2024-04-22, 21:09
Medlem
Jag tycker Sandra är duktig! Det är sjukt svårt att skriva bra låtar, att få till en bra text såväl som melodi. Tycker hon gjorde bra ifrån sig. Sen är det imponerande att hon vågar gå utanför sin comfort zone, prova nåt nytt.
Citera
2024-04-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Jag tycker Sandra är duktig! Det är sjukt svårt att skriva bra låtar, att få till en bra text såväl som melodi. Tycker hon gjorde bra ifrån sig. Sen är det imponerande att hon vågar gå utanför sin comfort zone, prova nåt nytt.

Håller med, tycker det är kul att hon skriver lite olika grejer, inte bara tonårskärleksromaner. Hon hintade ju om att hon skriver på en pjäs också. Roligare att följa än många andra influensers som bara känns som kopior av varandra och sällan provar nåt nytt.
Citera
2024-04-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Håller med, tycker det är kul att hon skriver lite olika grejer, inte bara tonårskärleksromaner. Hon hintade ju om att hon skriver på en pjäs också. Roligare att följa än många andra influensers som bara känns som kopior av varandra och sällan provar nåt nytt.

Visst, visst! Men grejen med Sandra är ju att hon är superbegåvad för att vara influencer, men medioker som författare.
Citera
2024-04-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Det är många som försöker förstå i Sandras kommentarsfält men hon verkar mest bli irriterad. Någon av hennes riddare kom till undsättning och snäste ungefär ”vad jobbigt det måste vara att lyssna på vanliga låtar när ni måste analysera minsta grej så här”. Sandra höll med.

Borde hon inte vara glad att folk vill veta mer om detta som hon uppenbarligen försöker lära ut om?

Det här hittade jag på någon Linus Ganmans blogg. Muljering och palatalisering är samma sak.

Han har även med en bra lista på exempel som förklarar hur ett sånt språkljud blir till. Det hade varit bra för Sandra att läsa det innan hon påstod att Jisela är ett sådant. Borde uttalas Gjisela i så fall.

En Sanna i kommentarsfältet förklarar palatalisering såhär:

Citat:
En halvsen, halvbra förklaring från någon som läst lite fonetik: palatalisering är INTE att uttala j tillsammans med en annan konsonant men när man uttalas j med en annan konsonant uppstår palatalisering. Svenska Wikipedia förklarar rätt dåligt men det handlar om tungans position och tryck i munnen när man uttalar ett sorts j-ljud som inte finns i alla språk. Så tänk mer på hur tungan pressas uppåt bakåt när ni säger Gisela men inte i t.ex. Maj där den är mer mot tänderna i mitten av munnen. Att i kommer efter G samt betoning bidrar till palataliseringen av namnet

Jag kan verkligen relatera till besattheten av att veta och överförklara men kanske bra att utgå ifråm att Sandra som alltid skapar otroligt välarbetad konst men ofta med glimten i ögat antagligen gjort sin research - så man kanske kan googla lite mer innan (t.ex. på engelska) eller utgå från att det är ett skämt. Även om man inte menar illa blir det en konstig känsla att alla ska pick it apart så detaljerat och det kan framstå som att man färsöker ge sandra en knäpp på näsan. Obs att jag lärt mig detta efter att själv ha varit den som "bara vill förstå"."

Dvs även i ord där I kommer efter J-ljud, som Jisela, så formas tungan på samma sätt som i tex Anja eller Aljaska. Prova själva att säga Jisela och sen Johan och känn skillnaden på tungan.
Senast redigerad av omidag 2024-04-22 kl. 22:10.
Citera
2024-04-23, 06:28
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omidag
En Sanna i kommentarsfältet förklarar palatalisering såhär:

Dvs även i ord där I kommer efter J-ljud, som Jisela, så formas tungan på samma sätt som i tex Anja eller Aljaska. Prova själva att säga Jisela och sen Johan och känn skillnaden på tungan.

Fast själva grejen med palatalisering är väl att j:et ska antydas efter en konsonant. Uttalar man det Jisela har man skippar uttalet av G:et?

Tyckte jag förstod bättre av förklaringen längst ner på denna sida. Men i och med att alla förklarar olika är det ju svårt att veta vem som har rätt. Sandras förklaring att man ersätter en konsonant med J verkar dock inte speciellt många hålla med om.

