• 1
  • 2
2013-03-05, 16:01
Medlem
Kändes som att psykologiforumet var värt ett försök att ta upp denna tanke i, so here it goes.

Lite bakgrundsfakta; är ung, har rökt cannabis ett antal gånger (har inte testat några andra droger bortsett från alkohol), men fått utstå något av ett helvete då jag haft en sanslös otur med mitt testande av cannabis och hela min värld vändts uppochner genom detta (upptäckt nästan direkt när jag testade första gångerna, och sedan tagen på en festival igen). Har av dessa händelser dragits en tid med ångestattacker, och inte känt mig i balans med mig själv på mycket länge. MEN, vad man inte dör av gör ju en starkare, brukar man säga. Jag har kämpat mig tillbaka något sånär, och litar på att det kommer fortsätta så, och kanske ta ett språng när man flyttar hemifrån. Och här i förra veckan kände jag mig i bättre balans än på länge.

För att komma till poängen med denna text: I Onsdags var det nånting som exploderade i slowmotion under dagen, med bland annat ett lyckat rep med bandet (spelar rätt mycket musik) och en fantastiskt inspirerande föreläsning på kvällen. Och just här var det någonting som hände.

När jag gick ut från den föreläsningen var det som att allt hade fallit på plats, jag förstod exakt vad som var problemet med allt, jag försökte förklara det för mig själv och mina polare, men kunde bara få fram nåt i stil med att "Man måste finna kärnan i det! Allt är så vackert! Folk förstår inte osv...". Mina vänner försökte få mig att förklara vad det var som folk inte förstod, och jag försökte tänka efter, men kunde inte förkalra just då, utan sa att jag skulel svara senare när jag tänkt färdigt på saken.

Jag svävade fram och skrattade över hur vackert allt var i en eufori som var så stark att jag helt plötsligt blev nervös över hur lycklig jag var, vilket jag sedan återigen började skratta åt när jag insåg hur dumt det var att bli nervös för att man mådde bra. Jag kände mig så att säga hög på livet, som efter en joint, fast utan att faktiskt bara bäng. Ingen mindfuck, ingen seghet, inget cannabisrus, utan ungefär som att man skulle ta alla de bästa och mest fantastiska delarna av cannabisruset och bara upplever dem, utan risk för nojja eller för att bli fasttagen. Allt var bara fantastiskt!

Detta höll i sig i ett antal dagar, och började mattas av under helgen (misstänker att det kan ha att göra med relativt stora mängder alkohol och för lite sömn, vilket på nåt sätt fick mig att tappa fokuset på den där "kärnan" jag babblat om). Igår vart jag tillbaks i en oroligare tillvaro, och har idag mest försökt samla ihop mig själv.

Innan jag avslutar vill jag också nämna att jag under ca ett halvår har läst extremt mycket om kreativitet, höger/vänster hjärnhalva, och speciellt sen ett par månader tillbaka har jobbat ganska mycket för att bosta höger del av hjärnan, som står för kreativitet, fantasi, vidaretänkandet, känslor rent allmänt osv, medans vänster arbetar mest med logiskt resonemang, och allt som hör därtill. Som jag flrstått det symboliserar den högra hjärnhalvan artisten, medan vänster symboliserar kontoristen. Cannabis är en drog som aktiverar vissa delar av höger hjärnhalva på ett nytt sätt.

Det jag alltså undrar är vad tusan detta jag upplevde var för något. Det måste finnas fler som har haft samma upplevelse, och det måste ju också finnas nån anledning till att man tar sig dit, samt en väg eller ett sätt att ta sig dit igen (utan cannabis tänker jag ju då). Nån som har något att säga om detta?^^

Peace//
Citera
2013-03-05, 16:21
Medlem
Heyitsmes avatar
Jag vet EXAKT vad du menar! Har också tappat det! Fick uppleva det under ca 2 veckor, och det var helt underbart! Kommer definitivt att följa denna tråden!
Citera
2013-03-05, 18:05
Medlem
ultrasunks avatar
låter helt klart som någon form av mani.
just att du varit väldigt aktiv på olika sätt och sedan kom "smällen" som du beskrev.
har själv varit med om sådant, och efter manin gick jag in i psykos, så passa dej, det är inget bra.

bra att du är nere på jorden igen.

edit: hur mår du just nu? deprimerad? tänker mycket på vad som hänt?
Citera
2013-03-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
låter helt klart som någon form av mani.
just att du varit väldigt aktiv på olika sätt och sedan kom "smällen" som du beskrev.
har själv varit med om sådant, och efter manin gick jag in i psykos, så passa dej, det är inget bra.

bra att du är nere på jorden igen.

edit: hur mår du just nu? deprimerad? tänker mycket på vad som hänt?
Vadå mani, förlåt, men va fan snackar du om? Är det mani att försöka ta sig ur en svår situation?
Just nu mår jag inte jättebra, magont och skit av stress och ångestrelaterade grejer jag inte förstår. Men det jag försöker göra är alltså att finna tillbaks till den ljusa delen av livet igen. Jag sjönk ner i en fruktansvärd deprission/panikångest-period efter att min tjej först lämnade mig, och jag sedan blev tagen med cannabis på mig, och satt i cell i två timmar efter att ha försökt fly (vart aspackad, det var festival).

