2013-03-05, 08:36
Medlem
Hanus2.0s avatar
Jesus kopierade fiskar och delade ut. Jesus fildelade föda för kroppen, pirater delar filer för sinnet.
Citera
2013-03-05, 08:42
Medlem
Hanus2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Stöld är väl högst förbjudet inom kristendomen? Att dela med sig av stöldgods är nog inte heller helt godkänt.
Kopiering är inte stöld, har alldrig betraktas som stöld och kommer alldrig att bli stöld. Hur mycket du än fildelar kan du alldrig bli fälld för stöld.

Tänk såhär. Om du går in i en affär och köper en burk sylt, för att sedan när du har kommit hem läsa på baksidan vad det är för ingredienser i sylten. Du kokar därefter egen sylt som efterliknar den köpta sylten så mycket som möjligt. När du är klar så bjuder du dina grannar på den nykokta sylten. Det är piratkopiering. Det är exakt så det funkar i en dator. Det är alltså inte stöld.
Citera
2013-03-05, 08:49
Medlem
Hanus2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Jaså, och hur definierar du stöld då? Hört talas om §7, "Du skall inte stjäla"???

För det är ju precis vad fildelning handlar om. Ett företag gör en film/spel och säljer detta. Tar du deras vara ifrån dem utan att betala så är det stöld. Precis lika mycket stöld som att stjäla boskap eller vindruvor i bibeln är det lika mycket stöld idag, även om det är en vara, ex ett spel.

Och guds ord är väl inte en "människomyntad" lag? Så tyvärr TS, du och alla andra kristna på eran fildelningssida kommer att brinna i helvetet.

Vi andra som inte tror på fiction fildelar och har inget att oroa oss över
Fildelning är alldrig stöld.
Citera
2013-03-05, 09:03
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanus2.0
Kopiering är inte stöld, har alldrig betraktas som stöld och kommer alldrig att bli stöld. Hur mycket du än fildelar kan du alldrig bli fälld för stöld.

Tänk såhär. Om du går in i en affär och köper en burk sylt, för att sedan när du har kommit hem läsa på baksidan vad det är för ingredienser i sylten. Du kokar därefter egen sylt som efterliknar den köpta sylten så mycket som möjligt. När du är klar så bjuder du dina grannar på den nykokta sylten. Det är piratkopiering. Det är exakt så det funkar i en dator. Det är alltså inte stöld.

Bullshit. Du lever i en drömvärld min lilla vän.

Din liknelse med sylten är inte alls hur det fungerar i en dator. Ska du kopiera t ex en film på samma vis får du börja med att köpa eller hyra orginalet. Utifrån det skriver du ett manus, skaffar utrustning, dekor, hyr in skådespelare osv osv och gör din film. Då har du kopierat filmen som du gjorde med sylten. Såvitt jag vet vore det helt lagligt och du kan glatt sprida din film bäst du vill. Att copy/paste:a är en helt annan sak, inser du inte det själv måste du vara rejält bakom flötet. Huruvida det sen bör vara olagligt eller ej är uppenbarligen en öppen diskussion.
Citera
2013-03-05, 09:05
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanus2.0
Fildelning är alldrig stöld.
Lagen definierar vad som är stöld. Att du inte tycker likadant är en annan fråga.

Och - kanske än viktigare - aldrig stavas aldrig med två L.
Citera
2013-03-05, 10:31
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Men jag har faktiskt funderat lite på det här på senaste tiden. Även om JAG personligen tycker att det är helt okej att fildela, en ide som tilltalar mig, så är jag orolig över om det kan tänkas att Gud är på Hollywoods och musikindustrins sida i den här frågan?

Har funderat på samma sätt som du flera gånger. Själv tycker jag att staten i brist på kunskap har stiftat de lagar som ökar skiv och film-bolagens profit istället för att se till vad som är rimligt och det svenska folkets bästa.

Men.

Med en ärlig och uppriktig bibelläsning kan jag inte sluta mig till något annat än att det är fel för dig som kristen att fildela. Det är ett lagbrott, så enkelt är det. Orättfärdiga lagar ska mötas med underkastelse enligt devisen vänd andra kinden till.

Sen tror jag inte det handlar om på vilken "sida" Gud är i den här frågan.
Citera
2013-03-05, 11:00
Medlem
Hanus2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Lagen definierar vad som är stöld. Att du inte tycker likadant är en annan fråga.

Och - kanske än viktigare - aldrig stavas aldrig med två L.
fildelning har somsagt alldrig deffinerats som stöld. Hur mycket du än fildelar så kan du alldrig bli fälld för något annat än upphovsrättsbrott. Vilket som är långt ifrån stöld även om man ser till straffskalan.
Citera
2013-03-05, 11:03
Medlem
Hanus2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Bullshit. Du lever i en drömvärld min lilla vän.

