• 1
  • 2
2013-03-05, 21:55
Medlem
Havremackas avatar
Denna tråd skrivs mest bara för att jag har tråkigt, och att jag slogs av denna tanken.

Varför säger man att man dör i förtid? Man kan komma för tidigt till en fest, man kan komma för tidigt under sexakten. Men man kan väl inte dö för tidigt? Det finns ju inget specifikt datum då det är bestämt att man ska dö. Jag förstår förstås varför uttrycket "att dö i förtid" befinner sig på skadliga varor t.ex cigaretter eller alkohol. Men jag tycker att just själva uttrycket är felaktigt. Man kan ju säga typ: "att dö tidigare än vad du egentligen hade gjort". Men dö i förtid? Vad fan. Man kan ju inte direkt dö för sent, och då kan man ju inte heller dö för tidigt, spelar ingen roll om man är ett, tio eller hundra år, uttrycket stämmer ändå inte.

Är medveten om att denna tanke är både konstig och ointressant, men kände att jag ville skriva den här.

Puss.
Citera
2013-03-05, 21:56
Medlem
Visst är det förjävligt?
Citera
2013-03-05, 21:57
Medlem
Havremackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polackjavel
Visst är det förjävligt?
Haha, jag har ingen aning om varför denna tanke slog mig... fett konstig tanke
Citera
2013-03-05, 21:58
Medlem
Otems avatar
Nej, visst har du rätt, man dör när man dör helt enkelt.

Hade faktiskt inte tänkt såhär långt innan, ska säga att jag fick mig en liten funderare.
Citera
2013-03-05, 21:58
Medlem
Powens avatar
Hänger med i tankebanan och det låter bra.
Citera
2013-03-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremacka
Denna tråd skrivs mest bara för att jag har tråkigt, och att jag slogs av denna tanken.

Varför säger man att man dör i förtid? Man kan komma för tidigt till en fest, man kan komma för tidigt under sexakten. Men man kan väl inte dö för tidigt? Det finns ju inget specifikt datum då det är bestämt att man ska dö. Jag förstår förstås varför uttrycket "att dö i förtid" befinner sig på skadliga varor t.ex cigaretter eller alkohol. Men jag tycker att just själva uttrycket är felaktigt. Man kan ju säga typ: "att dö tidigare än vad du egentligen hade gjort". Men dö i förtid? Vad fan. Man kan ju inte direkt dö för sent, och då kan man ju inte heller dö för tidigt, spelar ingen roll om man är ett, tio eller hundra år, uttrycket stämmer ändå inte.

Är medveten om att denna tanke är både konstig och ointressant, men kände att jag ville skriva den här.

Puss.

Det uttrycket kan menas med att man ska bli gammal och dö, inte dö i ung ålder om du förstår? För det är ju egentligen "meningen" att vi ska dö gamla
Citera
2013-03-05, 22:10
Medlem
krigsbarns avatar
Det finns ju en generell medellivslängd som vi mer eller mindre vetenskapligt förhåller oss till (ca 80 år i Sverige), dör ett spädbarn av spontan hjärtförlamning så tycker jag att det skulle fungera bra att använda uttrycket, även fast jag själv inte gärna skulle använda det i tal.

Vem är du att påstå att man inte kan dö "i förtid"?
Bara för att det inte låter rätt i dina öron så är det inkorrekt?
Citera
2013-03-05, 22:11
Medlem
Havremackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie2000
Det uttrycket kan menas med att man ska bli gammal och dö, inte dö i ung ålder om du förstår? För det är ju egentligen "meningen" att vi ska dö gamla

Det är klart jag förstår det. Men själva uttrycket är ju felaktigt. Just "förtid" är ju samma sak som "för tidigt". Och du kan ju inte dö för tidigt, man dör liksom när man dör, finns ingen bestämd tid för det. Förstår att man kan dö innan man egentligen man skulle ha dött om man brukat någon form av preparat, t.ex tobak, alkohol eller vissa andra former av droger. Men att man dör för tidigt, det låter ju bara konstigt...
Citera
2013-03-05, 22:17
Medlem
Havremackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Det finns ju en generell medellivslängd som vi mer eller mindre vetenskapligt förhåller oss till (ca 80 år i Sverige), dör ett spädbarn av spontan hjärtförlamning så tycker jag att det skulle fungera bra att använda uttrycket, även fast jag själv inte gärna skulle använda det i tal.

Vem är du att påstå att man inte kan dö "i förtid"?
Bara för att det inte låter rätt i dina öron så är det inkorrekt?

Jag la denna tråden under "Filosofi". Eftersom att det är en filosofi jag har, det är alltså inte så att jag tycker att Svenska Akademien borde ändra på innebörden av ordet direkt, bara kom och tänka på det och tänkte skriva det här. Jag skrev ju den här för att jag är öppen och vill höra vad andra har att säga. Jag bara tycker att själva uttrycket låter väldigt konstigt. Som jag har skrivit, man kan ju dö tidigare än vad man egentligen borde gjort av t.ex rökning, alkoholbruk eller annan form av drogbruk eller sjukdomar.

Men jag anser som sagt inte att man dör tidigare än vad man hade gjort egentligen är samma sak som att man dör för tidigt.

puss
Citera
2013-03-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremacka

Puss.

Om världen är teleologisk och alla människor därav innehar en viss ålder som de borde uppnå inom sin livstid stämmer inte det du säger.

Nu ligger problemet hos dig att bevisa att det jag precis påstått inte stämmer; annars kan du inte hävda att det du precis sagt är en definitiv sanning.
Citera
2013-03-05, 22:37
Medlem
Havremackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
Om världen är teleologisk och alla människor därav innehar en viss ålder som de borde uppnå inom sin livstid stämmer inte det du säger.

Nu ligger problemet hos dig att bevisa att det jag precis påstått inte stämmer; annars kan du inte hävda att det du precis sagt är en definitiv sanning.

Då dör de tidigare än vad de borde ha gjort, av en anledning. Men de dör inte "för tidigt".

Jag har inte påstått att det jag säger är definitiv sanning. Det är därför jag har lagt det under "Filosofi" och inte under "Vetenskap". Är du sugen på att diskutera definitiva sanningar så har du inte kommit rätt till. Tar gärna emot frågor och vill gärna höra era åsikter. Men försök inte få mig att bevisa som jag själv inte ens hävdar är som du säger, "definitiv sanning".
Citera
2013-03-05, 22:37
Bannlyst
min själ är nog snart helt död , men min kropp lever vidare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem