2013-03-04, 08:44
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jag ska villigt erkänna att jag inte har mycket till övers för er antifeminister. Inte för att det gänget främst består utav misslyckade män utan i första hand för att även de klenaste karlar tror sig vara jämlika starka kvinnor som våra kvinnliga elitidrottare och rikspolitiker bl.a.

Kan du som antifeminist acceptera att vi lite starkare kvinnor ser dig som underlägsen och inte som jämlik. Eller måste du ha jämlikhet i alla lägen, även när du presterar sämre än oss kvinnor ?

Vad pratar du om, antifeminismen är ju en motreaktion mot rådande feminism. Orättvisa skapar alltid motreaktioner, så du kan underminimera män hur mycket du vill, men vi vet ju att det kommer slå tillbaks med dubbel kraft i framtiden.

anti-feminister förespråkar inte jämlikhet i alla lägen, anti-feminismen förespråkar ingenting förutom det faktum att de är en motståndsrörelse mot rådande feminism. Det är feminister som försöker se kvinnlig orättvisa i varenda hörn och försöker dra billiga fördelar utav det.

Att feminister har noll sympati för svaga och utsatta män är heller ingen nyhet, vilket du endast bekräftar här. Jag hyllar kvinnor som förtjänar att hyllas, däribland kvinnliga elitidrottare osv, däremot hyllar jag inte rikspolitiker endast för att de är "rikspolitiker", det vore ju absurt.
Citera
2013-03-04, 10:05
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Det är att fritt forum som jag nämnde innan. Detta är enda stället man kritiskt får granksa och skriva om feminismen som har en stor användarbas. Det innebär att även troll och rent utav obehagliga typer får komma till tals. Jag är ok med det. Även om jag ibland skulle vilja slå in folks huvuden efter att ha läst både det ena och det andra.

Absolut, där har du korrekt. Men det kommer inte göra att jag ignorerar och helt bortser från de många åsikter som finns om kvinnor här. Oftast handlar det ändå om vad människor tycker och därför tycker jag att det är relevant att adressera.

Citat:
Att det finns en tråd med frågeställninegn om huruvida kvinnor bör ha rösträtt är i mina ögon helt ok. Jag tycker att kvinnor ska ha rösträtt och jag håller inte med dom som raljerar över det. Men fortfarande finns det en del intressanta och förbjudna frågeställningar som luftas där som man inte ser någon annan stans.

En tråd om huruvida feminister faller för grupptryck är helt ok den med. Där håller jag tom i viss mån med. Många studier har gjorts som visar att kvinnor i grupp betydligt oftare än män ser en vikt i att komma fram till konsensus som ska gälla där. Tonen hur man diskuterar och att alla är överrens är väldigt mycket tydligare där än för en grupp män.

Trots att ämnet är feminism och jämställdhet står där mycket som inte handlar om det, utan snarare handlar om att förminska kvinnor och generalisera hur kvinnor fungerar. Jag tror dessa gör en del skada eftersom många män lätt snappar upp synsätten och väljer att se kvinnor som mycket mindre kompetenta, bara tjatiga, mm. Som en man så vet man mycket mindre om vad man pratar om när man beskriver kvinnor och alltså kan man ta in generaliseringarna mycket hårdare. Ungefär som när feministiska kvinnor beskriver män och exempelvis påpekar att alla män är potentiella våldtäktsmän. Ganska tröttsamt som sagt, och definitivt skadligt.

Citat:
Det är ingen tillfällighet att majoriteten av all reklam som körs i media riktar sig mot kvinnor. Det är bevisat gång efter gång att kvinnor påverkas utav reklam i högre utsträckning. Vinstdrivande företag är ju inte dummare än att man gör vad som funkar.

Även politiskt så röstar kvinnor betydligt oftare vänster och är för en stark stat. Men även styrs man över rådande politiska vindar. Hitler t.ex hade väldigt stort stöd bland just landets kvinnor. I Nazi tyskland var det PK att vara nazist runt andra världskriget.

Så den tråden har absolut existensberättigande i mina ögon. Men jag lägger inget värde i vad som är bäst. Hatar denna jävla tävlan mellan könen. Acceptera våra olikheter är min ledstjärna. För även om kvinnor kanske är mer lättstyrda för makten så ger det fördelar på andra plan. Speciellt i det sociala samspelet där många män flyter omkring som ensamma aliens och slås ut till utanförskap betydligt oftare än kvinnor gör etc. Allt har fördelar och nackdelar.

