2013-03-06, 22:00
Medlem
39ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetproffs
Hundar är dummare än katter och hittar inte hem som en katt gör. Sen så har det med kultur att göra också. I vissa länder, främst på landsbygden så går hundar också fria. Sen så kan en hund skada en människa mer allvarligt än vad en katt kan.

En hund hittar hem själv lika bra som en katt,beror på omständigheterna,En hund som går ensam UTAN nån ägare (vildhund) brukar mycket sällan gå till angrepp tvärtom så brukar dom vara skygga. Att hundar skulle vara dummare än en katter är nog din åsikt men jag håller inte med på den punkten tvärtom
Citera
2013-03-06, 23:46
Medlem
Zanizailas avatar
"Får" och "får" - det är för att vi värderar katter mindre, så de slänger vi hellre ut, och om de blir påkörda så kan vi bara köpa en ny för "en krona tassen" - vaccinera och kastrera gör man såklart inte (det här säger jag inte om alla som har utekatter, men skrämmande många som har katt men inte bryr sig), och försöka stimulera katten själv? Självklart inte. Men att stimulera sin hund, gå promenader och t.o.m kurser, självklart. Att släppa ut den, låta den jaga egen föda och riskera att möta galna människor och bli påkörd av bilar? Aldrig i livet.

Det finns ingen logik i det alls, det är bara för att vi värderar olika djur olika mycket.
Katter i Sverige har samma status som hundar i Irland och Rumänien.
Citera
2013-03-07, 12:17
Medlem
Fiaskruttans avatar
Ja vi värderar katter mindre i sverige. Hundar kostar ju några tusenlappar att köpa.
Och katter anfaller inte främmande människor dom gömmer sig hellre.
Att hundar gör det tror jag beror på vem soom håller i kopplet.
Mina katter får absolut inte gå fritt ute. Bara på min innätade uteplats.
Jag väderar dom högre än många andra.....
Citera
2013-03-07, 12:26
Medlem
dbaw84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiaskruttan
Ja vi värderar katter mindre i sverige. Hundar kostar ju några tusenlappar att köpa.
Och katter anfaller inte främmande människor dom gömmer sig hellre.
Att hundar gör det tror jag beror på vem soom håller i kopplet.
Mina katter får absolut inte gå fritt ute. Bara på min innätade uteplats.
Jag väderar dom högre än många andra.....

Stackars katter..
Citera
2013-03-07, 12:33
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetproffs
Hundar är dummare än katter och hittar inte hem som en katt gör.

Hittar inte hem som en katt gör? Utveckla gärna.

Ont: Vet faktiskt inte med tanke på att det finns så många andra länder där det driver runt i flockar och som inte ställer till med problem förutom att välta soptunnor och liknade eskapader.
(undantag finns givetvis)
Citera
2013-03-07, 15:11
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
hur det är med den saken beror lite på var man bor. i sverige är det inte så vanligt med kringdrivande hundar men i andra länder är det ett vanligt fenomen. det kan noteras att de flesta av dessa hundar är "herrelösa": de har ingen människa de tyr sig till utan håller sig till hundflocken. katter reder ut det där på ett helt annat sätt och kan kombinera ett liv ute på eget bevåg med en relation till en människa.

I vissa länder på mindre orter har jag sett att hundarna visst har en människa de tyr sig till. De bor hemma med människor och är inte "herrelösa" i den meningen men däremot släpps de ut för att själv rasta och springa av sig. Det brukar fungera bra då rangordningen bestäms mellan hundarna. Har inte heller hört något om aggressiva attacker mot människor men det kan ju bero på att man vet hur man ska uppföra sig kring hundar där... Däremot ser det ju oftast inte så fräscht ut på gatorna då det mycket väl kan ligga skitar lite varstanns. Det gör det i och för sig här i Sverige också pga lata hundägare som inte orkar ta upp.
Citera
2013-03-08, 22:08
Medlem
Ceilingcats avatar
Lite skillnad på hundarna som bor på gatan och tamhundar. Jag läste en artikel en gång om gatuhundar i ryssland som åker tunnelbanan. De har lärt sig vilka stationer som heter vad enligt rösten som ropar upp namnet på hållplatserna. De kan tydligen åka från 'lyan' till matplatser och sedan tillbaka igen på kvällen utan att ta fel. Men det är även skillnad på dessa hundar och the average sällskapshund.

Den genomsnittliga svenska hunden skulle bli överkörd på tio minuter om den strövade fritt i en stad. Anledningen till att gatuhundarna i andra länder inte blir det hela tiden, är att de har sett andra individer som gick ut på gatan och inte kom tillbaka. Sedan beror det väl lite på naturligt urval. Dödligheten för gatuhundar är stor och de som inte pallar trycket och har intelligensen som krävs... ja, de överlever inte.

Katter ställer inte heller till så mycket problem som en lösspringande hund gör. Om en katt springer bort äter den möss och fåglar och klarar sig bra på det. Kan väl hända att den tar en höna eller en tamkanin om den kan, vilket kan vara nog så förargligt, men det blir inte värre än så.

En hund som springer bort kan orsaka mycket större problem än en katt när den ska söka mat. En lösspringande hund kan ta sig in på någons tomt och attackera andra hundar eller husdjur. De kan bli aggressiva och farliga för människor, riva både tamdjur och storvilt, välta ut sopor, sprida sjukdomar, och rent allmänt orsaka oro - en oro som är berättigad, för om det springer omkring en förvildad pitbull i skogen där jag bor som jag inte vet om någon över huvud taget äger, då skulle jag inte heller vara så glad. Alls.

Sedan ska vi inte ens gå in på ämnet om hundar som bara vill 'leka' med dom små söta fåren så att djuren dör a chock... fan, skiten händer ju även när ägaren har 'uppsikt' över lydiga lilla fido. Nej, folk är redan puckon när de kommer till sina hundar och skulle de få släppa dem lösa skulle det gå åt helvete, och det kvickt.
Citera
2013-03-08, 22:15
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är de? Man kan ju lära en hund massor av saker. Men katter verkar inte så lättlärda.

Exakt. En katt är en intelligent varelse med egen vilja, därför som det är mycket svårare att lära en katt att sitta och göra saker på kommando. Katter lär sig väldigt snabbt och bra vart maten finns, vart de ska göra sina behov (kattlåda), blir rumsrena rätt snabbt och går ofta lära vart de får riva och vart de inte får vara.
Citera
2013-03-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
...

Bra inlägg som täcker det mesta. Och att jämföra hundar och katters intelligens känns meningslöst då de har så olika egenskaper. Båda är fantastiska djur hur man än resonerar, till sällskap eller bruks.
Citera
2013-03-09, 12:38
Medlem
Jag tro svaret är att hundar är som tidigare sagt ett flockdjur. Hundar som släpps fria kommer att hitta en annan flock som den hänger med och förlora band till sin ägare. Det finns lösa hundar som klara sig på egen hand i andra länder så de är inte dumma men dessa hundar är inte heller tama. Svaret är alltså att hundar inte vill vara ute själva. De vill vara med sin flock/ägare.
Citera
2013-03-10, 21:34
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är de? Man kan ju lära en hund massor av saker. Men katter verkar inte så lättlärda.

Katter är smartare än att låta sig domesticeras. De klarar sig själva. Hundar behöver en ledare.
Citera
2013-03-11, 01:09
Medlem
Har ju enbart med samhällets val att göra. Vi vill inte ha lösa hundar på våra gator. En hund "kan kännas som ett hot mot människan" vilket en katt inte gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in