Här är en Caroline i kommentarsfältet:

Citat:
Palatalisering innebär inte att ett ’g’ eller en annan konsonant uttalas som ett ’j’ istället. Det är när en konsonant uttalas med en j-liknande biklang, t.ex Nj, Dj, Lj. Som i Aljaska, ”Maljorka”, señor (Nj) osv. J:et hänger på den andra konsonanten efteråt liksom. Och nej, det är ofc inte hela världen. Men om man bygger upp en text kring ett lingvistiskt fenomen, bör man väl ändå get the facts straight. Varför bemöda sig att skriva en låt när absolut hela poängen fallerar pga noll research? Hon kunde ha hetat t.ex. Anja eller Minja istället. För gissar att det inte uttalas DJisela eller GiseLJa. Men det kan ju faktiskt vara så att killen i texten har missuppfattat vad en palatalisering är? 🙃
Citera
2024-04-23, 07:43
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Fast själva grejen med palatalisering är väl att j:et ska antydas efter en konsonant. Uttalar man det Jisela har man skippar uttalet av G:et?

Tyckte jag förstod bättre av förklaringen längst ner på denna sida. Men i och med att alla förklarar olika är det ju svårt att veta vem som har rätt. Sandras förklaring att man ersätter en konsonant med J verkar dock inte speciellt många hålla med om.

Nej, hennes förklaring verkar inte stämma på bloggen men i låttexten verkar hon ha fått det till majoriteten rätt:
”Palataliserat ljudades den förut som
Aliaska, Ajaska, Aljaska”.
Där den första och sista verkar stämma med palatalisering om jag förstått begreppet rätt. (Att ett I eller J ska höras tillsammans med konsonanten.)
Men… inser nu att exet inte hette Alaska utan Gisela, ja. Att ersätta G med J verkar inte vara palatalisering alls då nä? Men Sandra har säkert dubbelkollat med en logoped eller fonetiker eller dylikt.

Tycker också det är ett häftigt projekt men tror att hennes idéer kanske passar bättre att bygga ut till noveller än låttexter. Varken som låttexter eller som musik är det särskilt hänryckande. Tycker dock personligen om storiesarna bakom, vaga ”Pälsen”-associationer (Söderbergs fantastiska men sorgliga novell).
Testa själva att bara ställa er och sjunga om något kärleksbekymmer (till den melodi som bara kommer för er, alltså inte någon ni känner till, utan uppstår när ni tvingas sjunga det ni vill säga) och resultatet blir snarlikt…
Citera
2024-04-23, 12:01
Medlem
Citat:

Nej det verkar inte endast vara J efter konsonant utan även j innan i. Men nu hade jag helt glömt att Sandra förklarar palatalisering i låten också, och den förklaringen verkar ju tveksam.. men hade varit kul att höra någon som verkligen är expert på detta förtydliga. Konstigt iaf att inte faktachecka detta med en språkvetare? Och sen säga att folk inte borde bry sig om en text, bygger man en text på att man förklarar ett begrepp ska det ju helst vara rätt..
Senast redigerad av omidag 2024-04-23 kl. 12:06.
Citera
2024-04-23, 12:29
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Nej det verkar inte endast vara J efter konsonant utan även j innan i. Men nu hade jag helt glömt att Sandra förklarar palatalisering i låten också, och den förklaringen verkar ju tveksam.. men hade varit kul att höra någon som verkligen är expert på detta förtydliga. Konstigt iaf att inte faktachecka detta med en språkvetare? Och sen säga att folk inte borde bry sig om en text, bygger man en text på att man förklarar ett begrepp ska det ju helst vara rätt..

Eller så har hon kollat och det är bara inte jag (och fler med mig) som inte fattar. Men då är det ju ett gyllene läge att faktiskt förklara ordentligt. Istället för att bli sur över att folk läser hennes texter.
Citera
2024-04-23, 22:01
Medlem
Citat:

Läst in mig lite. Vill bara ta tillbaka det jag skriver här, går ju inte att ta bort inlägg.. Men kan säga att det är väldigt förenklat och bara en del av förklaring till vad palatalisering är, i låten, men ej felaktigt. Men vill inte ge mig in på att förklara mer än så utan att vara expert.
Senast redigerad av omidag 2024-04-23 kl. 22:39.
Citera
2024-04-24, 16:08
Medlem
Amnias avatar
Herregud, lyssnade på Alaska och den är så fruktansvärt dålig? Riktigt pretentiös och det klingar inte ens bra med texten. Sorry men det är ju skräp...
Citera
2024-04-24, 21:05
Medlem
Fick upp inslaget från DN igen i mitt flöde. Ji (sångaren) såg inte särskilt glad och nöjd ut (hon fick höra slutmixen då tydligen) även om hon höll god min
Citera
2024-04-25, 07:58
Medlem
Bilden på Sandra i dagens inlägg?
Vita strumpbyxor? Frisyren!!!!
Sluta lajva ”lolita”. Bara sluta. Det är inte ens sexigt. Bara patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in