Klart att du lägger värde i vad som sägs, precis som jag, och de flesta andra. Jag gillar inte heller könstävlingen. Tycker inte den medför mer än en skadlig "vi och dom"-känsla och missförstånd om andra könet.

Citat:
Sedan är nog trådar som dessa i mångt och mycket frustrerade mäns svar på att kvinnor kommer undan med att kalla män för djur, säga att svenska män är värre än talibaner, att alla svenska män är potentiella våldtäktsmän. Vilket alla är citat från feminister i höga ställningar. Jag är för yttrandefrihet. Gnäller inte över att detta yttras eller vill förbjuda detta med hjälp utav någon slags hetslagstiftning. Däremot säger jag emot när jag tycker det är åt helvete uppåt väggarna fel.

Ja, där läste jag visst det jag själv skrev tidigare. Det har jag förstått, att det skapas pga mäns frustreringar över de generaliseringar de möter. Dock vill jag tillägga att män alltid har haft generaliseringar av kvinnor, och det är förmodligen bättre idag än vad det har varit.

Citat:
Btw, om man nu 100% tycker att män eller kvinnor skulle vara sämre inom något ämne. Ska man få tycka så eller är du censurivrare? Tycker du att en man ska ha rätt inom yttrandefriheten att argumentera emot kvinnlig rösträtt hur infantila hans argument än må vara?

Jag anser att alla bör få yttra sig, men att människor som har väldigt obelästa inskränkta åsikter ska motverkas. Det är det som jag gör. Det är inte emot yttrandefrihet, utan snarare ett sätt att använda min yttrandefrihet. Det som irriterar mig mest är när generaliseringarna används för att omyndigförklara kvinnor, det är nämligen dåligt för yttrandefriheten.

Citat:
edit-

Att du inte är för kvotering hedrar dig. Däremot är en stor del utav maktens alla feminister stora anhängare utav detta. Om jag skulle säga att en feminist är sjuk i huvudet som tycker att Ericsons styrelse ska ha 50% kvinnor med hjälp utav kvotering utan hänsyn till rekrytering av kompetens så är inte detta ett påhopp mot dig. Eller kvinnor generellt. Jag tycker inte att min sambo är sjuk i huvudet för att en kvinna yttrar dessa förslag. Jag tycker att denna feminist har en skruv lös däremot. Det är lite jobbigt att när man riktar kritik mot feministiska förslag som är reella hot mot allt vad jag tror på så kommer det in kvinnor här som inte ens kallar sig för feminist och tar ställning för dessa förslag indirekt genom att stödja berörda feminist fast de inte ens själva säger stå för kvotering.

Återigen blir det en tävlan där ett påhopp på en elitfeminists åsikter, som hon har alla resurser i världen att försvara sig emot i alla mediekanaler, vi här på flashback saknar så får man ständigt ursäkta sig med och förklara att nej är du emot kvotering så gäller inte denna kritik varken dig, andra personer med fitta eller ens andra mer nyanserade feminister.

Jag förstår att det hedrar mig i dina ögon. Dock är jag endast för det som jag tror vara mest korrekt, vilket just nu inte är kvotering. Dvs. om jag skulle få en legitim förklaring på varför kvotering bör ske så skulle jag likväl lyssna på denna. Men jag fokuserar mycket på sakliga argument för att bli övertalat, och skulle alltså inte godkänna känslomässiga argument.

Var god läs det som du skrev tidigare:

Citat:
Det är förövrigt ett problem jag har med feminsimen. De ska slå sig in och ta över klassiska manliga domäner till varje. Och visst finns säkert en hel del kvinnor som har väldigt klassisk manliga attribut precis som tvärtom. Nu har jag inget emot att en kvinna satsar på karriär om hon vill etc. Men vad feminismen gör är att samtidigt som de ogillar det ökända patriarkatet så nedvärderar man mjuka, relationsvårdande egenskaper som ibland ses som typiskt kvinnliga.

Man vill bli VD på mannens vilkor och med mannens metoder och när det inte funkar ropas det på kvotering. Jobba för i helvete på att få upp status för kvinnliga domäner. Starta företag där ni anställer kvinnor som uppvisar dessa kvinnliga egenskaper etc, etc.

