2013-03-11, 04:56
Medlem
Körde första gången på körskolan och läraren visade väldigt bra om hur man ska göra.
Så han körde iväg till en avstängd väg så jag fick pröva på att köra själv för fösta gången.
Det gick bättre än vad jag förväntade mig att det skulle, redan efter 5-10 minuter hade man fått in känslan av hur bilen reagerade och hur man hittade dragläget.

Minns även att jag sa att det kändes lite som att spela ett tv-spel där man körde bil.

Angående kärringstopp så blev det inte många, minns en gång när jag stannade vid ett rödljus i uppförsbacke och bil för bil sakta kommer och ställer sig bakom mig och paniken börjar sakta komma.
2 stycken kärringstopp blev det totalt och jag minns hur stressad man blev på att alla bilar bara stod och väntade bakom mig när det va grönt :P

För övrigt så tycker jag det är rena kriget att köra i trafiken med övningskörnings skylten på, folk ska ligga precis bakom och stressa föraren

Nu när man väl har kortet så slipper man väl oftast det ... lycka till ni som fortfarande håller på att fixa det!
Citera
2013-03-11, 09:47
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky
Första gången körde jag med pappa på ett industriområde, det var helg och helt tomt där. Dock är det ett ganska litet område så ibland fanns det inte plats för att vända, så vi fick byta plats så att pappa kunde backa. Det vågade jag inte göra själv. I övrigt gick det bra, lärde mig snabbt att hitta dragläget och tyckte det var väldigt kul att köra.

Övningskörde inte jättemycket hemma efter det, var mest i slutet innan uppkörningen. Men när jag väl gjorde det så var det med pappa. Jag och mamma hade bara blivit osams så vi kom överens om att strunta i det.

Jag har en liten rädsla över det där med att börja backa som du nämde, det känns som det kommer bli svårt men jag får la se, farsan pratade och visade lite hur man gjorde när man stod still och starta i en backe också, han sa att nästan alla nybörjare har rätt svårt med det i början för dom har för lite gas, men det kommer nog bra, farsan är lugn

Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Började köra Epa när jag var 15 och hade väll inte kört något innan det mer än från 13-15 års ålder på grusvägar, minns dock ej att jag fick några kärringstopp" som dem flesta får när dem kör för förta gången,

Du måste känna dig stolt att ej inviga med några kärringstopp, då har man ju verkligen förståelsen om det

Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Appropå kärringstopp: Fånigaste stoppet jag råkat ut för var när jag skulle ta tung-MC kortet.

Första lektionen i körskolan och jag har tagit 125:an dit. Sätter sig på 550:n; den var större och tyngre. Kör iväg med handledaren och efter trettio sekunder känns allting helt naturligt.

Anländer till den avlysta övningsbanan och kör lite manöverövningar. Maskinen ÄR större och tyngre men allt känns helt rätt.

Kör runt lite i trafiken utan problem. Tillbaka till skolan för lite pappersarbete. Ned på parkeringen, lås upp 125:an och kickar igång den (ingen elstart, f-n vad B-aktigt?!?).

Vad liten den är! På med hjälmen, koppling in, sparkar i ettan och....blouff-buuffff-klonk.
Den lilla tvåtaktarn behövde minst 8000 rpm innan det händer något.

haha Jag började faktiskt att ta körkort för lätt mc under sommaren 2011, gick dom flesta teorikurserna och övningskörde en hel del med farsan som också hade mc, oftast långa sträckor, körde en lektion med körskolan, det gick väll hyfsat bra att köra med läraren, förutom att jag fick ett grovt stopp för att jag råka släppa kopplingen, vid det tillfället satt läraren bakom mig på mc:n han flög rakt på mig så jag klämde pungen as grovt mellan tanken och sätet, fyfan vad ont det gjorde Men eftersom jag sedan hade skola under denna tiden så kom jag av mig med mc kortet och det blev aldrig att jag tog, men efter jag tagit bil körkort ska jag nog ta för mc.

Citat:
Ursprungligen postat av Alltid-yy
Körde första gången på körskolan och läraren visade väldigt bra om hur man ska göra.
Så han körde iväg till en avstängd väg så jag fick pröva på att köra själv för fösta gången.
Det gick bättre än vad jag förväntade mig att det skulle, redan efter 5-10 minuter hade man fått in känslan av hur bilen reagerade och hur man hittade dragläget.

Minns även att jag sa att det kändes lite som att spela ett tv-spel där man körde bil.

