Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-07, 16:56
Medlem
Suertes avatar
Jag skrev en lang uppsats I halsoforat men wifi la av sa jag blev utloggad, testar fragan lite kortare har, velar melan detta och det andra. Flytta om det behovs!

Na, vad kan det vara for chili? Sag ut som haricot verts ungefar, lite morkare. Olidligt starkt, min ovetande kompis tog ett bett. Ett tag efter ballade magen ur, han svettades kopiost och madde illa samt yr. Tva timmar senare, fortfarande illamaende och lite yr. Kan det vara chilin eller ger den ej sa kraftiga reaktioner?

Vi ar inte i Sverige om det kan vara nagon slags ledtrad.
Citera
2013-03-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suerte
Jag skrev en lang uppsats I halsoforat men wifi la av sa jag blev utloggad, testar fragan lite kortare har, velar melan detta och det andra. Flytta om det behovs!

Na, vad kan det vara for chili? Sag ut som haricot verts ungefar, lite morkare. Olidligt starkt, min ovetande kompis tog ett bett. Ett tag efter ballade magen ur, han svettades kopiost och madde illa samt yr. Tva timmar senare, fortfarande illamaende och lite yr. Kan det vara chilin eller ger den ej sa kraftiga reaktioner?

Vi ar inte i Sverige om det kan vara nagon slags ledtrad.

Jo Sveriges skogar kantas ju av chili en masse. Jättebra ledtråd.

Kolla om den finns här: http://www.tradewindsfruit.com/hot_peppers.htm
Senast redigerad av silsan 2013-03-07 kl. 17:13.
Citera
2013-03-07, 17:25
Medlem
valter-eggons avatar
Det låter lite märkligt faktiskt. Hur pass van är han att äta starka saker?

Att bara bita på en chili och sen må sådär verkar inte rimligt. Han kanske fick magsjuka helt enkelt?

Det lär ju röra sig om någon chili med över 100.000 scoville i alla fall. Om han inte är en mes då! Så kolla bland sådana chilis på länken silsan postade.

Du kan även kolla här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Scoville
Citera
2013-03-07, 17:27
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silsan
Jo Sveriges skogar kantas ju av chili en masse. Jättebra ledtråd.

Kolla om den finns här: http://www.tradewindsfruit.com/hot_peppers.htm

Kul, kul. Menade snarare att den chili eller vad det nu var kanske serveras oftare och ar mer lattillganglig pa sodre breddgrader. Tack for upplysningen forresten, ska sluta leta chilifrukter I skogen.

Ska titta pa listan, tack!
Citera
2013-03-07, 17:53
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Det låter lite märkligt faktiskt. Hur pass van är han att äta starka saker?

Att bara bita på en chili och sen må sådär verkar inte rimligt. Han kanske fick magsjuka helt enkelt?

Det lär ju röra sig om någon chili med över 100.000 scoville i alla fall. Om han inte är en mes då! Så kolla bland sådana chilis på länken silsan postade.

Du kan även kolla här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Scoville

Kan inte saga att jag ser den dar men om sanningen ska fram laddade inte riktigt all bilder for mig.. hmm. Ja... som halvtorkad haricot verts ungefar. En egyptisk restaurang I Thailand, sa det finns sakert lite att valja pa. Han fick hicka direkt efter en bit pa nagon centimeter.. Magsjuk ja.. men blir man verkligen yr av det? Magen ar okej nu, mer eller mindre. Jag mar bra, men som sig bor borjar magen sympatimullra nar nagon I narheten mar daligt.

Men kan chili ge sana valdsamma reaktioner? Lite ot kanske men funderar pa om det kan vara vattenpipan..trodde det brukade vara nikotinfritt dock. .
Citera
2013-03-07, 19:03
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suerte
Kan inte saga att jag ser den dar men om sanningen ska fram laddade inte riktigt all bilder for mig.. hmm. Ja... som halvtorkad haricot verts ungefar. En egyptisk restaurang I Thailand, sa det finns sakert lite att valja pa. Han fick hicka direkt efter en bit pa nagon centimeter.. Magsjuk ja.. men blir man verkligen yr av det? Magen ar okej nu, mer eller mindre. Jag mar bra, men som sig bor borjar magen sympatimullra nar nagon I narheten mar daligt.

Men kan chili ge sana valdsamma reaktioner? Lite ot kanske men funderar pa om det kan vara vattenpipan..trodde det brukade vara nikotinfritt dock. .
Hicka är ganska vanligt att få om man äter något riktigt starkt. Och ont i magen också. Jag förstod det som att han bara hade bitit i den men du skriver nu att han åt ca 1cm av den och då kan han definitivt få de åkommor du beskriver.
Citera
2013-03-08, 07:02
Medlem
Suertes avatar
Återställd idag så det lutar åt chilin ja. Tänk att en så liten bit kan golva en hel karl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in