• 1
  • 2
2013-03-07, 22:48
Medlem
Infinity90s avatar
Hej hoppas tråden hamnade rätt.
Jag har en gammal dagstidning från slutet av andra världskriget med rubriken "Hitler död - Dönitz ny führer", någon som kan gissa vad jag skulle kunna få för den? Den har samlat damm i snart 10 år sen jag hittade den så tänkte kan man få en slant för den är det bättre.

Kan fixa bild på den vid tillfälle.
Citera
2013-03-07, 22:53
Medlem
krigsbarns avatar
En bild skulle sitta fint, ja.
Om någonting kan du höra med ett museum eller dylikt.
Citera
2013-03-07, 22:56
Medlem
swepies avatar
Detta lät galet intressant. Kan nog finnas galet stort värde speciellt om det är på tyska vilket jag förstog det som att det var. Kolla upp i typ antikdeckarna så kommer folk att se att den finns och du kommer bombas med bud det ena bättre än det andra
Citera
2013-03-07, 22:58
Medlem
Tigerlands avatar
Lägg upp bild då!
Citera
2013-03-07, 22:58
Medlem
vilken tidning?
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Om någonting kan du höra med ett museum eller dylikt.
du får ett lol
Citera
2013-03-07, 23:03
Medlem
Min lekmannagissning är att den är förmodligen inte värd en förmögenhet. Nu har du inte berättat om skicket men tycker när man ser diverse tv-program som värderar antikviteter så är det väldigt viktigt att den är i toppskikt. Räcker med bara småskador eller missfärgningar så sjunker värdet drastiskt. Sedan överskattar även gemene man värdet på prylar bara för att den är gammal. Men säg att den är i bra skick så kanske du lyckas få någon tusenlapp för den om du lyckas söka upp rätt köpare, vilket i sig kan vara en svår och tidsödande uppgift.

Alltså kommer du inte tjäna någon större summa på det men kan få ett litet tillskott i kassan om du känner att du har tid att engagera dig i detta och lyckas hitta rätt köpare. Detta är som sagt en lekmannagissning.
Citera
2013-03-07, 23:07
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
du får ett lol
Det skulle alltså inte ligga i ett särskilt museums intresse att köpa tidningen?
Det faktum att en privatsamlare skulle kunna betala stora summor är väl givet från start, och hade jag en sådan kontakt (alt. visste om var man kan vända sig) så skulle jag ha skrivit det innan.

... lol
Citera
2013-03-07, 23:24
Medlem
För att något ska kallas antikt ska det vara mer än 100 år. Det eventuella värdet är nog ganska ringa. Jag har också en "Hitler är död"-tidning och har aldrig haft en tanke på att den skulle kunna ge något tillskott i kassan. Det var mest av kuriosa jag sparade den när jag hittade den vid ett arvsskifte.
Citera
2013-03-07, 23:29
Medlem
HappySadHarrys avatar
Har också en gammal tidning från 2 maj 1945 med rubriken Hitler död, stupad på sin kommandopost i Berlin. Tror det var ganska vanligt att folk sparade tidningar från krigsslutet.
Citera
2013-03-08, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Det skulle alltså inte ligga i ett särskilt museums intresse att köpa tidningen?
Det faktum att en privatsamlare skulle kunna betala stora summor är väl givet från start, och hade jag en sådan kontakt (alt. visste om var man kan vända sig) så skulle jag ha skrivit det innan.

... lol
Nej, därför att tidningen finns i massor och går möjligen, i bästa fall, av för en spottstyver. För att den ska ha något som helst samlarvärde så måste den, utöver det faktum att den trycktes då Hitler dog, tillhöra en speciell upplaga eller något annat intressant. Men du får gärna betala stora summor för den, om du vill.
Senast redigerad av scheutz 2013-03-08 kl. 01:01.
Citera
2013-03-08, 01:13
Bannlyst
Det handlar bara om att hitta rätt köpare!!!!så kan du nog få några kr!!
Citera
2013-03-08, 01:39
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Nej, därför att tidningen finns i massor och går möjligen, i bästa fall, av för en spottstyver. För att den ska ha något som helst samlarvärde så måste den, utöver det faktum att den trycktes då Hitler dog, tillhöra en speciell upplaga eller något annat intressant. Men du får gärna betala stora summor för den, om du vill.
För det första, jag har inget som helst intresse av att köpa tidningen.
För det andra, vad vet du om hur mycket en privatsamlare skulle kunna betala för ett exemplar? Ska ge dig en vink: ingenting. Vidare vet vi inte tillräckligt mycket om tidningen ifråga för att börja tala om dess utmärkande aspekter, så att överhuvudtaget ta upp det är bara onödigt.
Senast redigerad av krigsbarn 2013-03-08 kl. 01:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in