• 1
  • 2
2013-03-05, 14:55
Medlem
trattfans avatar
Hejsan! Nu under förmiddagen så märkte jag att katten spydde upp någon vit sörja vid 2 tillfällen.
Bör jag vara orolig? Den har spytt kanske 2 gånger tidigare under några månader och då har det varit mat som har kommit upp.

Katten verkar inte vara hänging alls och springer runt och leker med sig själv!
Det är en innekatt, en honkatt drygt 9 månader gammal!
Citera
2013-03-05, 15:08
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Hårbollar brukar se ut som vitt slem blandat med hårtussar.
Det låter som om det kan vara något sådant.

Eller har katten kräkts sådana innan och detta ser nu ut som något annat?
Citera
2013-03-05, 15:10
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Hårbollar brukar se ut som vitt slem blandat med hårtussar.
Det låter som om det kan vara något sådant.

Eller har katten kräkts sådana innan och detta ser nu ut som något annat?
Det var inga hårtussar vad jag kunde se!

Nej de enstaka gångerna den har spytt tidigare har det varit mat som kommit upp!
Citera
2013-03-05, 15:15
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Det var inga hårtussar vad jag kunde se!

Nej de enstaka gångerna den har spytt tidigare har det varit mat som kommit upp!

Ja alltså hårbollar kan komma i olika former,ibland har de bara lite att kräka upp och då ser det mest slemmigt ut och i andra fall mer hår än slem.

Trevlig beskrivning men det låter helt normalt.

Men är du orolig så kan du även ringa och rådfråga en veterinär.

Edit; När min ena katt var inne i sådana perioder kunde han kräka upp flera gånger under en dag och det slutade med att jag kom hem och hittade flera fina högar utspridda i lägenheten.
Då kände man sig verkligen som en kattmänniska.
Senast redigerad av .ZoeJane. 2013-03-05 kl. 15:20.
Citera
2013-03-05, 16:31
Medlem
Det är väldigt vanligt att katter spyr upp enbart vitt, bubbligt slem. Du behöver inte oroa dig.
Var tacksam att det är lättare att torka upp än matspyor!
Citera
2013-03-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Det är väldigt vanligt att katter spyr upp enbart vitt, bubbligt slem. Du behöver inte oroa dig.
Var tacksam att det är lättare att torka upp än matspyor!

Precis, om min katt kräks, då är det vitt.
Citera
2013-03-05, 17:01
Medlem
Katter kräks då och då för att få upp hårbollar från magsäcken. Hår kan också passera tarmarna och komma ut den naturliga vägen. Risken finns att hår blockerar tarmarna och då blir katten farligt sjuk.
Du kan ge din katt kattgräs för att stimulera kräkningar. Eller kattmalt som hjälper tarmarna.

Det är vanligt att katten spyr bara vätska som ofta ser ut som du beskrivit, innan de tillslut spyr upp en hårboll som ofta kan se ut som kattens avföring, det är packat hår som formas till en korv.
Kommer ingen hårboll upp så kan katten behöva hjälp med tex. gräs eller malt. Finns också torrfoder som ska hjälpa matsmältningen och motverka hårbollar, vet dock inte hur väl de fungerar.

Har katten kräkningar pga. någon sjukdom eller förgiftning så borde du märka det på kattens allmäntillstånd.
Citera
2013-03-05, 18:55
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Katter kräks då och då för att få upp hårbollar från magsäcken. Hår kan också passera tarmarna och komma ut den naturliga vägen. Risken finns att hår blockerar tarmarna och då blir katten farligt sjuk.
Du kan ge din katt kattgräs för att stimulera kräkningar. Eller kattmalt som hjälper tarmarna.

Det är vanligt att katten spyr bara vätska som ofta ser ut som du beskrivit, innan de tillslut spyr upp en hårboll som ofta kan se ut som kattens avföring, det är packat hår som formas till en korv.
Kommer ingen hårboll upp så kan katten behöva hjälp med tex. gräs eller malt. Finns också torrfoder som ska hjälpa matsmältningen och motverka hårbollar, vet dock inte hur väl de fungerar.

Har katten kräkningar pga. någon sjukdom eller förgiftning så borde du märka det på kattens allmäntillstånd.

Bra råd där Lacrima.
Citera
2013-03-05, 21:49
Medlem
trattfans avatar
Såg nu när jag kom hem att det låg en matspya inne på toan!
Men behöver alltså inte vara orolig då!

Tack för svaren!
Citera
2013-03-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Såg nu när jag kom hem att det låg en matspya inne på toan!
Men behöver alltså inte vara orolig då!

Tack för svaren!
Spyr katten mat hela tiden verkar det lite konstigt?! Hur pass fort efter den ätit kommer det upp?
Hetsäter katten? Har du bytt fodersort? Du kan alltid ringa veterinär för rådfrågning.
Citera
2013-03-05, 22:15
Medlem
Vår katt spydde vit bubblig sörja. Märkte att en av våra krukväxter var hårt ansatt av katten och när vi tog bort den så slutade katten att spy denna sörja. Har enbart spytt normala mat och hårbollspyor .

http://www.agria.se/katt/artikel/far...ter-for-katten
Citera
2013-03-05, 22:51
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Spyr katten mat hela tiden verkar det lite konstigt?! Hur pass fort efter den ätit kommer det upp?
Hetsäter katten? Har du bytt fodersort? Du kan alltid ringa veterinär för rådfrågning.
Han har kanske spytt upp mat 3-4 gånger sedan i somras!
Vet inte hur lång tid det tog för den att spy efter den hade ätit, kom hem från stan och såg en spya ligga på marken!

Byter foder lite då och då, men oftast kör jag på Whiskas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in