2013-03-04, 17:21
Medlem
Coopahs avatar
Ja, just nu har jag Swedbank men jag funderar på att byta då jag har hört att de inte ska ha så bra sparränta. Just nu ligger en hel del pengar bara från studielånet och jag vill gärna lägga över en del på ett sparkonto och få ränta på det på en bank som är trygg och har bra ränta.

Vad rekommenderar ni?
Citera
2013-03-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah
Ja, just nu har jag Swedbank men jag funderar på att byta då jag har hört att de inte ska ha så bra sparränta. Just nu ligger en hel del pengar bara från studielånet och jag vill gärna lägga över en del på ett sparkonto och få ränta på det på en bank som är trygg och har bra ränta.

Vad rekommenderar ni?

Alla sparbanker har insättningsgaranti - såvida de är med i sparbankernas riksförbund, garantin sträcker sig till 100.000 Eur så upp till ca 840.000kr kan du känna dig trygg med, sen kan du ju välja flera om du ska sätta in mer pengar än så. Det gäller samtliga banker/institut som har insättningsgaranti. Villkoramässig kan/bör du nog komma upp i en ränta på 2% om det är en bank med kontor, är den "kontorslös" kommer du ännu högre upp. Sen kan jag ju tycka att du inte bara helt ska stirra dig blint på procenten och leta de sista tiondelarna utan hitta en bank du är nöjd och trivs bra med! Många lokala sparbanker brukar ofta få bra betyg, kanske någon som finns nära där du bor! Lycka till i letandet
Citera
2013-03-04, 22:02
Medlem
Ingen aning vilka eventuella erbjudanden storbankerna kan tänkas ha för studenter, men det händer att de erbjuder lite förmånligare villkor på ett eller annat. Kanske Forex Bank kan vara något? De har en hyfsad sparränta, den samma för både lönekonto och sparkonto, som båda kan användas som transaktionskonton och lönekontot kan kopplas till ett betal-/kreditkort utan avgift. Många kontor i landet med bra öppettider om personliga besök behöver göras, samt det viktigaste: internetbank.

Ska du bara parkera pengarna på ett konto, utan så höga krav på omedelbara uttag eller servicefunktioner kopplade till kontot kan Bluestep rekommenderas. Som betalkort med bonus och hög ränta på innestående medel kan OKQ8 VISA rekommenderas. Så var det med det, tre konton som tillsammans täcker alla behov.
Senast redigerad av Kinuski 2013-03-04 kl. 22:05.
Citera
2013-03-16, 12:51
Medlem
https://www.flashback.org/t938402
Citera
2013-03-16, 13:46
Medlem
bentebent22s avatar
Denna bank har jag fått rekommenderad. De håller inte på med några konstigheter. Utan är en vanlig sparbank.

http://www.sparbankenoresund.se/priv...or/Privat.aspx
Citera
2014-10-02, 20:57
Medlem
Coop-banken (MedMera Bank) kan ju inte vara så smart att spara pengar i? Det finns nämligen ingen insättningsgaranti alls.. "Insatta medel i KF Sparkassa omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd."
Citera
2014-10-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Coop-banken (MedMera Bank) kan ju inte vara så smart att spara pengar i? Det finns nämligen ingen insättningsgaranti alls.. "Insatta medel i KF Sparkassa omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd."

Man ska hålla sig långt borta från "banker" utan insättningsgaranti. Har svårt att se att Coop skulle erbjuda en så fördelaktig ränta att man skulle kunna bortse från utebliven insättningsgaranti. Finns tonvis med banker där pengarna ligger säkra, så varför välja ett sådant här alternativ?

Sedan är jag även av åsikten att man inte ska placera CSN-pengar på sparkontot. De hör bättre hemma i räntefonder.
Citera
2014-10-04, 20:53
Medlem
Det kan handla om värdegrund. Ett annat exempel är JAK-banken.
Citera
2014-10-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah

Vad rekommenderar ni?

Om du enbart vill spara ligger Santander samt Hoist Spar på topp just nu.
Citera
2014-10-06, 10:40
Medlem
cleanusers avatar
Jag har Resurs Bank som sparbank. Räntan ligger ungefär som hos de andra småbankerna (f t 1,8% tror jag) men det är inga insättningskrav, ingen bindningstid, insättningsgaranti till €100K och du kan plocka ut och sätta in pengar hur du vill. På vissa småbanker så måste du låsa kapitalet en viss tid för att få bra ränta. Plockar du ut pengarna innan bindningstiden är slut så förlorar du % på din ränta.

Kan varmt rekommendera Resurs Bank, men det finns säkert likvärdiga alternativ.
Citera
2014-10-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Jag har Resurs Bank som sparbank. Räntan ligger ungefär som hos de andra småbankerna (f t 1,8% tror jag) men det är inga insättningskrav, ingen bindningstid, insättningsgaranti till €100K och du kan plocka ut och sätta in pengar hur du vill. På vissa småbanker så måste du låsa kapitalet en viss tid för att få bra ränta. Plockar du ut pengarna innan bindningstiden är slut så förlorar du % på din ränta.

Kan varmt rekommendera Resurs Bank, men det finns säkert likvärdiga alternativ.
Jag hade inte tipsat om Resurs bank med tanke på processen som krävs hos dem, blanketter som måste skickas fram och tillbaka konstant. När du har tex Hoist och Santander som enbart kräver bank-id.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in