• 2
  • 3
2013-03-06, 01:53
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Men skulle kunna använda en sorts Ockhams rakkniv och säga att en teleologisk värld är mer komplicerad än en meningslös värld och att bevisbördan sålunda ligger på den som påstår att världen är teleologisk.
Citera
2013-03-06, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men skulle kunna använda en sorts Ockhams rakkniv och säga att en teleologisk värld är mer komplicerad än en meningslös värld och att bevisbördan sålunda ligger på den som påstår att världen är teleologisk.

En som ser livet som meningslöst behöver inte vara lyckligare än en som tror att allt har ett syfte och som letar och strävar efter något. Som du säger så är det absolut mer okomplicerat att leva i en meningslös tillvaro, men jag tror ändå att den olycka/oro som ett litet barn känner när favoritnallen försvunnit har samma grad av olycka/oro som en vuxen känner när tex. man blivit bestulen på sin ........nyköpta laptop......

Att vara mer medveten ger ett mer djup i oro rent generellt. En vuxen normalt funtad människa har medvetenhet vare sig man vill eller inte och kan man hantera medvetenheten och samtidigt lyckas förtränga den så tror jag man kommer närmast fullkomlig lycka. Ignorance is bliss som man säger, men total ignorance har ingen, det blir olika grader i helvetet kan man säga.

Hårddraget så kan en medveten person oroa sig och söka efter anledningar, medan en omedveten person inte ens kan förklara sin omedvetenhet.
Citera
2013-03-06, 02:52
Medlem
Jag håller med dig men dina exempel är konstiga, hur resonerar du när du säger att man kan komma för tidigt under sexakten men inte dö för tidigt?
Citera
2013-03-06, 21:13
Medlem
Havremackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jag håller med dig men dina exempel är konstiga, hur resonerar du när du säger att man kan komma för tidigt under sexakten men inte dö för tidigt?

Haha, jag brukar ha väldigt konstiga filosofier i mellan åt, när jag sitter och har tråkigt och inte direkt hittar på något. Tyckte att det var väldigt svårt att ge exempel på detta, och det där exemplet var väl ganska halvtaskigt. Ta mitt andra exempel istället. Ursäktar mig för mitt misstag.
Citera
2013-03-07, 22:43
Medlem
Havremackas avatar
Medellivslängden i Sverige är 81.5 år, ser att många har skrivit hit och dit om medellivslängd. Anser ni alltså att en person som avlider vid 80 års ålder dör i som ni säger; "förtid"?
Citera
2019-10-12, 17:07
Medlem
Kan man dö i tid?

Kan man dö för sent?

Medellivslängden är ju en sak. Men återstående medellivslängd är ju alltid >0.
Om du är 90 år så är återstående livslängd ca 3 år.
Citera
2019-10-14, 02:52
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremacka
"Vad fan. Man kan ju inte direkt dö för sent

I händerna på en grupp tortyrsugna IS-män har man dött för sent.

Eller när man kvävs till döds av lungcancern.
Senast redigerad av PsychoticAlien 2019-10-14 kl. 02:56.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in