2013-03-08, 09:35
Medlem
Tjenare, flyttade ut från min lgh den sista januari i år och lägenheten städades ordentligt i flera timmar av vänner, jag har bilder osv. Idag fick jag ett mail av fastighetsägaren som skrev "lägenheten är inte städad, om den inte är städad senast den 12 mars får du betala 3 månadshyror".

För det första har det ju gått mer än 1 månad sen jag flyttade ut och därmed städade, utöver det så har fastighetsägaren inte varit den bästa och det har varit mycket krångel(därför jag flyttade från början).

Dessutom va lägenheten inte isolerad då det låg en nattklubb under men detta sa jag aldrig något om, är det något man kan göra en anmälan av nu i efterhand? att hyran varit för dyr då jag störts av grannen?
Citera
2013-03-08, 09:43
Medlem
Dagen du flyttar ut ska du få en besiktning av lägenheten som hyresvärden gör. Har du några papper på det?
Citera
2013-03-08, 09:44
Medlem
Nej inga papper, jag skulle lämna nycklarna i nattklubben nedanför, i tisdags så får jag mailet att det inte är städat, alltså över en månad senare, har på mail att jag ska vara utflyttad senast den 31 januari.
Citera
2013-03-08, 10:12
Medlem
Då är det nog bara att pallra sig dit. Se till att få protokollet från besiktningen så att du har en checklista på vad som behövs göras och se till att få det påskrivet på plats när du är klar.
Citera
2013-03-08, 10:23
Medlem
min hyresvärd är den mest oseriösa jag någonsin haft att göra med, så något protokoll finns garanterat inte, finns det inget jag kan göra? hur kan han kräva mig på 3 månaders ytterligare hyra? det måste ju finnas någon skälig tid som han kan höra av sig på? över 1 månad senare går ju bara inte!
Citera
2013-03-08, 11:24
Medlem
tnems avatar
Börja med att fråga vad det var för något som inte vad godkänt med städningen.
Citera
2013-03-08, 17:39
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gath
Tjenare, flyttade ut från min lgh den sista januari i år och lägenheten städades ordentligt i flera timmar av vänner, jag har bilder osv. Idag fick jag ett mail av fastighetsägaren som skrev "lägenheten är inte städad, om den inte är städad senast den 12 mars får du betala 3 månadshyror".

För det första har det ju gått mer än 1 månad sen jag flyttade ut och därmed städade, utöver det så har fastighetsägaren inte varit den bästa och det har varit mycket krångel(därför jag flyttade från början).

Dessutom va lägenheten inte isolerad då det låg en nattklubb under men detta sa jag aldrig något om, är det något man kan göra en anmälan av nu i efterhand? att hyran varit för dyr då jag störts av grannen?

Sam sagts sa skulle du ha fatt ett protokoll, nu tycks du inte ha fatt det.
Sa kontakta hyresvarden och fraga vad som felades i stadningen. Det du och dina vanner anser vara ok behover faktiskt inte vara det.

Nar du far svar vad som inte var ok sa ga dit och gor om det, och be da direkt efter att fa skriftligt protokoll.

Starunta i tramset med nattklubben eftersom det ar en olagenhet du tycks komma med nu i samband med att han klagar pa din stadning.
Det ar en sak du helt kan glomma eftersom du inte patalade det problemet nar du "blev stord".
Citera
2013-03-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gath
min hyresvärd är den mest oseriösa jag någonsin haft att göra med, så något protokoll finns garanterat inte, finns det inget jag kan göra? hur kan han kräva mig på 3 månaders ytterligare hyra? det måste ju finnas någon skälig tid som han kan höra av sig på? över 1 månad senare går ju bara inte!

Hyresvärden kan kräva dig på den summa pengar det kostar för hyresvärden att anlita städfirma för att utföra flyttstädningen, och inte en krona mer. Detta om och endast om du inte städar själv, utefter tydliga riktlinjer som hyresvärden ger dig.
Citera
2013-03-09, 08:33
Moderator
Tystnads avatar
Du skriver inte hur stor din lägenhet var men som exempel kostar en 2á med kök på 60kvm ca 3400 kr att städa ,en 3á på 75kvm ca 4500kr mer än så här skall du knappast betala om inte städningen var grovt åsidosatt tex spis helt ingrodd av fett
Citera
2014-04-09, 13:41
Medlem
Som Tystnad skriver. Så kan du ju ta in priser på städningen.

Så om du nu krävs på pengar av fastighetsägaren, så kan du bevisa att priset inte är skäligt.

Det hjälper jag dig gärna med.

/ Malte
Cleaning Services
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in