2013-03-04, 18:38
Medlem
Aristaeuss avatar
Märkte för en stund sedan att hela mitt film & musikbibliotek har raderats och att hårddisken är 300 GB "lättare". Mapparna finns kvar och likaså undertexterna (till filmerna). Några enstaka musikochfilm filer som sparats i undermappar på skrivbordet, finns dock kvar.

Jag har kört några systemåterställningar, men utan önskvärt resultat.

What the fuck?!

Har det skett någon form av minnesdumpning

Vad har hänt och vilken färg har skåpet som jag skitit i?

Tack på förhand...
Citera
2013-03-04, 19:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2013-03-04, 19:32
Medlem
TorrentLovers avatar
Systemåterställningar återställer systemfiler, inte användarfler.
Citera
2013-03-04, 19:55
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem?

Windows 7 Home Premium.
Citera
2013-03-04, 20:04
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Systemåterställningar återställer systemfiler, inte användarfler.

och då förstår du säkert att avsaknaden av den basala förståelsen, knappast övertygar mig om min förmåga att själv lösa denna enigma...
Citera
2013-03-04, 20:19
Medlem
Skadat godss avatar
Svårt att veta vad som hänt. Virusangrepp, någon har raderat, fel på OS eller hårdvara. Listan kan säkert göras längre.

Jag misstänker att du hade filerna på Skrivbordet (eller annan plats på OS-partitionen C: ). Om så är fallet så är det svårt att lyckas återvinna och sedan kunna använda materialet. Detta iom att mycket av filerna antagligen blivit bitvis överskrivna av ditt Windows vilket resulterar i korrupta återvunna filer. Hade du haft allt på annan disk/partition så hade kanske nedanstående program kunnat hjälpa dig, men det skadar ju aldrig att försöka, mycket tidsödande iofs iom den stora datamängden. Bäst chans att lyckas är då att ta ur hårddisken och och göra detta i annan dator eftersom Windows annars använder disken hela tiden och fortsätter skriva över datat du vill rädda.

Här är några, det finns fler program av denna typ:
EASEUS Data Recovery Wizard Professional. Recuva.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-04 kl. 20:27.
Citera
2013-03-04, 20:25
Medlem
TorrentLovers avatar
Prova att ta ut disken, sätta i den i en annan dator. SKRIV INTE DATA TILL DISKEN, DET KAN RESULTERA I DATAFÖRLUST!
Om disken/filerna helt enkelt blivit korrupta, prova gratisprogram såsom Recuva och GetDataBack för att få tillbaka din data.
Alternativt har skadlig kod raderat filerna, men pröva att se om Recuva och GetDataBack kan få tillbaka din data.
Överskriven data kan aldrig återfås.
Citera
2013-03-06, 16:27
Medlem
Aristaeuss avatar
felpost.
Senast redigerad av Aristaeus 2013-03-06 kl. 16:32.
Citera
2013-03-06, 16:32
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Svårt att veta vad som hänt. Virusangrepp, någon har raderat, fel på OS eller hårdvara. Listan kan säkert göras längre.

Jag misstänker att du hade filerna på Skrivbordet (eller annan plats på OS-partitionen C: ). Om så är fallet så är det svårt att lyckas återvinna och sedan kunna använda materialet. Detta iom att mycket av filerna antagligen blivit bitvis överskrivna av ditt Windows vilket resulterar i korrupta återvunna filer. Hade du haft allt på annan disk/partition så hade kanske nedanstående program kunnat hjälpa dig, men det skadar ju aldrig att försöka, mycket tidsödande iofs iom den stora datamängden. Bäst chans att lyckas är då att ta ur hårddisken och och göra detta i annan dator eftersom Windows annars använder disken hela tiden och fortsätter skriva över datat du vill rädda.

Här är några, det finns fler program av denna typ:
EASEUS Data Recovery Wizard Professional. Recuva.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Prova att ta ut disken, sätta i den i en annan dator. SKRIV INTE DATA TILL DISKEN, DET KAN RESULTERA I DATAFÖRLUST!
Om disken/filerna helt enkelt blivit korrupta, prova gratisprogram såsom Recuva och GetDataBack för att få tillbaka din data.
Alternativt har skadlig kod raderat filerna, men pröva att se om Recuva och GetDataBack kan få tillbaka din data.
Överskriven data kan aldrig återfås.

Tack så mycket för er hjälp - tyvärr så lyckades jag trots detta inte återhämta mitt saknade material, men jag uppskattar assistansen oavsett!

Jag hade uppbackning på en del av de raderade filerna, men långt ifrån alla. Så visst är det trist, det kommer att bli mycket jobb att återskapa biblioteket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in