2013-03-14, 21:11
Medlem
Jag tror inte det är tillåtet att ha sin katt springande ute själv i tättbebyggda områden egentligen. Vem vill ha en katt som springer och gör sina behov i barnens sandlåda i ett bostadsområde?
Citera
2013-03-15, 12:55
Medlem
provocative77s avatar
Du som djurägare är ansvarig för vad ditt djur gör, oavsett om det är katt eller hund.
Vad gör katten? Den käkar lite pippi. Skiter i grannens sandlåda. När den kommer i närheten av människor den inte känner så gömmer den sig. Detta var en generalisering.
Med andra ord så stör den inte oss människor så länge den inte går i sandlådorna.
En hund däremot kommer om den blir riktigt hungrig gå i våra soptunnor. Börjar den jaga kommer den antagligen riva rådjurskid som sedan kommer ligga kvar i naturen o vi månniskor kommer således se deras jakt.
Om en hund, som är ett flockdjur, ser en människa så kommer den med stor säkerhet att springa fram till den o det blir oftast inte ett bra möte.
Däravanledningen till att man inte låter en hund vara ute själv. Den gör mkt större skada.
Citera
2013-03-15, 13:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag tycker det är lite konstigt. Men det finns kanske en anledning.

Det finns en anledning och den regleras här...

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Där kan vi läsa...

Inledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Lagtexten reglerar alltså inte i detalj skillnaden mellan hundar och katter utan det anser man kan hanteras av medborgarna själva baserat på erfarenhet och omdöme.
Citera
2013-03-15, 14:00
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Du som djurägare är ansvarig för vad ditt djur gör, oavsett om det är katt eller hund.
Vad gör katten? Den käkar lite pippi. Skiter i grannens sandlåda. När den kommer i närheten av människor den inte känner så gömmer den sig. Detta var en generalisering.
Med andra ord så stör den inte oss människor så länge den inte går i sandlådorna.
En hund däremot kommer om den blir riktigt hungrig gå i våra soptunnor. Börjar den jaga kommer den antagligen riva rådjurskid som sedan kommer ligga kvar i naturen o vi månniskor kommer således se deras jakt.
Om en hund, som är ett flockdjur, ser en människa så kommer den med stor säkerhet att springa fram till den o det blir oftast inte ett bra möte.
Däravanledningen till att man inte låter en hund vara ute själv. Den gör mkt större skada.

Det var ju en väldigt grov generalisering... behöver inte alls bli så som du fabulerar om.
Citera
2013-03-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag tycker det är lite konstigt. Men det finns kanske en anledning.
Vilken jävla fråga alltså...
Kan du tänka dig tio lösspringande kamphundar (eller vilken annan typ som helst) i ditt bostadsområde?

Min fråga är snarare, hur fan kan det vara så många hemlösa hundar i andra länder tex. runt Medelhavsområdet? Måste ju ske många olyckor pga hundar där runt.
Citera
2013-03-15, 19:22
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolor
Vilken jävla fråga alltså...
Kan du tänka dig tio lösspringande kamphundar (eller vilken annan typ som helst) i ditt bostadsområde?
Ja det kan jag tänka mig. Men jag vill inte ha det. Hur så?
Du kanske tolkar frågan som att jag tycker att hundar också borde få vara lösa? I så fall tolkar du fel.
Citera
2013-03-15, 20:21
Avslutad
Hundar vill vara med människor och känner tillhörighet till sin flock. Den är lojal med flocken, försvarar flocken osv.

Katten bor hos dig för du ger den mat typ. Ger en snäll gubbe 1 km bort katten godare mat kommer katten flytta dit. Katten är ju en jägare till skillnad från hunden och vill vara ute på nätterna och vila på dagarna.

Katter smartare? Jag har aldrig sett en katt hämta en tidning eller hört om en synskadad som skaffat sig en blindkatt. Polisen använder inte heller katter när de spårar efter brottslingar eller folk som gått vilse i skogen. Jägare använder inte katter som medhjälpare. Tullen använder inte katter när de ska göra kokainbeslag. Katter gör inte någon nytta. Kanske jagar möss i ett stall men det gör en liten terrier lika bra.
Citera
2013-03-15, 20:36
Medlem
Är uppväxt med både hundar och katter. Katterna kräver att få springa ute och jaga ensamma och sedan komma in och gosa medan hundarna vill hålla sig runt sina ägare hela tiden. Det handlare för mig inte om vilket djur som är smartast eller högst värderat utan vilka förutsättningar djuret har och vad det trivs med. Hundar löper en betydligt högre risk att skadas om dem är ute själv än katter gör och i avseendet med försiktighet och att hålla sig undan trafik så är katter smartare.

Katter och hundar har helt olika typer av intelligens och kan inte jämföras med varandra, alla djur är lika mycket värda då dem är levande och kännande varelser.
Citera
2013-03-15, 20:57
Medlem
Folk borde sluta släppa ut sina katter helt fritt, dom får börja gå med dom i koppel och ta hand om skiten efter sig som hundägare.
Katter har en tendens att göra livet till ett rent helvete för vissa i omgivningen när dom skiter överallt i sandlådor och rabatter.
Då blir folk less och tar hand om katterna, på ett sätt som gör att det verkligen blir slut på skitandet överallt.

Jag skiter i om katter inte är flockdjur, det är folks husdjur som dom ska ha ansvar för.
Det är inte ansvarsfullt att släppa ut sina katter för att skita på andra personers ägodelar.
Katter brukar få helt perfekta liv av att leva inne, väldigt säkert och andra slipper era katters skit och skador på sina ägodelar.

Detta är sånt som händer när folk blir less på katterna:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hittade-katt-med-uppskuren-mage

Det är dock väldigt överdrivet att göra det på ett sådant sätt som i artikeln. Inget jag försvarar.
Men kattägare brukar skita fullständigt i vad sina katter gör ute, oavsett hur mycket grannar ber dom ta ansvar. Till slut blir folk less.
Citera
2013-03-16, 21:30
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennepin
Hundar vill vara med människor och känner tillhörighet till sin flock. Den är lojal med flocken, försvarar flocken osv.

Katten bor hos dig för du ger den mat typ. Ger en snäll gubbe 1 km bort katten godare mat kommer katten flytta dit. Katten är ju en jägare till skillnad från hunden och vill vara ute på nätterna och vila på dagarna.

Katter smartare? Jag har aldrig sett en katt hämta en tidning eller hört om en synskadad som skaffat sig en blindkatt. Polisen använder inte heller katter när de spårar efter brottslingar eller folk som gått vilse i skogen. Jägare använder inte katter som medhjälpare. Tullen använder inte katter när de ska göra kokainbeslag. Katter gör inte någon nytta. Kanske jagar möss i ett stall men det gör en liten terrier lika bra.
Nä katter är för smarta för att låta sig dresseras till att hämta tidningen t ex.

Sen är inte alla katter gratis heller. Raskatter kostar mellan 6-9000.

Varför forskas på katter hjärnor och inte hundars?
Citera
2013-03-16, 23:09
Avslutad
Det beror väl på lite vart man bor också. Jag skulle inte släppa ut min katt om jag bodde i stan eller vid en trafikerad väg. Nu bor jag mitt ute på vischan så både hundarna och katterna går ute som de vill (eller inte vill).

I Thailand går ju hundar lösa men de som har halsband på sig har en ägare.
Citera
2013-03-16, 23:20
Medlem
Katter är kloka och förståndiga, det är däremot inte hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in