Din liknelse med sylten är inte alls hur det fungerar i en dator. Ska du kopiera t ex en film på samma vis får du börja med att köpa eller hyra orginalet. Utifrån det skriver du ett manus, skaffar utrustning, dekor, hyr in skådespelare osv osv och gör din film. Då har du kopierat filmen som du gjorde med sylten. Såvitt jag vet vore det helt lagligt och du kan glatt sprida din film bäst du vill. Att copy/paste:a är en helt annan sak, inser du inte det själv måste du vara rejält bakom flötet. Huruvida det sen bör vara olagligt eller ej är uppenbarligen en öppen diskussion.
Nej tyvär. Digitala filer är koder. Du köper en kod och kopierar en kod. Du behöver inte på något vis bedriva författarvärksamhet kring koden. Det jag skrev var ett exempel på fysik piratkopiering. Jag producerade en produkt enligt ett uphovsrätsskydat recept. När du kopierar en fil så producerar datorn en ny fil på sammasätt. Piratmaterial brukar skilja sig i sina koder från orginalet. Att det krävs mer jobb att utforma koden till en film eller skriva receptet till en sylt samt få dom resterande produktionsstegen att träda i kraft onekligen är jobbigare än att kopiera den färdiga produkten motsätter jag mig inte.

Det är därför det ses som upphovsrättsbrott, för att förfättaren har författat värket, det är en intelektuel ägodel så att säga. Men som sagt, vid en kopiering kopierar man ändast en produkt, inte pruduktions leden.
Senast redigerad av Hanus2.0 2013-03-05 kl. 11:19.
Citera
2013-03-05, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Har funderat på samma sätt som du flera gånger. Själv tycker jag att staten i brist på kunskap har stiftat de lagar som ökar skiv och film-bolagens profit istället för att se till vad som är rimligt och det svenska folkets bästa.

Men.

Med en ärlig och uppriktig bibelläsning kan jag inte sluta mig till något annat än att det är fel för dig som kristen att fildela. Det är ett lagbrott, så enkelt är det. Orättfärdiga lagar ska mötas med underkastelse enligt devisen vänd andra kinden till.

Sen tror jag inte det handlar om på vilken "sida" Gud är i den här frågan.

Tack för din input. Ja, jag vet vilka verser på ett ungefär du har i åtanke. Man skall ålyda världsliga makterna även när man inte tycker att de har rätt osv. Jag kan see att det förmodligen är tillämpbart i den här situationen.

Typ denna:
Citat:
Romabrevet 13:1-7

13 Varje människa skall underordna sig den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är insatt av honom. 2 Den som sätter sig emot överheten står därför emot vad Gud har bestämt, och de som gör så drar domen över sig själva. 3 Ty de styrande inger inte fruktan hos dem som gör det goda utan hos dem som gör det onda. Vill du slippa att leva i fruktan för överheten, fortsätt då att göra det goda, så kommer du att få beröm av den. 4 Överheten är en Guds tjänare till ditt bästa......
Citera
2013-03-05, 14:32
Medlem
Stöld är fel enligt Kristendomen, men kopiering däremot är Kristet, för att Jesus fildelade ju fiskar och bröd till 5000 personer. Jesus var också en kommunist som ville att vi skulle avskaffa pengar och byteshandel helt och hållet. Han sa att kärlek till pengar är roten till all ondska, och att folk borde ge alla deras pengar tillbaks till Caesar (Matthew 22:17-22).
Citera
2013-03-05, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Stöld är fel enligt Kristendomen, men kopiering däremot är Kristet, för att Jesus fildelade ju fiskar och bröd till 5000 personer. Jesus var också en kommunist som ville att vi skulle avskaffa pengar och byteshandel helt och hållet. Han sa att kärlek till pengar är roten till all ondska, och att folk borde ge alla deras pengar tillbaks till Caesar (Matthew 22:17-22).

Bra skrivet. Nu tror jag inte att Jesus direkt hade uppskattat "Det kommunistiska manifestet" om han läste det, men jag håller med om att hans principer definitivt är åt det hållet.

Du fick verkligen till det med fiskarna. Det stämmer ju för bövelen! Är allegorin relevant för fildelning.
Vet ej. Har svårt att tro att Jesus skulle ha uppskattat copyright och priser på kristen literatur som är oöverkomliga för många.

Jag undrar om det finns någon kristen auktoritet som någonsin har yttrat sig om den här frågan.
Typ: Vatikanen.... Bob Jones University..... Billy Graham..... Någon luthersk statskyrka....
Eller är frågan för komplicerad eller främmande för dem.
Citera
2013-03-05, 15:07
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Bra skrivet. Nu tror jag inte att Jesus direkt hade uppskattat "Det kommunistiska manifestet" om han läste det, men jag håller med om att hans principer definitivt är åt det hållet.

Du fick verkligen till det med fiskarna. Det stämmer ju för bövelen! Är allegorin relevant för fildelning.
Vet ej. Har svårt att tro att Jesus skulle ha uppskattat copyright och priser på kristen literatur som är oöverkomliga för många.

Jag undrar om det finns någon kristen auktoritet som någonsin har yttrat sig om den här frågan.
Typ: Vatikanen.... Bob Jones University..... Billy Graham..... Någon luthersk statskyrka....
Eller är frågan för komplicerad eller främmande för dem.

Men när jag nämner fiskarna och copy/pastandet, då är det minsann trollanklagelser direkt.
Fy bubblan för kristna fördomar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in