Angående kärringstopp så blev det inte många, minns en gång när jag stannade vid ett rödljus i uppförsbacke och bil för bil sakta kommer och ställer sig bakom mig och paniken börjar sakta komma.
2 stycken kärringstopp blev det totalt och jag minns hur stressad man blev på att alla bilar bara stod och väntade bakom mig när det va grönt :P

För övrigt så tycker jag det är rena kriget att köra i trafiken med övningskörnings skylten på, folk ska ligga precis bakom och stressa föraren

Nu när man väl har kortet så slipper man väl oftast det ... lycka till ni som fortfarande håller på att fixa det!

Jag förstår vad du har varit med om, dessa fanskap som ska hålla på att hetsa alla nybörjare blir man ju inte klok på, ska se till att försöka kunna växla fullt ut innan jag ger mig ut i trafiken, att få kärringstopp för man är stressad är det värsta jag fruktar
Citera
2013-03-11, 16:31
Medlem
Körde första gången med farsan när jag var 16. Hade provat på att köra bil innan på isbelagda sjöar och annat med aldrig på vägen. En Volvo 850 var bruksbilen för tillfället.

Minns att farsan precis hade kommit hem efter jobbet och var trött. Men jag tjatade om övningskörning så vi gav oss ut ganska snabbt. Var lite nervöst att vrida om tändningen och sedan backa ut från infarten, sedan bar det iväg till närmsta grusväg. Gick riktigt bra ända tills vi fick möte av en traktor på den smala grusvägen. Jag fick stanna vid kanten så traktorn kunde köra förbi. När jag sedan skulle iväg så fick jag ett par motorstop.

Sedan körde vi ett tag och kom ut på en liten landsväg, gasade upp bilen i 70 och körde på den vägen ca en mil innan vi svängde in på en grusväg igen. Sedan åkte vi hem.
Citera
2013-03-11, 18:50
Medlem
Lärde mig köra på en Volvo 740 när jag var 12-14år
Citera
2013-03-11, 19:46
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Jag har en liten rädsla över det där med att börja backa som du nämde, det känns som det kommer bli svårt men jag får la se, farsan pratade och visade lite hur man gjorde när man stod still och starta i en backe också, han sa att nästan alla nybörjare har rätt svårt med det i början för dom har för lite gas, men det kommer nog bra, farsan är lugn

Jag hade svårt för det, första gången jag skulle göra det på en körlektion tog det säkert 10 försök innan jag kom iväg.

Skönt det, min pappa var också väldigt lugn. En gång gjorde jag en missbedömning när jag skulle in i en rondell, vilket gjorde att en bil som redan var där inne fick bromsa ganska hårt. Pappa sa bara "jaha, det där var kanske inte så bra", mamma hade fått panik och skrikit åt mig.
Citera
2013-03-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AudiA6
Lärde mig köra på en Volvo 740 när jag var 12-14år
Lärde du dig att köra på en 740?

Jag lärde mig att köra i en bil, och en motorcykel.
Citera
2013-03-11, 22:51
Medlem
Första gången jag övningskörde var i 17-års åldern tillsammans med farsan i en Volvo V70. Stannade på en parkeringsplats i sthlm. Fick två eller tre kärringstopp innan jag kom i väg. Körde runt på parkeringen i en timme och lärde mig bromsa och starta. Fortsatte ut på lätt trafikerade vägar. När ytterligare en timme gått tröttnar farsan och säger kör hem. Trodde han skojade, men kör iaf ut på närmaste storgata i stockholms innestad. Klockan är strax efter nio på kvällen. Möter inte så mycket bilar i trafiken. Men i en av de värsta backarna slår trafikljuset om till rött. Får lite panik när jag upptäcker att två personbilar varav en taxi står bakom mig. När det slår om till grönt får jag kärringstopp, bilen hinner rulla bak en halvmeter, och nu är det mindre än en meter till bakomvarande taxibil. Som tur är klarar jag det på andra försöket, innan trafikljuset slår om, genom att använda handbromsen för första gången. Kommer fortfarande ihåg hur mycket man svettades första gångerna man körde bil.
Citera
2013-03-11, 23:01
Medlem
w8s avatar
Allra första gången gick det väl bra. Gick igenom lite lätt med pappa hur bilen fungerade, kände på dragläget, snurrade runt lite på en parkering och det kändes väl helt okej liksom.

