Praetori, jag kan köpa förklaringen med lagringen och överföringen av data och så säkert system som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Bilder är inte det viktigaste för de flesta sonder och man kan alltid ta många bilder som sedan bearbetas på jorden till en högre upplöst bild vid behov.
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Huygens sonden var inte huvuduppdraget. Det var bara en liten extragrej man slängde på Cassinisonden.
Det är nog också en del av förklaringen till varför fotografering är nedprioriterat.
Om man upptäckte en planet kring Alfa Centauri och skickade dit en sond, och forskarna bestämde sig bara för att låta den söka efter koldioxid och vatten när den landat, och utelämnade kamera eftersom det skulle bli för dyrt och komplicerat, hur tråkig vore inte den rymdsonden för allmänheten? Sonden kanske landar i en fantastisk värld, men vi får inget veta om det, utan bara får tråkiga siffror och grafer över ett par kemikalier.
Jag tycker att det är mycket viktigt att allmänheten får
se rymden och andra världar så mycket som möjligt, för att öka intresset för astronomi. Det är ju tråkigt om rymden bara blir något för siffernördar och sagofilmer som Star Wars. I det långa loppet hänger ju hela vår mänskliga framtid på rymdforskningen.
Huygenssonden hade varit fullkomligt ointressant för 99,99% av allmänheten om den inte hade tagit bilder. Rubriker som "Metan hittat på Titan" skulle bara ha fått mig att tänka "jaha".
Citat:
Och tar Cassini dåliga bilder?
Nej, inte alls.