Om du faktiskt skulle komma att prata med en feminist som är för kvotering så vill jag påpeka att ditt sätt att diskutera inte är särskilt användbart.

I denna text har du nämligen utgått från att feminismen är en dum och dålig utgångspunkt öht. Ingen feminist skulle sätta sig och lyssna på detta för att sedan komma överens om att "ja, du har rätt, allt jag står för är bara dumt och fel". Hon skulle istället se hur du skapar en "vi och dom"-känsla och därmed gå in i försvarsposition.

Alltså tror jag att du skulle kunna vinna mer på att faktiskt försöka lyssna på henne ett tag. Uppmärksamma henne på om hon har osakliga känslo-argument, och svara på de sakliga argumenten istället. Om du lyssnat på henne så är det troligare att hon är öppen för att lyssna på dig, baserat på att du har sakliga argument då förståss. Om du kommer med känsloargument kommer hon nämligen också med känsloargument. Kolla gärna vilken bas hon utgår ifrån, och förklara din bas. Ett sakligt argument kan vara att om man kvoterar så bör man utgå från hur kvoteringen män/kvinnor ser ut bland människor som faktiskt är intresserade av positionen. Om det är 90 procent män och 10 procent kvinnor av de intresserade så blir det ju okorrekt att bestämma att 50 % ska vara inkvoterade kvinnor och alltså kommer detta få skadliga effekter.

Jag försöker diskutera på dessa vis med människor som jag träffar. Ibland fungerar det, ibland inte, men jag är sällan med om arga diskussioner där ingen får fram någon punkt öht. Det handlar inte om att vinna utan om att hitta det som är mest korrekt, och då kan man inte utgå från att någon annan har 100% fel. Förmodligen har ni någon gemensam brytpunkt ändå, ex att båda söker jämställdhet.
Senast redigerad av Mojokii 2013-03-04 kl. 10:15.
Citera
2013-03-04, 10:45
Bannlyst
Så mycket frågor! Men jag vet inte jag, du verkar ha missförstått hela grejen, antifeminism är ingen ideologi, det är en av dom mest spretiga och icke-homogena "grupper" som finns, den enda gemensamma nämnaren är att man kräks lite i munnen av all feminism.
Som man i feminismens Nordkorea så handlar det inte ens om ett val, det handlar om du som man har någon självbevarelsedrift eller inte.
Avsaknaden av rättsäkerhet pga. feministisk lobbyism och dekonstruktionen av det manliga könet med hjälp av tidig genusindoktrinering av våra barn är det som jag finner överlägset mest sjukt med svensk statsfeminism och också därför det är så solklart att man blir antifeminist men något val som man handlar det inte om.

Antifeminism har för övrigt inte ett skit med kvinnosyn att göra, det är emot feminism inte mot kvinnor, den retoriken använder bara feminister för att försöka gömma sig bakom sitt kön, riktigt smutsigt.
Citera
2013-03-04, 11:16
Medlem
thewellovedones avatar
Som jämställdhetist håller jag INTE med om att anti-feminism skulle sakna doktriner och en oskriven ordning för vad man ska tycka. Jag är en person som är helt övertygad om att varje enskild individ är sin egen (o)lyckas smed och det avviker på flera punkter från både feminismen och anti-feminismen som jag upplever är kollektiva ideologier från början till slut. Både feminister och anti-feminister ser på det andra könet som ett sunkigt kollektiv som man ska se ner på och förtala, jag föredrar att se på varje individ var för sig.
Citera
2013-03-04, 11:27
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Om du nu ser oss män som underlägsna så är det relevant att fråga sig varför du anser att ni kvinnor ska ha företräde och ha fler rättigheter än män.

Feministisk logisk i vanlig ordning: "Kvinnor är starkare än män men kvinnor behöver likväl mer stöd än män."

Jag kan erkänna att jag påverkas av TV väldigt mycket. När jag ser på TV så läser jag av tonläget och följer den stil som vinnarna kör. Jag ser idel blyga karlar som gillar att vi kvinnor bestämmer och då är man ju inte dummare än att man utnyttjar tillfället i andra lägen.

