kanske inte motorn orkar uppnå de högre varvtalen. Om han bestämmer sig för att banta, alternativt minska vikten på mopeden, så kanske mopeden kan uppnå högre varvtal, och därmed också uppnå högre hastigheter
Citera
2013-03-12, 20:58
Medlem
alroberts avatar
HAHA! ja tjena att den gör 85-90km/h med ditt trim

Köp ett trimrör så kommer du upp i dom hastigheterna iallafall
Citera
2013-03-12, 21:55
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Om max varvtal är uppnått.
Om TS har en dålig taskig utväxling så kanske inte motorn orkar uppnå de högre varvtalen. Om han bestämmer sig för att banta, alternativt minska vikten på mopeden, så kanske mopeden kan uppnå högre varvtal, och därmed också uppnå högre hastigheter

I högre hastighet är det luftmotståndet som saktar ner en. Rullmotståndet påverkas knappt nämnbart av vikten. Så även om han bantar ner en 10kg är topphastigheten detsamma. För luftmotståndet är detsamma.
Citera
2013-03-12, 23:29
Medlem
majordoes avatar
Citat:
I högre hastighet är det luftmotståndet som saktar ner en. Rullmotståndet påverkas knappt nämnbart av vikten. Så även om han bantar ner en 10kg är topphastigheten detsamma. För luftmotståndet är detsamma.

... Möjligt att det kanske stämmer
Citera
2013-03-13, 12:34
Medlem
INTPs avatar
Citat:
... Möjligt att det kanske stämmer
Mer än bara möjligt. Har en ostrypt moppe som går ungefär 2km snabbare om man lutar sig fram för att minska luftmotståndet, men det blir ingen märkbar skillnad alls av en 10-kilos ryggsäck.

Men det finns ju andra grejer där man faktiskt har en del inverkan på friktionen. Har man för lågt tryck i däcken rullar moppen tyngre, är kedjan dåligt smord går den tyngre (och slits snabbare, är den sliten går den också tyngre), kärvande bromsar som ligger på kan gå rejält tungt... Med andra ord, börja med sånt normalt underhåll. Eftersom du bara behöver ett par kilometer extra kan det räcka - och även om det inte gör det bör det ändå göras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in