2013-03-08, 18:46
Medlem
Hejsan!

Kort fråga..

Riskerar jag att bli av med mitt körkort om jag tar 7 personer i en bil avsedd för 5 passagerare? Har körkort på prövotid..

Anledningen: Bokat bio, en person är sjuk och 4st ska in och dricka och vi sista tre på bio!

Att passagerare för båter och si och så är det om han / hon är över 15 kan jag hitta.. Men gällande körkortet hittar jag inget angående!

Over and out!
Citera
2013-03-08, 18:51
Medlem
Samhalls avatar
Alla måste va bältade... fixa större bil...
Citera
2013-03-08, 18:58
Medlem
galnasmedens avatar
Du kan bli av med körkortet om du har tur.

Har du otur så krockar du och ni blir invalider utan ersättning då fordonets försäkring blir ogiltigt för att ni är fler i fordonet än vad det är registrerat för...
Men med en sådan frågeställning så verkar ni lite efter redan nu...
Citera
2013-03-08, 19:02
Medlem
Stoppa in 2-3 I bakluckan och lägg en filt över
Citera
2013-03-08, 19:08
Medlem
ganglere2s avatar
Alla måste ha bälte på sig, där är lagen klar. Sedan så står det i bilens reg.bevis hur många där får åka. Du kanske kan gå efter det.
Fast det är konstigt. Har själv flera bilar varav en tydligen är godkänd (?) för fyra åkande trots att det finns bälten för sex. I några andra bilar så finns det fem bälten och samma antal personer står i pappen. Underligt.
Citera
2013-03-08, 19:12
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elakjevel
Stoppa in 2-3 I bakluckan och lägg en filt över

Kommer ihåg i gymnasiet när vi åkte med en klasskamrat i bilen.
2 där fram
4-5 i mitten
1-2 i bagageluckan

Körde runt på Öckerö så chansen att vli klippt av snuten var ganska liten, puffa spliff och cigg gjorde alla självklart med, att man fortfarande lever
Citera
2013-03-08, 21:33
Medlem
minaasikts avatar
Tror det är 1.500 kr i böter om det är vuxna det gäller och 2.500 kr för barn, en arbetskamrat blev tagen för detta.

Kan säga nästan helt säkert att körkortet ryker om du har det på prövotid!
Citera
2013-03-08, 22:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minaasikt
Tror det är 1.500 kr i böter om det är vuxna det gäller och 2.500 kr för barn, en arbetskamrat blev tagen för detta.

Prövotid eller inte har ingen betydelse, får man inte lära sig det när man tar körkort?
Citera
2013-03-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minaasikt

Vissa har väldigt svårt att lära sig ;-) Om det är risk för att körkortet ryker så spela prövid eller inte ingen roll. Prövotiden spelar bara roll när man ska ha tillbaka det efter att det har blivit indraget. Med prövotid så får man alltid ta om det på nytt utan prövotid får man tillbaka det utan nya prov om det inte varit indraget mer än ett år (ett år tror jag).

Dessa fakta finns i stort sett i varenda tråd på Flashback där ordet prövotid är nämnt.

---/T
Citera
2013-03-12, 08:52
Medlem
Förarens ansvar är att det ska finnas bältesplatser för samtliga passagerare.
Passagerarnas ansvar är om de är straffmyndiga att ta på sig bältet, är de under 15 år är det förarens ansvar.

Så långt är läget solklart och det är bötesstraff på bägge brott. Alltså normalt inget som föranleder körkortsingripande enskilt.

Om samtliga passagerare i t ex ett baksäte saknar bälte kan det vara svårt för den stoppande polismannen att klargöra vilka som är övertaliga och därmed inte kunnat ta på sig bältet, i det fallet kan endast föraren bötfällas för att inte tillhandahållit bältade platser.

Värt att notera är att färden inte kan fortsätta med övertaligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in