• 1
  • 2
2013-03-05, 08:21
Medlem
borrizs avatar
Visst gladdes jag åt det svenska guldet på femmilen, men dess mer jag tittade dess mer började jag undra över den svenska tävlingsdräkten.
Varför i himmelens namn har det svenska skidlandslaget en vit tävlingsdräkt?
Vill man undvika sponsorer, kan det Handla om ett säkerhetstänk gränsande till paranoia där åkarna inte skall synas, eller är det det typiska svenska sättet att resonera: "man skall inte förhäva sig".

För mig är detta en ren idioti, eftersom åkarna är fönstret utåt så borde man rimligen lägga allt krut på att de skulle synas så mycket som möjligt.
Citera
2013-03-05, 08:27
Medlem
Cliffords avatar
Jag har aldrig haft något problem med att se de svenska åkarna, den vita dräkten är klassisk och en del av svensk skidhistoria:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5064259

För övrigt är det naturligtvis enklare att exponera en sponsorlogga på en vit bakgrund än på någon annan färg.
Citera
2013-03-05, 08:48
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
...den vita dräkten är klassisk...
Dumheter är aldrig klassiska, dess mer någon upprepar en och samma dumhet dess mer beklagansvärt blir det.
Senast redigerad av borriz 2013-03-05 kl. 09:06.
Citera
2013-03-05, 08:58
Medlem
svart-rullstols avatar
Man körde ju med blått ett tag, likt skidskyttarna, vilket jag tycker är mer logiskt att använda då blått ingår i den svenska flaggan till skillnad mot för vitt. Vet dock inte alls varför man beslutade sig för att använda blåa dräkter eller varför man beslöt att gå tillbaka till vitt. Kanske för att inget annat land har vita dräkter?
Citera
2013-03-05, 09:10
Medlem
Rorbassons avatar
Jag hittade det här på www.foretagande.se

Positiva egenskaper: rent, färskt, bekvämt, tydlig, harmonisk, ärlig, hoppfull, oskuldsfull, ljus, fredlig, skyddande, renlighet, lugn, reflekterande, andlighet, säkerhet

Negativa egenskaper: klinisk, kyla, ensamhet, sterilitet, isigt.

Anledningen är med säkerhet, Per Erik Hedlund "Särna" 1928,
"Dög dräkten åt dej gubbjävel"

Den vita dräkten fick "Särna" av folket i Malung, han tävlade för Malung IF.
Citera
2013-03-05, 09:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorbasson
Jag hittade det här på www.foretagande.se

Positiva egenskaper: rent, färskt, bekvämt, tydlig, harmonisk, ärlig, hoppfull, oskuldsfull, ljus, fredlig, skyddande, renlighet, lugn, reflekterande, andlighet, säkerhet

Negativa egenskaper: klinisk, kyla, ensamhet, sterilitet, isigt.

Anledningen är med säkerhet, Per Erik Hedlund "Särna" 1928,
"Dög dräkten åt dej gubbjävel"

Den vita dräkten fick "Särna" av folket i Malung, han tävlade för Malung IF.
Intressant bakgrund, kan du ge oss lite mer kött på benen?
Citera
2013-03-05, 09:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Dumheter är aldrig klassiska, dess mer någon upprepar en och samma dumhet dess mer beklagansvärt blir det.

Bakgrunden till den "vita dräkten" är framför allt att det inte var så vanligt med bjärta färger på den gamla goda tiden. Det var i stort sett bara vita och blå dräkter som fanns. Eftersom Finland hade blå valde nog Sverige vitt som kontrast. Vi kan ju även notera att Sovjetunionen hade vitt under 50- och 60-talet.

Sverige övergav den vita dräkten under delar av 70-talet och även vid något senare tillfälle till förmån för en blå/gul dräkt. Upplevelsen av att den vita dräkten är "klassisk" har gjort att den numera närmast är att se som ett kännetecken för svenska skidlandslaget.

Om du frågar mig är den lika intetsägande som den gula dräkten för Tre Kronor. Den blå är ju mycket snyggare i båda fall.
Citera
2013-03-05, 09:58
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Intressant bakgrund, kan du ge oss lite mer kött på benen?

Läs länken jag postade i mitt första inlägg, där finns historien.
Citera
2013-03-05, 13:30
Medlem
Moon The Loons avatar
Särna Hedlund berättar själv:

Den vita dräkten är en del av Svensk idrottshistoria. Jag skulle bli fullständigt vansinnig i fall vi bytte färg.
Citera
2013-03-05, 15:26
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Särna Hedlund berättar själv:

Den vita dräkten är en del av Svensk idrottshistoria. Jag skulle bli fullständigt vansinnig i fall vi bytte färg.

Fantastisk version av den historian, tack för den!

Håller absolut med om det sista också. Såg förjävligt ut 2003 när svenskarna åkte omkring i blå "skidskyttedräkter". Nästan så att det förtog lite av känslan för framgångarna.
Citera
2013-03-05, 16:35
Medlem
BerntYngves avatar
De vita dräkterna är ju enkla och snygga och framför allt kontrasterar de på ett bra sätt mot det myller av färger som alla andra länders dräkter skapar i en klunga skidåkare. Svenskarna sticker ut med sina stilrent vita dräkter.
Citera
2013-03-05, 18:38
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Se citatet i min signatur...

Den vita dräkten är ju helig. Är det någon som har koll på varför Sverige egentligen gjorde sitt senaste experiment med blå dräkt, bl.a. i samband med VM 2003? Det verkar dessbättre aldrig bli särskilt långlivat när vi testar med andra färger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in