@ Whitewidow. En karl som visar aggressivitet och ilska är ännu värre än en vanlig mes. Blattarna kör ju ofta den aggressiva stilen och jag kan lova dig att sådana drägg inte går hem ute i arbetslivet. För jag antar att vi inte snackar om sexlivet nu ?
Citera
2013-03-04, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Som jämställdhetist håller jag INTE med om att anti-feminism skulle sakna doktriner och en oskriven ordning för vad man ska tycka. Jag är en person som är helt övertygad om att varje enskild individ är sin egen (o)lyckas smed och det avviker på flera punkter från både feminismen och anti-feminismen som jag upplever är kollektiva ideologier från början till slut. Både feminister och anti-feminister ser på det andra könet som ett sunkigt kollektiv som man ska se ner på och förtala, jag föredrar att se på varje individ var för sig.

Jaså? När kom denna plötsliga vändning?
Du har ju ju vid ett flertal tillfällen sagt att du hatar män.
Citera
2013-03-04, 11:33
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawxie
Där finns idioter överallt, både feminister och anti-feminister. Att kolla på dem mest hatiska uttrycken från båda sidor har lite värde utöver att det kan påverka folk som har en svagare identitet genom grupptryck, eftersom dem "ledande" inom både feminism och anti-feminism är väldigt starka i sina åsikter och säkra på sig själva. Loudest doesn't mean most intelligent, certainly not in this case

För komma ner till det gritty så tycker jag både feminism och anti-feminism är dåliga namn, feminism som en front står för många pro-female åsikter, männen som ifrågasätter dessa även ur jämställdhetssynpunkt möts av negativa ord som "lilla gubben", "är du för misshandel och våldtäckt etc" och folk lyssnar på dessa människorna i fall med kvinnor som ifrågasätter så fryses många ut. På andra sidan är det lika bad.

Samhället ska inte behöva gå in och diktera hur förhållanden ska te sig. Jag tycker de flesta emotionellt och logiskt sunda människor delar åsikter, de är dessa som borde representeras och strävas efter där män och kvinnor får lika betalt etc.

Dock att avskaffa manliga brandmän med kvinnliga som ett program mot jämställdhet är inte smart, det kosta folk livet genom att kvinnor inte har samma muskelkapacitet att rädda människor.

Använd smart tänkande, krävs inte mer än en glans för att se att många folk involverade i detta på högsta nivå har haft en dålig upplevelse och involverat hela sitt liv kring detta ur ett osunt perspektiv. Istället för camp man vs camp woman borde hela notisen om feminism tas bort där män och kvinnor gemensamt kan arbeta ut smarta tillvägagånssätt, där båda förstår varandra. Och med män så menar jag män inte inte emaskulerade män som hoppas få knulla genom att spela vit riddare pro-feminist

- Mawxie

Väl förklarat!

Höll faktiskt med innan jag råkade uppfatta vem du var också.
(Jag: "men wait, what!?")

Vad som är intressant är att man också lättast minns de hårdaste uttrycken. Jag kollade en persons kommentarer och fann att min syn var färgad av kommentarerna intill hans. Tror detta är ett exempel på hur snabbt och lätt vi börjar generalisera så att det gör skada. Medvetenhet om detta är en stor del av utvecklingen tror jag. Ser inte riktigt utvecklingsmöjligheterna i det klassiska hårdgeneraliserande som ofta resulterar i "name-calling", osv...
Senast redigerad av Mojokii 2013-03-04 kl. 12:03.
Citera
2013-03-04, 11:46
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Så mycket frågor! Men jag vet inte jag, du verkar ha missförstått hela grejen, antifeminism är ingen ideologi, det är en av dom mest spretiga och icke-homogena "grupper" som finns, den enda gemensamma nämnaren är att man kräks lite i munnen av all feminism.
Som man i feminismens Nordkorea så handlar det inte ens om ett val, det handlar om du som man har någon självbevarelsedrift eller inte.
Avsaknaden av rättsäkerhet pga. feministisk lobbyism och dekonstruktionen av det manliga könet med hjälp av tidig genusindoktrinering av våra barn är det som jag finner överlägset mest sjukt med svensk statsfeminism och också därför det är så solklart att man blir antifeminist men något val som man handlar det inte om.

Antifeminism har för övrigt inte ett skit med kvinnosyn att göra, det är emot feminism inte mot kvinnor, den retoriken använder bara feminister för att försöka gömma sig bakom sitt kön, riktigt smutsigt.

