2013-03-06, 12:47
Medlem
Jag är så otroligt trött på alla dessa män som ska sitta så extremt bredbent på tunnelbanan så att en får välja mellan att a) trycka ihop sig på halva sätet eller b) sittta tryckt intill främmande mans lår - obehagligt.

När en själv ska sätta sig bredbent mittemot en man och inta ett klassiskt "manligt" kroppspråk så ska det givetvis stirras.

Vad tror ni detta beror på? Jag är övertygad att det beror på att män i alla tillfällen tar mycket mer plats än kvinnor, och det här är ett sätt för män att utöva makt i en vardaglig situation.Vilket isåfall är ett ganska tydligt tecken på patriarkatet som en del försöker förneka dess existens. Om ni tror att det beror på samma sak som jag, förnekar ni ändå patriarkatet?

Om någon känner sig "manshatad" av detta inlägg. Jo, det är nästan alltid män som brer ut sig, ja, det finns män som sitter med benen i kors och ja, det finns kvinnor som brer ut sig men i mycket mindre utsträckning. (sammanfattning, just du kanske inte brer ut dig bara för att du råkar vara man)
Citera
2013-03-06, 12:58
Medlem
snelhestens avatar
varför öppnar du inte käften istället och frågar där och då?
Citera
2013-03-06, 13:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Varför sitter män och vräker ut sig på tunnelbanan?
De är troligen trötta och på väg hem efter arbetet och vill inte, liksom du själv, stå hela vägen.

Lyckas du sitta i Stockholms tunnelbana utan att vidröra passageraren bredvid på något sätt - oavsett kön - grattis. Det är rätt trångt i tunnelbanan trots allt.

Blir du trängd av deras lår -- sätt upp dig ordentligt på sätet.
Citera
2013-03-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
varför öppnar du inte käften istället och frågar där och då?

Jag har gjort det men bara fått sura/aggresiva kommentarer eller inget svar alls
Citera
2013-03-06, 13:01
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
När en själv ska sätta sig bredbent mittemot en man och inta ett klassiskt "manligt" kroppspråk så ska det givetvis stirras.
Det är garanterat antingen som du demonstrativt sitter brett, eller som du uppfattar det i ditt feministhuvud.

Om du kan få in det i ditt huvud att vi män inte är beräknande, lömska små varelser som du själv konstant är så kanske du hade insett att det handlar om att sitta bekvämt, inte om att hävda sin plats jäntemot en 50kg tjej, hur kan du ens få för dig att alla män skulle va så småsinta?
Senast redigerad av JBGoode 2013-03-06 kl. 13:04.
Citera
2013-03-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De är troligen trötta och på väg hem efter arbetet och vill inte, liksom du själv, stå hela vägen.

Lyckas du sitta i Stockholms tunnelbana utan att vidröra passageraren bredvid på något sätt - oavsett kön - grattis. Det är rätt trångt i tunnelbanan trots allt.

Blir du trängd av deras lår -- sätt upp dig ordentligt på sätet.

Varför ska tjejer behöva sätta upp sig ordentligt medan män ska få sitta och tränga ut andra med sina lår?
Citera
2013-03-06, 13:04
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Varför ska tjejer behöva sätta upp sig ordentligt medan män ska få sitta och tränga ut andra med sina lår?
Detta sitter I DITT HUVUD.

Det är så tröttsamt att gång på gång läsa om er osäkra tjejer som spyr ut galla över män.
De sitter på tunnelbanan efter jobb och funderar på jobb, vad de ska göra senare med mera.
Men du ser en stor man och i dina tankebanor måste detta handla om någon slags kvinnorförtryck eftersom han råkar ta stor plats, något bara du lägger märke till medan mannen inte ens tänker på att du sitter där då han har annat att tänka på.
Senast redigerad av JBGoode 2013-03-06 kl. 13:07.
Citera
2013-03-06, 13:08
Medlem
ivemesss avatar
Vi gör det för att förtrycka er.

Det är på tunnelbanan där den som tar upp mest plats på sätet själva hierarkin mellan män och kvinnor bestäms, börjar väl kvinnor breda ut sig krossas männens uråldriga förtryckarpatriarkat.
Citera
2013-03-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Detta sitter I DITT HUVUD.

Det är så tröttsamt att gång på gång läsa om er osäkra tjejer som spyr ut galla över män.
De sitter på tunnelbanan efter jobb och funderar på jobb, vad de ska göra senare med mera.
Men du ser en stor man och i dina tankebanor måste detta handla om någon slags kvinnorförtryck eftersom han råkar ta stor plats, något bara du lägger märke till medan mannen inte ens tänker på att du sitter där då han har annat att tänka på.

Det sitter inte alls bara i mitt huvud (läs t.ex micro113´s svar)
Citera
2013-03-06, 13:13
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Det sitter inte alls bara i mitt huvud (läs t.ex micro113´s svar)
Att du inte får ta plats för männen, det sitter i ditt huvud.

micro113s svar sa inte emot mitt svar över huvudtaget.

Du läser (och tolkar på tunnelbanan) uppenbarligen hur du själv vill tolka saker,
ta ett steg bakåt, andas, käka lite antidepp om det hjälper och slappna av kvinna för helvete.
Citera
2013-03-06, 13:13
Medlem
Citat:
Jag är så otroligt trött på alla dessa män som ska sitta så extremt bredbent på tunnelbanan så att en får välja mellan att a) trycka ihop sig på halva sätet eller b) sittta tryckt intill främmande mans lår - obehagligt.

Vad tror ni detta beror på? Jag är övertygad att det beror på att män i alla tillfällen tar mycket mer plats än kvinnor, och det här är ett sätt för män att utöva makt i en vardaglig situation.Vilket isåfall är ett ganska tydligt tecken på patriarkatet som en del försöker förneka dess existens. Om ni tror att det beror på samma sak som jag, förnekar ni ändå patriarkatet?

Om någon känner sig "manshatad" av detta inlägg. Jo, det är nästan alltid män som brer ut sig, ja, det finns män som sitter med benen i kors och ja, det finns kvinnor som brer ut sig men i mycket mindre utsträckning. (sammanfattning, just du kanske inte brer ut dig bara för att du råkar vara man)
I stora delar av världen börjar man jobba innan 10 års ålder. Många människor har inte mat för dagen. I muslimska kulturer blir en kvinna stenad utan rättsprocess om hon varit otrogen. Du verkar vara en glad person.

Jag vet inte varför män vräker ut sig på tuben men jag kommer hädanefter göra mitt bästa för att ta upp åtminstone 2 säten.
Citera
2013-03-06, 13:14
Bannlyst
Så att alla kvinnor ska få njuta av mitt skrev naturligtvis. Tycker man är en stor stor kvinnohatare om man som man inte sitter bredbent och liksom visar att man bjuder in kvinnorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in