Detta har alltså inte med mani att göra. Jag försöker bara ta mig in i ett tillstånd där allt känns bra igen, och i detta läste jag på om saker som jag trodde skulle kunna hjälpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Heyitsme
Jag vet EXAKT vad du menar! Har också tappat det! Fick uppleva det under ca 2 veckor, och det var helt underbart! Kommer definitivt att följa denna tråden!
Gott att höra! Får hoppas att någon har något spännande att säga om saken
Citera
2013-03-06, 17:48
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera
2013-03-06, 21:58
Medlem
Jag känner också igen mig! Jag blir då och då hög på livet, även jag i ca två veckor. Alltså: jag blir verkligen hög. Som ett rus, och inget kunde få mig att "nyktra till " och se vardagen ur ett nere-på-jorden perspektiv under dessa veckor. Blir även sjukligt intresserad av en viss hobby/ ett fritidsintresse (det har varit tex modellande, festande på klubb, måleri, djuruppfödning) jag har förresten varit med om det ett par tre gånger under senaste året.

Efter ca två veckor avtar ruset märkbart tills det landar i en period av att jag är mindre aktiv, och mindre glad. vissa gånger riktigt deppig när jag insett att ruset tagit slut för denna gång.

Funderar på om de här "rus" perioderna denna tråden handlar om är någon form av borderline kanske?
Citera
2013-03-06, 22:21
Medlem
ifyousaysos avatar
För det första, så tycker jag du borde söka på mani, för du verkar inte veta vad ett maniskt tillstånd är!

Och.. borderline? Det är inget tillstånd, det är en personlighetsstörning, och det finns inga maniska tillstånd i borderline, däremot finns det maniska tillstånd i BIOPOLÄR!
Jag har själv borderline och jag kan garantera dig om att det inte är borderline de var det sjukaste jag hört haha.
Citera
2013-03-07, 20:06
Medlem
Oj vad nedlåtande man kan vara, jag bara funderade! jösses.
Citera
2013-03-07, 22:08
Medlem
Jag tycker ju verkligen inte att denna tråd skall vara i delforumet "psykiska problem", men mod bestämmer i guess...

Detta tog inte riktigt den väg jag hade tänkt mig, men hoppas fortfarande på att någon kan dyka upp och ge en lite närmare förklaring på detta fenomen!
Citera
2013-03-08, 00:26
Medlem
A.Wickfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FenderMeddle
Jag tycker ju verkligen inte att denna tråd skall vara i delforumet "psykiska problem", men mod bestämmer i guess...

Detta tog inte riktigt den väg jag hade tänkt mig, men hoppas fortfarande på att någon kan dyka upp och ge en lite närmare förklaring på detta fenomen!

Ja nu är det synnerligen felplacerat! Men man vore väl dum om man konfronterade övermakten.

Hoppas också att du får mer respons, det var hittills intressant läsning, men chansen lär minska i och med forumförflyttningen.
Citera
2013-06-09, 00:04
Medlem
Liradess avatar
Känner igen mig! Upp! Upp!
Citera
2013-06-09, 01:32
Medlem
highstakess avatar
Som andra i tråden var mani det första jag kom att tänka på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mani_(syndrom)
"Karaktäristiskt är att tankeflödet i dessa perioder är präglat av så kallade lösa associationer, det vill säga personen hoppar från ett ämne till ett annat; dessa ämnen är då inte helt osammanhängande, utan hänger i regel på ett visst (men långsökt) sätt ihop."

Har du några psykiska sjukdomar i släkten?

Hur gammal är du? Bipolär är en sjukdom som kan bli värre ju äldre du blir. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4r_sjukdom

Hypomani "Tecken på hypomani är att personen är upprymd, optimistisk och pratsam, ofta också skarpare med förbättrad koncentration och kognition, snabbare tankar och fler idéer. Många blir driftiga, målorienterade och produktiva."

"Sjukdomen delas in i bipolär I, bipolär II, cyklotymi och andra typer efter hur stämningsläget förändras. Hypomani utmärker typ II som relativt sällan utvecklas till typ I med svåra manier. Milda manier går ofta med känslor av upprymdhet och välmående. Allvarliga manier leder inte sällan till sjukhusvistelse och psykoser. Världshälsoorganisationen (WHO) räknar bipolär sjukdom till en av de tio mest handikappande sjukdomarna."

Även om det inte är mani så brukar det alltid komma en krasch och den ska du passa dig för jävligt noga, speciellt om det händer massa negativa saker samtidigt, för då kan det gå riktigt illa.

Jag är fan rätt säker på att det är Mani eller något liknande symtom som cannabis uttrycker.

Jag känner folk som känner folk som gått in i hash-psykoser, men just mani som första stadie, sedan psykos, och du kan "droger" vara den utlösande faktorn.
Senast redigerad av highstakes 2013-06-09 kl. 02:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in