Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky
Första gången körde jag med pappa på ett industriområde, det var helg och helt tomt där. Dock är det ett ganska litet område så ibland fanns det inte plats för att vända, så vi fick byta plats så att pappa kunde backa. Det vågade jag inte göra själv. I övrigt gick det bra, lärde mig snabbt att hitta dragläget och tyckte det var väldigt kul att köra.
Övningskörde inte jättemycket hemma efter det, var mest i slutet innan uppkörningen. Men när jag väl gjorde det så var det med pappa. Jag och mamma hade bara blivit osams så vi kom överens om att strunta i det.

Jag har en liten rädsla över det där med att börja backa som du nämde, det känns som det kommer bli svårt men jag får la se, farsan pratade och visade lite hur man gjorde när man stod still och starta i en backe också, han sa att nästan alla nybörjare har rätt svårt med det i början för dom har för lite gas, men det kommer nog bra, farsan är lugn
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Började köra Epa när jag var 15 och hade väll inte kört något innan det mer än från 13-15 års ålder på grusvägar, minns dock ej att jag fick några kärringstopp" som dem flesta får när dem kör för förta gången,
Du måste känna dig stolt att ej inviga med några kärringstopp, då har man ju verkligen förståelsen om det
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Appropå kärringstopp: Fånigaste stoppet jag råkat ut för var när jag skulle ta tung-MC kortet.
Första lektionen i körskolan och jag har tagit 125:an dit. Sätter sig på 550:n; den var större och tyngre. Kör iväg med handledaren och efter trettio sekunder känns allting helt naturligt.
Anländer till den avlysta övningsbanan och kör lite manöverövningar. Maskinen ÄR större och tyngre men allt känns helt rätt.
Kör runt lite i trafiken utan problem. Tillbaka till skolan för lite pappersarbete. Ned på parkeringen, lås upp 125:an och kickar igång den (ingen elstart, f-n vad B-aktigt?!?).
Vad liten den är! På med hjälmen, koppling in, sparkar i ettan och....blouff-buuffff-klonk.
Den lilla tvåtaktarn behövde minst 8000 rpm innan det händer något.
haha

Jag började faktiskt att ta körkort för lätt mc under sommaren 2011, gick dom flesta teorikurserna och övningskörde en hel del med farsan som också hade mc, oftast långa sträckor, körde en lektion med körskolan, det gick väll hyfsat bra att köra med läraren, förutom att jag fick ett grovt stopp för att jag råka släppa kopplingen, vid det tillfället satt läraren bakom mig på mc:n han flög rakt på mig så jag klämde pungen as grovt mellan tanken och sätet, fyfan vad ont det gjorde

Men eftersom jag sedan hade skola under denna tiden så kom jag av mig med mc kortet och det blev aldrig att jag tog, men efter jag tagit bil körkort ska jag nog ta för mc.
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid-yy
Körde första gången på körskolan och läraren visade väldigt bra om hur man ska göra.
Så han körde iväg till en avstängd väg så jag fick pröva på att köra själv för fösta gången.
Det gick bättre än vad jag förväntade mig att det skulle, redan efter 5-10 minuter hade man fått in känslan av hur bilen reagerade och hur man hittade dragläget.
Minns även att jag sa att det kändes lite som att spela ett tv-spel där man körde bil.
Angående kärringstopp så blev det inte många, minns en gång när jag stannade vid ett rödljus i uppförsbacke och bil för bil sakta kommer och ställer sig bakom mig och paniken börjar sakta komma.
2 stycken kärringstopp blev det totalt och jag minns hur stressad man blev på att alla bilar bara stod och väntade bakom mig när det va grönt :P
För övrigt så tycker jag det är rena kriget att köra i trafiken med övningskörnings skylten på, folk ska ligga precis bakom och stressa föraren
Nu när man väl har kortet så slipper man väl oftast det ... lycka till ni som fortfarande håller på att fixa det!
Jag förstår vad du har varit med om, dessa fanskap som ska hålla på att hetsa alla nybörjare blir man ju inte klok på, ska se till att försöka kunna växla fullt ut innan jag ger mig ut i trafiken, att få kärringstopp för man är stressad är det värsta jag fruktar