Absolut förstår jag att antifeminism inte är en ideologi. För enkelhetens skull rikta jag mig mot gruppen med mina frågor.

Dock tycker jag mig se ett samband som jag tror att många skulle hålla med om. De som skulle kunna placera sig själva i antifeminism-gruppen har oftare en dålig kvinnosyn. Alltså har antifeminism visst det ett skit att göra med kvinnosyn, även om det ena absolut inte innebär det andra.

Själv undrar jag lite över hur stor andelen antifeminister med dålig kvinnosyn är. Du och jag kan nog ha ganska olika åsikt om vad som är en dålig kvinnosyn också. Alltså utgår jag från min egna definition.
Citera
2013-03-04, 11:52
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Dock tycker jag mig se ett samband som jag tror att många skulle hålla med om. De som skulle kunna placera sig själva i antifeminism-gruppen har oftare en dålig kvinnosyn. Alltså har antifeminism visst det ett skit att göra med kvinnosyn, även om det ena absolut inte innebär det andra.

Lika lätt som att rasister/nazister har lätt att söka sig till Sverigedemokraterna, som media smutskastar dagligen är ett främlingsfientligt parti.

Oftast är det människor som inte intresserar sig för den djupgående idén utan endast går på den ytliga idén, dvs rasism eller då "kvinnohat".

Jag anser mig inte vara en "antifeminist" men jag står heller inte för vad en feminist förespråkar idag, men inte betyder det att jag har en dålig kvinnosyn? Jag har en sambo och enligt henne har hon aldrig blivit mer respekterad och väl bemött av en man som hon blir av mig.
Likväl att varje Sverigedemokrat inte direkt blir en rasist (vilket också är en annan historia), det kallas fördomar.
Citera
2013-03-04, 12:01
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Jaså? När kom denna plötsliga vändning?
Du har ju ju vid ett flertal tillfällen sagt att du hatar män.

Jag har sagt det vi några tillfällen enbart på grund av att jag var rasande, men det är inte några kommentarer som går på djupet. När det känslomässiga anfallet går över tänker jag klart igen.
Citera
2013-03-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag har sagt det vi några tillfällen enbart på grund av att jag var rasande, men det är inte några kommentarer som går på djupet. När det känslomässiga anfallet går över tänker jag klart igen.
Du låter som en kvinna, vet du det?

På vilket vis är antifeminismen en kollektiv homogen rörelse? Kan du ta några punkter som styrker detta?
Citera
2013-03-04, 12:15
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Lika lätt som att rasister/nazister har lätt att söka sig till Sverigedemokraterna, som media smutskastar dagligen är ett främlingsfientligt parti.

Oftast är det människor som inte intresserar sig för den djupgående idén utan endast går på den ytliga idén, dvs rasism eller då "kvinnohat".

Jag anser mig inte vara en "antifeminist" men jag står heller inte för vad en feminist förespråkar idag, men inte betyder det att jag har en dålig kvinnosyn? Jag har en sambo och enligt henne har hon aldrig blivit mer respekterad och väl bemött av en man som hon blir av mig.
Likväl att varje Sverigedemokrat inte direkt blir en rasist (vilket också är en annan historia), det kallas fördomar.

Först kan vi ta del av att fördomarna ofta bygger på en grund. Sedan kan vi jobba med vår medvetenhet om att fördomen inte är en korrekt beskrivning och att vi först behöver undersöka vad individen egentligen har för grunder innan vi kan placera in dem i hårda fack.

Att jag uppmärksammat ett samband innebär inte att jag inte tänker uppmärksamma individen. Mina frågor är öppna för att folk ska kunna förklara att de inte har en dålig kvinnosyn och på så vis motverka missförstånd.

Ja, Sverigedemokrater möter detta mycket. Jag har dock aldrig menat att Sverigedemokrater = rasister, lika lite som jag menar att antifeminister = dålig kvinnosyn. Jag svarade bara på Burros inlägg om att det inte hade ett skit med vartannat att göra, vilket jag anser vara okorrekt.

Att folk inte går in på den djupare idén är naturligt. Det gör det däremot inte okej, men det gör det vanligt. Det är dock något som kan utvecklas, och om man vill se den utvecklingen så får man jobba för det själv också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in