Citat:
Stordriftsfrdelar inom banksektorn? Du sa precis att det r en servicesektor. Vad bestr dessa stordriftsfrdelar i, fr vanligtvis refererar man d till saker som automatiserad produktion eller lagerhllning. Inte till att tillhandahlla tjnster.
ven om du hittar ngon stordriftsfrdel (jag har svrt att tnka mig vad den bestr i), vad fr dig att tro att dessa effekter r strre n de frdelar som kommer att vi fr en konkurrensutsatt marknad som driver ner kostnader och kar effektiviteten? Som det r idag har vi redan massa dvikt. Ta alla fondmklare som inte slr index, vilket ver tid verkar vara alla utom mjligtvis en viss avvikelse inom felmarginalen. Hade vi mer konkurrens hade man kunnat erstta dem med en dator och ett program som bara allokerar efter index.
Som det r nu r redan bankvsendet fr stort och det finns fr mnga stora firmor. Det mste du vl nd lst om? ven om jag skulle gissa p att du undviker att lsa.
Citat:
Den modellen passar utmrkt fr folk som har politiska kontakter eller r verksamma inom det statliga finansvsendet. Eftersom de kommer kunna ha lekstuga och gra lite som de vill. Det gynnar dem verksamma inom branschen. Mig skulle det gynna, jag skulle nog kunna sga upp mig frn mitt IT-jobb och f en hg post ganska direkt bara genom politiska kontakter. Sen skulle jag investera pengar i min sambos fretag och mina polares projekt, emot lite under bordet. Sovjetmodellen du efterfrgar r inte srskilt trvrd fr ngon annan n de som r insiders i systemet.
Det missgynnar alla p kanterna av sjlva "produktens" produktionsprocess. Sledes, de som sparar pengar eller vill lna pengar. Varken av dem kommer ha alternativ att vlja ngonting som r billigare eller ger bttre avkastning. Det finns noll incitament fr att rationalisera processen.
Citat:
Utfrsljning? De som inte intar ett nationalistisk frhllningsstt kommer att se sina bolag nationaliseras, nationalism r inte p ltsas. Vad fr krediter hit och finanskriser dit. Du kan inte frhlla dig till dagens finanssystem, vi vill frfan ndra hela penning och valuta systemet.
Okej, det hr lter bara som Zeitgeist/kommunism-trams.
Vad jag sger till dig r att om du fr igenom det du fresprkar, vilket uppenbarligen bara baseras p knslotrams och noll insikt, s kommer det ha frdande effekter fr alla frutom folk verksamma inom finanssektorn. Att du fortstter att tycka det r en bar id r ganska frbryllande.
Vet inte om det r s mycket mening i att frklara fr dig. Du verkar inte riktigt villa frhlla dig till verkligheten.