Det var ju när man satte igång på riktigt och började röra sig ute på riktiga vägar helvetet började. Riktigt jobbigt var det innan allt satt och åh vad jag kände mig värdelös många gånger. Tur att det vänder så småningom
Citera
2013-03-11, 23:03
Medlem
Första gången jag övningskörde lagligt så gick det väldigt bra åkte ut på vägarna efter några minuter bara.
Citera
2013-03-12, 12:26
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divison
Körde första gången med farsan när jag var 16. Hade provat på att köra bil innan på isbelagda sjöar och annat med aldrig på vägen. En Volvo 850 var bruksbilen för tillfället.

Minns att farsan precis hade kommit hem efter jobbet och var trött. Men jag tjatade om övningskörning så vi gav oss ut ganska snabbt. Var lite nervöst att vrida om tändningen och sedan backa ut från infarten, sedan bar det iväg till närmsta grusväg. Gick riktigt bra ända tills vi fick möte av en traktor på den smala grusvägen. Jag fick stanna vid kanten så traktorn kunde köra förbi. När jag sedan skulle iväg så fick jag ett par motorstop.

Sedan körde vi ett tag och kom ut på en liten landsväg, gasade upp bilen i 70 och körde på den vägen ca en mil innan vi svängde in på en grusväg igen. Sedan åkte vi hem.

Önskar också att man drog igång vid 16 års ålder, nu är man ju 19 år gammal, men det blir att ta körkort innan jag fyller 20 år, dock hade det varit lite skönt att ha lite mer tid på nacken innan man tog körkortet.

Citat:
Ursprungligen postat av sthlmrecentior
Första gången jag övningskörde var i 17-års åldern tillsammans med farsan i en Volvo V70. Stannade på en parkeringsplats i sthlm. Fick två eller tre kärringstopp innan jag kom i väg. Körde runt på parkeringen i en timme och lärde mig bromsa och starta. Fortsatte ut på lätt trafikerade vägar. När ytterligare en timme gått tröttnar farsan och säger kör hem. Trodde han skojade, men kör iaf ut på närmaste storgata i stockholms innestad. Klockan är strax efter nio på kvällen. Möter inte så mycket bilar i trafiken. Men i en av de värsta backarna slår trafikljuset om till rött. Får lite panik när jag upptäcker att två personbilar varav en taxi står bakom mig. När det slår om till grönt får jag kärringstopp, bilen hinner rulla bak en halvmeter, och nu är det mindre än en meter till bakomvarande taxibil. Som tur är klarar jag det på andra försöket, innan trafikljuset slår om, genom att använda handbromsen för första gången. Kommer fortfarande ihåg hur mycket man svettades första gångerna man körde bil.

haha fyfan vilken panik jag skulle få i en sån storstad En utav mina kompisar, hans farsa begav sig ut med min kompis på motorvägen tredje gången dom övningskörde, låter rätt tidigt va? Skulle aldrig bege mig ut så tidigt på en väg med sånna höga hastigheter, men då min kompis lärde sig jävligt snabbt att växla var det inga problem för honom, men nervös var han garanterat, ligga i 120 km/h tredje gången man övningskör och ska köra om en långtradare skulle iallafall kännas lite skakis för mig

Citat:
Ursprungligen postat av w8
Allra första gången gick det väl bra. Gick igenom lite lätt med pappa hur bilen fungerade, kände på dragläget, snurrade runt lite på en parkering och det kändes väl helt okej liksom.

Det var ju när man satte igång på riktigt och började röra sig ute på riktiga vägar helvetet började. Riktigt jobbigt var det innan allt satt och åh vad jag kände mig värdelös många gånger. Tur att det vänder så småningom

Har som sagt kört två gånger bara nu men jag förstår i princip va du menar, man har rätt många moment kvar och jag kommer nog inte ha lätt att lära mig allting så fort, första dagen jag körde så hackade aldrig bilen när jag jobbade med kopplingen och gasen, så det gick ju bra, andra dagen gick det också bra men vid två tillfällen var jag för snabb på kopplingen så bilen skuttade, så kände man sig värdelös/dum för att man klara det bättre första dagen Men sen fick jag in det igen
Citera
2013-03-12, 12:43
Medlem
Första gången jag övningskörde hade jag stora problem med kopplingen men sen dröjde det inte länge innan man fick lägga i 2ans växel hos körläraren.
Citera
2013-03-12, 22:32
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whooo
Första gången jag övningskörde hade jag stora problem med kopplingen men sen dröjde det inte länge innan man fick lägga i 2ans växel hos körläraren.

Japp, jag antar att det är hos körläraren man får lära sig att riktigt växla, känns säkrast med tanke på att dom har mest erfarenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in